Wrocław będzie miał nowe tramwaje. Dlaczego bydgoskie Pesy, a nie nasze Protramy?

Weronika SkupinZaktualizowano 
Pesa Twist dla Wrocławia będzie wyglądała nieco inaczej – ma być cała ciemnoniebieska. Propozycję malowania widoczną na wizualizacji odrzucono.
Pesa Twist dla Wrocławia będzie wyglądała nieco inaczej – ma być cała ciemnoniebieska. Propozycję malowania widoczną na wizualizacji odrzucono. Materiały inwestora
Polska firma Pesa z Bydgoszczy dostarczy co najmniej sześć tramwajów dla wrocławskiego MPK. 50 mln zł na ich zakup da miasto. Niewykluczone, że na sześciu sztukach się nie skończy, ale będzie to uzależnione od ewentualnych pieniędzy unijnych dla Wrocławia. Nowe Pesy będą w całości niskopodłogowe i klimatyzowane, pomieszczą niemal tyle samo pasażerów co jeżdżące dziś po Wrocławiu Skody i znacznie więcej niż Protramy. Czy to jedyny powód dla którego nie wybrano firmy z Wrocławia? Okazuje się, że nie.

Nowe tramwaje z Bydgoszczy mają trafić do Wrocławia w drugiej połowie przyszłego roku. Będą to w stu procentach niskopodłogowe i klimatyzowane Pesy Twist. Każdy wóz pomieści 222 pasażerów (58 miejsc siedzących). Skoda 19T, czyli tramwaj nazywany dawniej "Plusem" ma mniej miejsc siedzących - 51, za to aż 201 stojących, czyli łącznie 252 miejsca. Skoda nie jest w całości niskopodłogowa, ma 65 proc. niskiej podłogi. Wrocławski Protram 205 WrAs ma tylko 40 miejsc siedzących i 135 stojących.

TRAMWAJ PESA TWIST W SOSNOWCU

Zakup nowych tramwajów nie był do końca pewny. Wszystko zależało od tego, czy MPK otrzyma dofinansowanie z funduszy unijnych, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto podjęło jednak decyzję, by przeznaczyć 50 mln zł na sfinansowanie nowych tramwajów już teraz, co pozwoliło na zakup 6 składów. Trafią one do Wrocławia w II połowie 2015 roku niezależnie od tego, czy unia dołoży się do zakupu, czy nie. Jeśli będą dodatkowe pieniądze unijne, Wrocław kupi kolejne Pesy.

NOWE TRAMWAJE PESA TWIST W KATOWICACH

– Wprawdzie instytucje dzielące unijne dotacje nie podjęły jeszcze decyzji w sprawie dofinansowania projektu,
którego częścią jest zakup nowych tramwajów dla Wrocławia, ale z uwagi na bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania, oraz potrzebę unowocześniania wrocławskich tramwajów, miasto zdecydowało się na wsparcie finansowe tej inwestycji – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

DLACZEGO PESA WYGRAŁA PRZETARG - CZY BYŁY INNE OFERTY - CZYTAJ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Dlaczego Pesa?

Pesa była jedyną firmą startującą w przetargu, ale nie jedyną na rynku, która spełniała jego wymogi. Mogły wystartować m.in. Newag, Protram, Siemens, Bombardier czy Solaris. Nie zdecydowały się na to i Pesa zgarnęła całą pulę.

MPK chce kupić nowe tramwaje. Jaki model powinien trafić na ulice Wrocławia? (SONDA)

W sondzie na naszej stronie Czytelnicy głosowali na tramwaj, który ich zdaniem powinien wyjechać na wrocławskie tory. Zwyciężył lokalny patriotyzm – najwięcej głosów zdobyła wrocławska firma Protram. Ich tramwaj jednak od początku miałby małe szanse. Model 206N miałby jedynie 70 proc. niskiej podłogi, a wiele firm oferowało tramwaje w stu procentach niskopodłogowe. Był to jeden z kluczowych wymogów. Protram miał jednak ważną zaletę – niską cenę, około 5,5 mln zł. Jeden tramwaj Pesa będzie kosztował ponad 8 mln zł. Najtańszy w ofercie jest tramwaj Modertransu (4,5 mln zł), jednak ma on jedynie 25 proc. niskiej podłogi.

TRAMWAJ PESA TWIST W KATOWICACH - wrocławski będzie w kolorystyce niebieskiej

Kolejnymi wymogami przetargu były klimatyzacja i jednokierunkowość. To wyjaśnia, dlaczego tym razem żadnych szans nie miały czeskie skody. Nie ma ich nawet w naszej sondzie. Produkowane w momencie ogłoszenia przetargu modele nie spełniały tych wymogów. Skoda 16T, która we Wrocławiu jeździ m.in. na liniach 6 i 7 nie ma klimatyzacji. Z kolei Skody 19T produkowane specjalnie dla Wrocławia są dwukierunkowe. Takie tramwaje nie za bardzo miałyby gdzie we Wrocławiu jeździć: potrzebują dużej pętli albo krańcówki, a na liniach 31, 32 i 33 gdzie jeżdżą, jest właściwie ich pełna obsada. Skoda mogłaby przerobić projekt tramwaju na potrzeby wrocławskiego przetargu, ale wiązałoby się to z kolejnymi kosztami.

Jaki jest tramwaj Pesa i gdzie będą jeździć Twisty?

Pesa dostarczy co najmniej 6 tramwajów typu Twist. W przetargu założono możliwość zakupu od 6 do 25 sztuk tramwajów w zależności od wysokości dofinansowania ze środków UE.

Twist to model długości 32 m, który pomieści 222 pasażerów, w tym będzie 58 miejsc siedzących. W ofercie Pesa ma jeszcze tramwaje modelu Swing, które są nieco droższe, różnią się wyglądem zewnętrznym i szczegółami technicznymi.

NOWE TRAMWAJE MAJĄ WIELE NOWINEK TECHNICZNYCH - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Nowe wrocławskie tramwaje będą wyposażone w szereg nowinek technicznych, takich jak system odzyskiwania energii z hamowania. Z tej energii będą mogły korzystać inne tramwaje znajdujące się w pobliżu, pobierając ją bezpośrednio z trakcji. W tramwajach Pesa można zamontować też superkondensatory, czyli urządzenia służące do magazynowania tej energii. Można będzie ją potem wykorzystać, np. przy rozruchu tramwaju obniżając koszty eksploatacji.

WIDOK Z KABINY MOTORNICZEGO PESY TWIST

Pesa to pierwsza polska firma, która zaczęła produkować niskopodłogowe tramwaje. Wytwarza ich około 200 rocznie. W Polsce mają je Warszawa (zamówienie na 186 tramwajów), Łódź, Elbląg, Częstochowa, Bydgoszcz czy Gdańsk, a niebawem Wrocław. Bydgoskie Pesy pojadą też w Szeged na Węgrzech, a kolejne zamówienie to 120 sztuk tramwajów Pesa Twist dla Moskwy i kolejne dla Krakowa.

Pesa zajmuje się jednak głównie produkcją nowoczesnych pociągów. Podpisała m.in. umowę z Deutsche Bahn na dostawę pociągów spalinowych. Wcześniej dostarczyła pociągi dla północnych Włoch, a także na Mazowsze czy Śląsk.

Jeśli Pesa dostarczy 6 tramwajów dla Wrocławia, wystarczą one do obsługi tylko jednej linii. Której? Jak mówi MPK, nie jest to jeszcze ustalone. Podzielcie się w komentarzu: na jakie linie powinny Waszym zdaniem trafić bydgoskie Pesy?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 200

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
K0t_paskowy

No właśnie co za tuman. Ale był tabor i świeże odcinki nowego torowiska więc wymyślono linię 31 i 32 podobnie jest z autobusami 325 i 125
Jestem ZA ÓSEMKĄ.

F
Fred

Czy osoby oglaszajace przetarg przejechaly sie kiedys PESA w godzinach szczytu w Warszawie? Na pewno nie. Ten wymog niskiej podlogi to chwyt reklamowy.Przez niska podloge na calej dlugosci ciezko jest sie minac w wagonie (przeciez trzeba bylo gdzies zmiescic kola),duzo trudniej niz w skodzie,nie mowiac o podrozy z wozkiem.Trzeba bylo najpierw sprawdzic, a potem ustawiac przetarg pod PESE (wymog niskopodlogowosci na calej dlugosci mogla spelnic tylko PESA!

g
goscbbb

Gdyby Protram dalej podlegal pod Mpk firma byłaby samowystarczala , ale Smyk odizolować firmę i dupa blada....

r
realek

za 50mil to co najwyzej 2 tramy by kupiono, dziwne ze wczesniej nie wybrano Pesy, pewnie zamało dali a i za tak tanie tramwaje paru kolesi nie dostałoby na Audi i BMW dla żon,
ostanio mój kumpel się zastanawiał skąd tyle SUVów na mieście z nobliwymi paniami za kółkiem ?

p
pasażer

Nie można porównywać PROTRAMów do SKÓD czy PESY, to całkiem inna kategoria pojazdów szynowych. PROTRAMY można porównywać do KONSTALI lub do podobnych osiągnięć z dawnych lat.

456

Flagowy to jest Jazz, Twist to niskobudżetówka.

m
mmm

Tabor to właśnie tramwaje, pociągi czy autobusy. Uszkodzenia w filmie to uszkodzenia torowiska.

b
były

najlepsze

Widzę, że nie tylko ja zauważyłem ten bardzo bolący stan taboru, a chwalą się nowym tramwajem ! To jest tak ja w PKP IC i ich nowe PENDOLINO. Piękne, szybkie ale stan taboru mówi sam za siebie...

w
wooki

Zniszczyli urzędasy wrocławski protram a teraz im przeszkadza że nie jest całkiem niskopodłogowy WSTYD

j
ja

bardzo fajne tramwaje,zgrabniejsze od skody

:)

haha racja ! leśnica i te dukty .....

k
kpiarz

"Weż pod uwagę, że dla przeciętnego pasażera nie ma znaczenia czy tramwaj jest z Wrocławia czy z Bydgoszczy ale to jaki jest komfort podróżowania..."
Masz rację, zwłaszcza jak ten wrocławski pasażer jest bezrobotny, to może sobie pozażywać luksusu w Mercedesie czy Solarisie zamiast wrocławskim Volvo, Pesie zamiast wrocławskim Protramie itd. itp.

c
ciekawski

Czy stan torów przedstawiony na filmie nr 1 to norma w naszym kraju ??
Czy to może kolejny odcinek serialu 'krok przed tragedią' ??

d
d

Protram nie brał udziału w przetargu :) To wielkie dzieło, te wywody, ta manipulatorska konstrukcja zdań...a na pytanie postawione w tytule odpowiedz jest jedna,

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3