Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław będzie miał nowe tramwaje. Dlaczego bydgoskie Pesy, a nie nasze Protramy?

Weronika Skupin
Pesa Twist dla Wrocławia będzie wyglądała nieco inaczej – ma być cała ciemnoniebieska. Propozycję malowania widoczną na wizualizacji odrzucono.
Pesa Twist dla Wrocławia będzie wyglądała nieco inaczej – ma być cała ciemnoniebieska. Propozycję malowania widoczną na wizualizacji odrzucono. Materiały inwestora
Polska firma Pesa z Bydgoszczy dostarczy co najmniej sześć tramwajów dla wrocławskiego MPK. 50 mln zł na ich zakup da miasto. Niewykluczone, że na sześciu sztukach się nie skończy, ale będzie to uzależnione od ewentualnych pieniędzy unijnych dla Wrocławia. Nowe Pesy będą w całości niskopodłogowe i klimatyzowane, pomieszczą niemal tyle samo pasażerów co jeżdżące dziś po Wrocławiu Skody i znacznie więcej niż Protramy. Czy to jedyny powód dla którego nie wybrano firmy z Wrocławia? Okazuje się, że nie.

Nowe tramwaje z Bydgoszczy mają trafić do Wrocławia w drugiej połowie przyszłego roku. Będą to w stu procentach niskopodłogowe i klimatyzowane Pesy Twist. Każdy wóz pomieści 222 pasażerów (58 miejsc siedzących). Skoda 19T, czyli tramwaj nazywany dawniej "Plusem" ma mniej miejsc siedzących - 51, za to aż 201 stojących, czyli łącznie 252 miejsca. Skoda nie jest w całości niskopodłogowa, ma 65 proc. niskiej podłogi. Wrocławski Protram 205 WrAs ma tylko 40 miejsc siedzących i 135 stojących.

TRAMWAJ PESA TWIST W SOSNOWCU

Zakup nowych tramwajów nie był do końca pewny. Wszystko zależało od tego, czy MPK otrzyma dofinansowanie z funduszy unijnych, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto podjęło jednak decyzję, by przeznaczyć 50 mln zł na sfinansowanie nowych tramwajów już teraz, co pozwoliło na zakup 6 składów. Trafią one do Wrocławia w II połowie 2015 roku niezależnie od tego, czy unia dołoży się do zakupu, czy nie. Jeśli będą dodatkowe pieniądze unijne, Wrocław kupi kolejne Pesy.

NOWE TRAMWAJE PESA TWIST W KATOWICACH

– Wprawdzie instytucje dzielące unijne dotacje nie podjęły jeszcze decyzji w sprawie dofinansowania projektu,
którego częścią jest zakup nowych tramwajów dla Wrocławia, ale z uwagi na bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania, oraz potrzebę unowocześniania wrocławskich tramwajów, miasto zdecydowało się na wsparcie finansowe tej inwestycji – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

DLACZEGO PESA WYGRAŁA PRZETARG - CZY BYŁY INNE OFERTY - CZYTAJ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Dlaczego Pesa?

Pesa była jedyną firmą startującą w przetargu, ale nie jedyną na rynku, która spełniała jego wymogi. Mogły wystartować m.in. Newag, Protram, Siemens, Bombardier czy Solaris. Nie zdecydowały się na to i Pesa zgarnęła całą pulę.

MPK chce kupić nowe tramwaje. Jaki model powinien trafić na ulice Wrocławia? (SONDA)

W sondzie na naszej stronie Czytelnicy głosowali na tramwaj, który ich zdaniem powinien wyjechać na wrocławskie tory. Zwyciężył lokalny patriotyzm – najwięcej głosów zdobyła wrocławska firma Protram. Ich tramwaj jednak od początku miałby małe szanse. Model 206N miałby jedynie 70 proc. niskiej podłogi, a wiele firm oferowało tramwaje w stu procentach niskopodłogowe. Był to jeden z kluczowych wymogów. Protram miał jednak ważną zaletę – niską cenę, około 5,5 mln zł. Jeden tramwaj Pesa będzie kosztował ponad 8 mln zł. Najtańszy w ofercie jest tramwaj Modertransu (4,5 mln zł), jednak ma on jedynie 25 proc. niskiej podłogi.

TRAMWAJ PESA TWIST W KATOWICACH - wrocławski będzie w kolorystyce niebieskiej

Kolejnymi wymogami przetargu były klimatyzacja i jednokierunkowość. To wyjaśnia, dlaczego tym razem żadnych szans nie miały czeskie skody. Nie ma ich nawet w naszej sondzie. Produkowane w momencie ogłoszenia przetargu modele nie spełniały tych wymogów. Skoda 16T, która we Wrocławiu jeździ m.in. na liniach 6 i 7 nie ma klimatyzacji. Z kolei Skody 19T produkowane specjalnie dla Wrocławia są dwukierunkowe. Takie tramwaje nie za bardzo miałyby gdzie we Wrocławiu jeździć: potrzebują dużej pętli albo krańcówki, a na liniach 31, 32 i 33 gdzie jeżdżą, jest właściwie ich pełna obsada. Skoda mogłaby przerobić projekt tramwaju na potrzeby wrocławskiego przetargu, ale wiązałoby się to z kolejnymi kosztami.

Jaki jest tramwaj Pesa i gdzie będą jeździć Twisty?

Pesa dostarczy co najmniej 6 tramwajów typu Twist. W przetargu założono możliwość zakupu od 6 do 25 sztuk tramwajów w zależności od wysokości dofinansowania ze środków UE.

Twist to model długości 32 m, który pomieści 222 pasażerów, w tym będzie 58 miejsc siedzących. W ofercie Pesa ma jeszcze tramwaje modelu Swing, które są nieco droższe, różnią się wyglądem zewnętrznym i szczegółami technicznymi.

NOWE TRAMWAJE MAJĄ WIELE NOWINEK TECHNICZNYCH - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Nowe wrocławskie tramwaje będą wyposażone w szereg nowinek technicznych, takich jak system odzyskiwania energii z hamowania. Z tej energii będą mogły korzystać inne tramwaje znajdujące się w pobliżu, pobierając ją bezpośrednio z trakcji. W tramwajach Pesa można zamontować też superkondensatory, czyli urządzenia służące do magazynowania tej energii. Można będzie ją potem wykorzystać, np. przy rozruchu tramwaju obniżając koszty eksploatacji.

WIDOK Z KABINY MOTORNICZEGO PESY TWIST

Pesa to pierwsza polska firma, która zaczęła produkować niskopodłogowe tramwaje. Wytwarza ich około 200 rocznie. W Polsce mają je Warszawa (zamówienie na 186 tramwajów), Łódź, Elbląg, Częstochowa, Bydgoszcz czy Gdańsk, a niebawem Wrocław. Bydgoskie Pesy pojadą też w Szeged na Węgrzech, a kolejne zamówienie to 120 sztuk tramwajów Pesa Twist dla Moskwy i kolejne dla Krakowa.

Pesa zajmuje się jednak głównie produkcją nowoczesnych pociągów. Podpisała m.in. umowę z Deutsche Bahn na dostawę pociągów spalinowych. Wcześniej dostarczyła pociągi dla północnych Włoch, a także na Mazowsze czy Śląsk.

Jeśli Pesa dostarczy 6 tramwajów dla Wrocławia, wystarczą one do obsługi tylko jednej linii. Której? Jak mówi MPK, nie jest to jeszcze ustalone. Podzielcie się w komentarzu: na jakie linie powinny Waszym zdaniem trafić bydgoskie Pesy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska