Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Będzie nawet 65 nowych autobusów MPK. Zastapią wozy, które nadają się na szrot

Marcin Hołubowicz
Części obecnych autobusów MPK nie wystarczy już zwykłe mycie, są w takim stanie, że konieczna jest ich wymiana na nowe
Części obecnych autobusów MPK nie wystarczy już zwykłe mycie, są w takim stanie, że konieczna jest ich wymiana na nowe fot. Tomasz Hołod
MPK ogłosiło już przetarg na dzierżawę minimum 45 autobusów (35 jednoczłonowych i 10 przegubowych) z możliwością rozszerzenia oferty do 65 autobusów (wówczas 47 jednoczłonowych i 18 przegubowych). Autobusy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane, z monitoringiem, systemem informacji pasażerskich. Mają być przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Powinny też spełniać najnowsze normy spalania EURO 6. To dobra informacja, ale nie oznacza wcale że pojawią się dodatkowe linie i kursy. Nowe wozy zastąpią te najbardziej wysłużone.

- Potrzebujemy nowych autobusów – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowy MPK Wrocław. - Dotychczas kupowaliśmy nowe pojazdy np. mercedesy czy skody korzystając z kredytu - dodaje.

Dlaczego dzierżawa zamiast kredytu? Jak tłumaczy Agnieszka Korzeniowska związane jest to po prostu korzystna forma zakupu. Nie chodzi tu tym samym o konkretne oszczędności, ale o skorzystanie z nowych narzędzi finansowych, które są również wykorzystywane przez inne spółki komunikacji zbiorowej.

Nieoficjalnie mówi się jednak, że MPK Wrocław powoli kończy spłacać kredyt zaciągnięty w 2007 r. na zakup mercedesów. Tym samym mogłoby przeznaczyć nowe środki na dzierżawę. Jeżeli chodzi o tramwaje, to MPK planuje zakup nowych pojazdów, jednak na chwilę obecną szuka możliwości unijnego dofinansowania. Te łatwiej zdobyć na nowe tramwaje, które, zdaniem unijnych urzędników, są bardziej ekologiczne.

Jak tłumaczy Korzeniowska te najstarsze autobusy generują bardzo duże koszty związane z serwisowaniem i naprawami. MPK zamierza się ich pozbyć, a nowe autobusy mają zastąpić te stare. Chodzi o takie wozy, które wożą już wrocławian od ponad 20 lat. W tej chwili przewoźnik ma w swojej flocie ponad 350 wszystkich autobusów.

Dzierżawa wcale nie oznacza zatem, że autobusów na wrocławskich ulicach będzie więcej.

MPK zamierza wydzierżawić 45-60 nowych pojazdów. Ich liczba zależeć będzie od ofert złożonych przez producentów. Nie jest również na chwilę obecną określony czas, na jaki spółka chcę „wypożyczyć” autobusy. Może to być okres 8-10 lat, ale przetarg jest jeszcze w fazie projektu.

Nowe autobusy miały by się pojawić na wrocławskich ulicach w drugiej połowie przyszłego roku. Związane jest to z tym, że pojazdy będą wyprodukowane specjalnie pod zamówienie MPK.

Z podobnych rozwiązań korzystają spółki przewozowe w innych miastach. Poznańskie MPK zawarło umowę z konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing. Za 23 mln zł netto spółka wydzierżawiła 25 autobusów marki Solaris Urbino 12 oraz Solaris Urbino 18. Kontrakt został podpisany na 8 lat. Po upływie tego terminu MPK Poznań będzie mogło wykupić autobusy po cenie rynkowej lub przedłużyć ich dzierżawę na kolejne lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska