Wrocław: Awantura o pociąg z lotniska na stadion

Marcin Rybak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Michał Pawlik
Czy przed Euro 2012 powstanie planowane połączenie kolejowe wrocławskiego portu lotniczego z centrum miasta? Dolnośląscy urzędnicy przekonywali wczoraj, że robią wszystko, co możliwe, by tak się stało, lecz inwestycji przeciwna jest kolej, tłumacząc się brakiem pieniędzy.

W środę po spotkaniu Komitetu Organizacyjnego do spraw Euro 2012 ogłoszono, że urząd marszałkowski większość pieniędzy znalazł. Chodzi o 110 mln zł unijnych dotacji. Natomiast na budowę czterokilometrowego odcinka torów z nowego terminala do Żernik potrzeba 140 mln zł.

Aby sięgnąć po pieniądze z Brukseli, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe musiałaby do końca września złożyć oficjalny wniosek o unijną dotację. Jeśli tego nie zrobi, połączenia kolejowego lotniska z centrum nie będzie w 2012 r. I nie wiadomo, czy kiedykolwiek powstanie.

To ważne połączenie, bo bardzo ułatwiłoby dojazd na lotnisko. Pod nowym terminalem jest już gotowa końcówka linii kolejowej. Są tunele i perony.

- Myśleliśmy nawet o odprawianiu pasażerów samolotów już na Dworcu Głównym PKP - mówi wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj. - Jak kolejarze tego wniosku nie złożą, to będzie wielki wstyd - dodaje.

- Jesteśmy zaskoczeni, że ta inwestycja idzie tak opornie - mówił wczoraj wojewoda Rafał Jurkowlaniec. Przypominał, że kolej kilka razy zmieniała planowane koszty budowy. Najpierw miało to być 60 mln zł, potem 70 mln zł, a teraz mówi się już o 140 mln zł.

Maciej Bluj przypomina zaś, że specjalnie ze względu na połączenie kolejowe z lotniskiem zaplanowano wiadukt drogowy. Ma powstać na ulicy łączącej stadion z lotniskiem.

- Wiadukt kosztuje 11 mln zł. Jak nie będzie torów, wiadukt będzie dziwactwem - mówi Bluj.

Co na to wszystko kolejarze? Jerzy Dul z wrocławskiego oddziału PKP PLK już kilka miesięcy temu mówił nam, że połączenia na lotnisko nie będzie.

Potwierdza to wczorajsze oświadczenie spółki PKP PLK. Wynika z niego po pierwsze, że pieniądze od marszałka to wciąż zbyt mało, bo brakuje jeszcze na wykup gruntów. Po drugie - torów na lotnisko nie ma w rządowym "wykazie linii o znaczeniu państwowym". A tak w ogóle, to eksploatacja nowej linii nie będzie opłacalna, więc ktoś musiałby dokładać do jej utrzymania.

Przed Euro nie powstanie Hilton

Przed Euro 2012 może nie powstać wrocławski hotel Hilton. Mówił o tym wczoraj wojewoda Rafał Jurkowlaniec. Inwestor ma problemy z zapewnieniem finansowania tej budowy. To oznacza, że będzie podczas Euro 2012 o jeden hotel wysokiej klasy mniej. Na szczęście, nie powinno
to zagrozić organizacji Mistrzostw Europy we Wrocławiu. Już kilka miesięcy temu podpisano umowy na miejsca hotelowe w liczbie wymaganej przez UEFA.

Już w najbliższych tygodniach poznamy listę miejsc, które europejska federacja piłkarska zarekomenduje na centra pobytowe dla drużyn uczestniczących w Euro 2012. Jak powiedział nam pełnomocnik prezydenta Wrocławia do spraw Euro Michał Janicki, z Dolnego Śląska na listę miejsc rekomendowanych przez UEFA mają szansę dostać się Wojnowice, Jelenia Góra, Lądek-Zdrój i Sobótka. Szanse ma też Wrocław. Jeszcze niedawno UEFA niechętnie widziała centra pobytowe w miastach, gdzie rozgrywane będą mecze. Jak relacjonował Janicki, niedawno piłkarska centrala zmieniła zdanie. Listę rekomendowanych przez siebie centrów UEFA opublikuje w specjalnym katalogu. Będzie ich 32.

Jeżeli jakieś miejsce nie znajdzie się w katalogu, to wcale nie znaczy, że nie ma szans, by gościć piłkarzy. Ostateczną decyzję i tak podejmą szefowie poszczególnych reprezentacji.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

;-0

bedzie na torach niemiecki porzadek i klar w wagonach

b
byrcyn

Dworzec PKP !!!

s
stach

widać na pierwszy rzut oka, że piszą dla kogo linia nie masz kompletnie pojęcia, jak wygląda komunikacja w cywilizowanych krajach. kolej na lotnisku to standard. zjeżdżasz zsamolotu winda i wsiadasz do pociagu. bokazde inne rozwiazanie jest bardziej skomplikowane i czasochlonne. tysiace a nawet miliony pasazerow korzystajacych z lotniska to klienci tych linii kolejowych. po drugie - panuje u nas dziwne przekonanie, ze iznesmen tylko limuzyna na lotnisko moze przyjechac - bzdura. w krawacie i gajerku, pociagiem a nie samochodem, ktory potem trzeba zaparkowac... po trzecie - wszyscy przyjezdzajacy z daleka pociagami- nie ma nic prostszego. no coz, ale trzeba na temat spojrzec troche szerzej, a z tym u ciebie widze problem...

s
ss

Gdyby dać PKP 150 mln na ta kosztującą 140 mln inwestycje,to i tak zabraknie im jeszcze przynajmniej 10 milionow.Na koniec się oflagują i zastrajkują.A wizualnie po wybudowaniu będzie tak samo jak na całej kolei :brud, syf, bałagan,brak poszanowania klienta itp. Wążne by wyłudzić następne pieniądze na utrzymanie stołków.

D
D.R.

Wasze wpisy świadczą tylko o tym jak niekompetentni urzędnicy ( z p. Blujem włącznie) i dziennikarze bez pojęcia o czym piszą, potrafili namieszać ludziom w głowach. Nigdy nie planowano i nie planuje się połączenia kolejowego "w linii prostej" od lotniska do stadionu. Nie wiem dlaczego nazywa się je "bezpośrednim" skoro chodzi o kilka kilometrów torów (tych co mają być zbudowane) od terminalu do Żernik. Dalej pociąg pojedzie istniejącą linią w stronę centrum i najwcześniej, na PRZEPIĘKNEJ stacji Muchobór będzie mógł zmienić kierunek w stronę stadionu. To jest ta słynna "linia". O innym wariancie nigdy nie słyszałem.

w
wolniejszy od pkp

W stolicy buduje się linie za 500mln do lotniska 9 (modlin) którego jeszcze nie ma i tam kasę pkp ma! Pie....dolić to je....nae państwo i pkp i tą je...aną stolice! Niech Wawa i rząd warszawski odda to co bezprawnie zagrabili w latach komuny od 1945-89 r. z naszych terenów, a kasa na rozwój Dolnego Śląska będzie!!!

s
stef

Bo do głowy nie przychodzi mi żadne sensowne rozwiązanie. Czy na mecze ligowe szmacianki w wykonaniu Śląska będe przylatywac samolotem kibole z Poznania, Warszawy, Szczecina?

Wiele dziesiątek milionów złotych na jakieś pieprzone połązenie torami PKP okazjonalnych (funkcjonalnie) obiektów jak lotnisko i stadion.Kompletnie bez sensu, 10X taniej kosztowałby jakis szybki tramwaj na tym kawałku lub skomunikowanie lotniska pociagiem z dworcem Świebodzkim

M
Misiek_oca

Wiem jeżdżę codziennie do pracy. Oni zawsze mają jakiś problem, a prywatni otwierają linie zamknięte przez pkp bo ponoć nie rentowne, a jednak to bzdura. Ale cóż utrzymać tylu szefów i dyrektorów to ciężka harówka, więc puszcza się jeden pociąg z Kołobrzegu do Lwowa bo tak jest lepiej, bo tanio, a ludzie i tak kupią bilety bo muszą, a pkp ma mniej problemu, mniej pracy i więcej pieniędzy dla SWOICH DYREKTORÓW.

G
GL

PKP to państwo w państwie. Wszystko co do nich wpływa nie ogląda światła przez wieki. Nieruchawy, niereformowalny twór. Ani socjalizm ani kapitalizm im nie przeszkadza. To jest katastrofa! RZĄDZE - ZRÓB COS Z TYM ! Poczta Polska - to samo.

W
Waldy

Ludzie w PKP żyją cały czas w epoce Gomółki.
Moim, subiektywnym zdaniem najlepsze byłoby połączenie lotniska z dworcem świebockim.
Wyremontowany może pełnić funkcję dworca i wiele innych( hotel, restauracje, kluby, teatr itd, itd).
Turysta przyjeżdzając z lotniska na świebocki jest praktycznie w centrum miasta. Do rynku za fosą ma 500m.
A może powinna powstać, nie linia kolejowa tylko linia szybkiego tramwaju biegnąca ul. Graniczną, Strzegomską do centrum. Obsługiwałaby też mieszkańców osiedli, a nie tylko okazjonalnych kibiców.
Połączenie powinno służyć miastu i jego mieszkańcom.

;-0

samo sie zrobi ... nic nie ryzykujemy PKP to i tak zywy trup...bo na dworcach tak smierdzi

M
Miklus

Władze miasta powinny zrobić wszystko, aby lotnisko miało kolejowe połączenie. Tylko wtedy można będzie liczyć na wzrost ruchu pasażerskiego, inaczej będzie skandal już podczas Euro 2012. Miasto będzie totalnie zakorkowane, a budowa drugiej nitki na Strzegomskiej i Granicznej sprawy nie uratuje. Ale władze martwią się o słupki wyborcze i partyjne priorytety.

z
z31

Kto bedzie utrzymywal inwestycje po wybudowani dla nikogo! Do szamba z takimi samorządowcmi.

ż
życzliwy

Boże, co za kretyni pracują w magistracie. Jaki wiadukt nad Lotniczą? On nie ma pojęcia o czym mówi!

w
w

I co ludzie dziwicie się że 1/2 informacji z Wrocławia teraz to informacje o korkach?
A jak ma być inaczej jak na lotnisko nie da sie inaczej dostac jak taksowka?
Ilez przyjemniej by bylo jakby z dworca PKP jezdzily co pol godziny cos ala szynobusy na lotnisko w 10-15 minut, przeciez to kilka km, wystarczyloby jechac na wydzielonych torowiskach co juz jest w wiekszosci gotowe.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3