Wrocław będzie miał metro? Urząd zlecił badania

Marcin Torz, Grzegorz Chmielowski
Metro we Wrocławiu? Znakomity pomysł, ale na realizację trzeba czekać przynajmniej 15 lat
Metro we Wrocławiu? Znakomity pomysł, ale na realizację trzeba czekać przynajmniej 15 lat Bartek Kosiński
Metro we Wrocławiu? Jeszcze kilka lat temu jedni uznaliby to za futurystyczny żarcik, a inni zwyczajnie pukaliby się w czoło. Jednak wrocławscy urzędnicy zaczęli poważnie zastanawiać się, czy warto wybudować podziemną kolejkę.

O tym, że metro jest Wrocławiowi potrzebne, nie trzeba nikogo przekonywać. To najlepszy sposób na korki w mieście. Jednak do niedawna na słowo "metro" we Wrocławiu reagowano stwierdzeniem, że budować się nie da, bo mamy za wysoki poziom wód gruntowych.

Jednak naukowcy i budowlańcy przypominają, że wody gruntowe nie przeszkodziły w budowie podziemnej kolejki na przykład w Amsterdamie czy w Petersburgu. Wspominany jest również tunel pod kanałem La Manche, który łączy pod wodą Francję i Wielką Brytanię. A o tym, jak bardzo technika poszła do przodu, najlepiej świadczy fakt, że trwają prace projektowe nad tunelem, który ma połączyć Japonię z... Koreą Południową.

- Z technicznego punktu widzenia Wrocław nie byłby żadnym wyzwaniem - mówi Marius Emrich, dyrektor warszawskiego oddziału firmy budowlanej Strabag.

Wielkim wyzwaniem byłoby za to znalezienie pieniędzy na taką inwestycję. Koszty są bowiem gigantyczne. Na budowę kilkukilometrowej nitki trzeba by wydać ok. pięciu miliardów złotych. To pieniądze, których Wrocław na taką inwestycję nie ma, i jest mało prawdopodobne, by w najbliższych kilkunastu latach je znalazł.
Być może rozwiązaniem będzie partnerstwo publiczno-prywatne. Polega ono na tym, że inwestycję z własnych pieniędzy finansuje prywatna firma, a później na niej zarabia. Ale na taki projekt zdecydować mógłby się jedynie prawdziwy gigant, którego stać na wyłożenie miliardów, zwracających się nawet kilkadziesiąt lat. Dla porównania Leszek Czarnecki, który za miliard złotych buduje Sky Tower, oszacował, że inwestycja zwróci się po 7 latach. To wersja optymistyczna...

A naukowcy z Politechniki już mają nawet wizję, jak powinny jeździć podziemne wagony.
- W pierwszej kolejności muszą połączyć dworce kolejowe w mieście - mówi prof. Jerzy Malewski z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.

Przypomnijmy, że jedna z najpopularniejszych miejskich legend dotyczy właśnie metra. Zgodnie z nią podziemną kolejkę mieli wybudować przed wojną Niemcy. Gdy wycofywali się z miasta, podobno zniszczyli wejścia. Jednak nikt nigdy nie przedstawił dowodów na istnienie niemieckiego metra.

Wrocław ma problem
Z Tadeuszem Sirojciem, emerytowanym budowniczym metra w Warszawie, rozmawia Grzegorz Chmielowski.
Pracował pan 13 lat jako sztygar PeBeKa Lubin, budując metro w stolicy. Co było największym problemem?

Najgorsza była kurzawka, czyli oczka piasku z wodą, które mogły zalać wykop. Radziliśmy sobie prosto, wstępnie uszczelniając zabudowę z desek belami sprasowanego... siana. Piasek zostawał poza wykopem, a wodę odpompowywaliśmy. Gdy były obsypki gruntu, stosowaliśmy mleczko betonowe. Górnik nieźle radzi sobie na budowie metra.

We Wrocławiu też sobie poradzi?
Warszawa leży na glinianej skarpie i tam wody jest mniej. We Wrocławiu są rzeki, kanały. Tu problem wody będzie większy. Ale dzisiejsza technika poradzi sobie z nią. Teren, w którym buduje się tunel metra, można np. zamrozić, a potem wykop uszczelnić odpowiednio. Tak właśnie drąży się szyby w kopalniach miedzi. Wrocław ma też gęstszą zabudowę centrum. Ale ten problem rozwiązuje się, budując metro na odpowiedniej głębokości. CH

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sru

masakra. nie potrafia zrobic komunikacji tramwajowej a za metrem sie ogladaja:) juz start tramwaju plus jest totalna porazka finansowa a nie wspomne o metrze. smiechu warte zeby miasto wielkosci lekko ponad 600tys mialo metro. kpina i zenada. oczywiscie urzedasy nabijaja komus kieszen nasza kasa. dobrali sie i teraz wyciagaja peiniadze. a pomysl jest na tyle glupi i malo realny ze az mozna w niego uwierzyc. jak takie baranay moga zarzadzac takim miastem?

n
neron13

Niech Wrocław wystąpi o organizację Letnich Igrzysk Olimpijskich a jak wygra to ten głupi 1 miliard euro się znajdzie ;-) Albo od razu i o Wystawę Światową i o siedzibę Organizacji Narodów Zjednoczonych i o administracyjną stolicę Europy... Uf, może to z gorąca człowiek takie głupoty wypisuje?

a
assaiorwenf

proponuję pomyśleć nad rozwiązaniem prostszym i tańszym czyli kolejką nadziemną na filarach z jednym torem i wagonikami na poduszce elektromagnetycznej (eliminacja hałasu); myślę że to realna sprawa i szybsza w budowie

m
metro

donbry pomysł
brakuje kasy...
...i optymistów

x
x

Metro to pikuś, chcemy więcej

z
zibi

kilku fachowców się wypowie . Odpowiedzą oczywiście że tak . Ale ze względu na wodę to tyle będzie kosztować że zbankrutowane miasto się wycofa. I po co wydawać tyle kasy

j
jowej

A nie lepiej zlecić taką ekspertyzę fachowcom, którzy już mają doświadczenia w budowaniu metra. Z Niemiec, Francji, Tajwanu, itd...... Bo to kolejne pieniądze wywalone w błoto. Jakież to doświadczenie mają na PWr. w opisywanej sprawie budowy metra. Gdzie i kiedy jakieś metro oni zbudowali .... alb o cokolwiek co metro może przypominać. Jak się nie potrafi zrealizować prostego projektu systemu kolejki miejskiej , tramwaju PlusMinus...to się nie zawraca głowy metrem. ..
A co pomysłem z ostatnich wyborów.."PARKING POD FOSĄ" ...kasa się dobrze zmarnowała?

W
Wrocek

Mam nadzieję że dożyję tej chwili i Wrocław będzie miał metro.Metro jest najlepszym rozwiązaniem choc niestety drogim ale wszystko przed nami...

a
abc

czyli temat zastępczy, aby temat lini nr 12 zszedł na dalszy plan, R.D zacznie trąbić o metrze.

z
zdrojewski

tak będzie miał w roku 3000, gdy wróci do niemiec !!

w
w dupach się poprzewracało

podmiejską barany i odlaniem nowych ulic metro-

t
tantus

Metro we Wrocławiu? Miasto nie może znaleźć pieniędzy na zatrudnienie wystarczającej liczby motorniczych i kierowców czy wyremontowanie torów do Sępolna (bo 300 mln zł na ESK ważniejsze), a znajdzie kasę na metro? Buhahaha!

B
Beata Tarnowska

zbliżają się wybory, jaskółki ćwierkają a lemingi patrzą jak im kolo piór robią

D
D.R.

"...bo bylibyśmy jednym z niewielu niestołecznych miast posiadających metro..."
Skąd ty bierzesz takie rewelacje ?

D
D.R.

"...bo bylibyśmy jednym z niewielu niestołecznych miast posiadających metro..."
Skąd ty bierzesz takie rewelacje ?

Dodaj ogłoszenie