Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Będzie darmowe MPK dla uczniów? Tego chce PiS

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Klub Prawa i Sprawiedliwości chce, aby uczniowie mogli korzystać za darmo z komunikacji publicznej we Wrocławiu. Uczniowie mogliby korzystać z przywileju do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, a po likwidacji gimnazjów, po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej.

Przywilej dla uczniów obowiązywałby do czasu ukończenia nauki w liceum, technikum, zasadniczej szkole zawodowej lub szkole branżowej, ale nie dłużej niż do ukończenia 20. roku życia. Politycy proponują również, żeby za darmo MPK podróżowali uczniowie szkół policealnych, ale nie dłużej niż do ukończenia 24. roku życia.

- Uważamy, że nasze poprawki są zasadne i powinny zostać uwzględnione przez radę - mówi Robert Pieńkowski, szef klubu Prawa i Sprawiedliwości we wrocławskiej radzie. Pieńkowski dodaje, że jeżeli miasto zgodzi się na poprawki klubu, to ten poprze uchwałę dotyczącą nowej taryfy biletowej we wrocławskim MPK.

Przypomnijmy, że PiS jeszcze trzy lata temu, podczas kampanii samorządowej przekonywał, że we Wrocławiu powinna być darmowa komunikacja miejska dla wszystkich mieszkańców. To był główny postulat kandydatki PiS, Mirosławy Stachowiak-Różeckiej. Czy propozycja dotycząca darmowej komunikacji tylko dla uczniów oznacza, że PiS wycofuje się z wcześniejszych postulatów? - Nie wycofujemy się z tego. Doszliśmy do wniosku, że w tym momencie nie ma sensu iść na całość, bo taki postulat i tak nie byłby spełniony. Zaproponowaliśmy to, co według nas, wydawało się rozsądne - dodaje Robert Pieńkowski.

Wcześniej swój wniosek do miejskiego projektu złożył także radny SLD Dominik Kłosowski. On chce, żeby za darmo jeździli wszyscy emeryci, którzy skończyli 65 lat. Sesję rady zaplanowano na najbliższy czwartek, ale wiadomo, że klub prezydenta Rafała Dutkiewicza popiera takie rozwiązanie, więc zmiany zostaną przyjęte przez radę. Dziś z darmowych przejazdów mogą korzystać pasażerowie, którzy ukończyli 70 lat. Od wiosny 2018 roku za darmo będą jeździły osoby po 69. roku życia, od 2019 roku próg ten zostanie obniżony do 68 lat, a od 2022 roku - już do 65 lat.

Według projektu podwyższona ma być z 3 zł do 3,4 zł cena jednorazowego biletu MPK, a biletów ulgowych – z 1,5 do 1,7 zł. 3,60 zł nadal ma kosztować bilet na linie pośpieszne i nocne. Wśród wielu zmian jest także ta dotycząca zniesienia opłaty za przewóz bagażu i zwierząt. Bilety semestralne - czteromiesięczny i pięciomiesięczny, przypisane dotąd „na sztywno” do terminu semestru, będzie można swobodnie przypisać do wybranego indywidualnie terminu.

W projekcie uchwały nowością są także imienne bilety roczne i półroczne na wszystkie linie. Za 180-dniowy bilet normalny zapłacimy 420 zł, a za roczny – 800 zł. Bilety ulgowe na ten sam okres kosztują o połowę mniej. Wśród propozycji magistratu jest także bilet grupowy, uprawniający nie więcej niż 15 osób do korzystania z nieograniczonej liczby przejazdów na wszystkich typach linii przez 30 minut lub do jednokrotnego przejazdu danym tramwajem lub autobusem. Według założeń cena biletów grupowych będzie wynosiła 36 zł i 16 zł za bilet grupowy ulgowy. Miasto chce wprowadzić także nowy bilet 15-minutowy. Planowany koszt to 2,4 zł (normalny) 1,2 zł (ulgowy).

Według projektu bezpłatną komunikacją będą mogły jeździć także m.in. dzieci w ramach zajęć organizowanych we Wrocławiu (np. wycieczek do muzeum), wychowankowie ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych w ramach zajęć, zasłużeni dawcy przeszczepu (osoby, które oddały szpik lub inne regenerujące się komórki i tkanki więcej niż jeden raz oraz dawcy narządu), dzieci do siódmego roku życia oraz w dniu zawodów uczestnicy półmaratonu i maratonu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska