Wrocław: 4 mln zł na kolej gondolową donikąd

Marcin Moneta
wizualizacja inwestora
Politechnika Wrocławska rozpoczęła budowę kolejki gondolowej nad Odrą, która ma kursować od października z Wybrzeża Wyspiańskiego do ulicy Na Grobli. Tymczasem nie ubywa krytyków tego pomysłu, bo miasto wyłożyło na inwestycję 4 mln zł, czyli jedną trzecią kosztów. Wielu uważa, że to przesada, bo mieszkańcy i turyści na tym nie skorzystają.

Dla uczelni kolejka gondolowa to wygodna forma komunikacji między budynkami naukowymi. Studenci i naukowcy będą mogli w ten sposób przedostać się na drugi brzeg Odry - przede wszystkim po to, by dostać się do Geo-Centrum, nowego obiektu uczelni przy ulicy Na Grobli.

Tymczasem Urząd Miejski tłumaczy, że zaangażował się w projekt, bo ma on wymierne zalety. - Wrocław dofinansuje kolejkę w ramach wsparcia projektów ekologicznych. To jeden z wielu projektów ekologicznych, które wspieramy. Poza tym, że kolejka ułatwi i skróci czas podróży z jednego brzegu Odry na drugi studentom i wykładowcom Politechniki oraz mieszkańcom Wrocławia, to będzie także atrakcją turystyczną - tłumaczy Arkadiusz Filipowski z biura prasowego magistratu.

O ile korzyści dla studentów są oczywiste, to nie bardzo wiadomo, po co mieliby tamtędy podróżować wrocławianie i przyjezdni. Powątpiewa w to m.in. Przemysław Filar z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, który wielokrotnie krytykował projekt budowy kolejki.

- Przekonanie o tym, że turysta specjalnie pójdzie na Wybrzeże Wyspiańskiego, by przejechać się kolejką dwie minuty do ulicy Na Grobli jest absurdalne - zauważa Filar. - Po pierwsze, dlaczego turysta miałby zapuszczać się na Wybrzeże Wyspiańskiego, gdzie stoją niemal wyłącznie budynki uczelniane? Po drugie, po co miałby jechać na ul. Na Grobli, gdzie nie ma dla niego nic ciekawego? W dodatku podczas samej podróży turysta nie nacieszy oczu ładnym widokiem na przykład Ostrowa Tumskiego, bo stamtąd nie będzie go widać - dodaje.

Jego zdaniem, wątpliwa jest sama funkcja transportowa, bo w kolejce zmieści się zaledwie kilkanaście osób, a poza tym będzie ona jeździć z przerwami. - To może zaspokoić potrzeby kadry uczelnianej i studentów, ale nie wrocławian - komentuje Filar.

Przypomina, że Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia wspierało koncepcję budowy kładki w tym miejscu - tak jak pierwotnie zakładali planiści Wrocławia. Faktycznie, ulica Na Grobli - mimo że ciekawie położona - nie jest atrakcyjna turystycznie. Niedawno powstało tam osiedle mieszkaniowe, buduje się też Geo-Centrum Politechniki. Co ma tam oglądać turysta?

Magistrat zapowiada, że atrakcje się pojawią, ale najwcześniej w latach 2017-18. Wtedy miasto planuje renowację wieży ciśnień - za ok. 160 mln zł ma być przekształcona we Wrocławskie Centrum Nauki, przyciągające wystawami i wydarzeniami naukowymi.

Problem w tym, że o renowacji wieży ciśnień mówi się co najmniej od 6 lat. W tym czasie miasto zdążyło projekt zarzucić, a powróciło do niego dopiero w tym roku. Z powodu wysokich kosztów jego realizacja wcale nie jest pewna.

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 74

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

v
volksdojcz

Bo w Koln nie ma kolejek linowych, jest tylko Seilbahn.

m
mht

Od Osobowic przez Gondów do Grabiszyna chyba wiecie o co chodzi.Przynajmniej żeby zmieściła się jesionka na 2.2m

w
wieszcz

Może by tak Redakcja w przyszłym roku (wyborczym) wydała jakieś "Kompendium Wrocławskiego Wyborcy" opisujące sukcesy magistrackiej ekonomii, o której zapewne uczyć będą, jeśli już tego nie czynią, na renomowanych uczelniach na świecie.

:P

jw.

h
havranek

...dlaczego zamiast gondoli nie zbudują kładki? Podaj tylko jeden racjonalny argument na korzyść gondoli. Kładka spełnia tą samą funkcję co gondola, ale jest przy tym tańsza w budowie i eksploatacji, niezawodna, czynna 24 godziny na dobę, dostępna dla pieszych, rowerzystów, niepełnosprawnych oraz rodziców z wózkami i ma przepustowość rzędu kilku tysięcy osób na godzinę. Gondola to podobny koszt budowy co kładka, za to dużo wyższy koszt eksploatacji, czynna 16 godzin latem i 12 zimą, niedostępna dla niepełnosprawnych, rowerzystów czy rodziców z wózkami, dla zwykłego pasażera płatna i z marną przepustowością 370 osób na godzinę.

z
z

jak trawa. Marnie się TRAWI a nie marnie TRASI

b
biskupinianka

W następnej kolejności Nowy Dwór - CH factory, Oporów-Racławicka, Biskupin - Armii Krajowej.

Gondole najlepszymrozwiązaniem problemów naszego miasta. Wyłącznie z doma wagonikami na 15 osób na kazdym kierunku

M
Max

Rafała pewnie za chwilę D. nie trzeba pomawiać. Trzeba popatrzeć na efekty działań, a jak Biblia mówi: "Po czynach ich poznacie". A tutaj efekty marne. Miasto brudne, zaniedbane, bez koncepcji i szansy rozwoju (zadłużenie pod próg). Presja na imprezy o zasięgu krajowym, bo to ma być trampolina prezydenta Pinokia do polityki centralnej. Jeśli interesy mieszkańców Wrocławia się nie pokrywają się z linią PR prezydenta, tym gorzej dla tych interesów. I to jest smutne, bo PRezydent wreszcie odejdzie, ale długi i stracony czas dla mieszkańców pozostaną.

M
Marcin

Nie ma atrakcji na Grobli,to przedłuzcie ją do TRAUGUTTA NA MOJE PODWÓRKO,TAM SA ATRAKCJE od rana do wieczora w ciepłe dni gdzie za oknem słyszy się tylko przekleństwa i widzi się żłopiacych piwsko! Szkoda kasy na tą kolejke chyba że zrobi się ja dalej wzdłuz Odry na Ostrów Tumski. Inaczej niech studenci chodza naokoło na piechotę!

M
Mjodek

Koeln am Rhein albo Kolonia nad Renem, zdecyduj się której formy używasz

W
Wrocławski Full

Ja pierdziu, po piętnaście łebków na gondolę, toć to niebawem będziemy mieli kolejki do kolejki, jak na Gąsienicową i Kasprowy.

D
Dutkiewicz Rafał

Dwa wagoniki, przepustowość 15 osób na kurs.... Turyści będa walić drzwiami i onami z całej Europy. To będzie wehikul, który pozwoli utrzymać całą Polibude i jeszcze obnizyć czesne. Mówie to wam ja - Wasz Dutkiewicz Rafał. Mam w tym doświadczenie! Nikt wam tyle nie obieca ile ja spier..lę!

G
Gość

Dobry pomysł t tymi gondolami przynajmniej ludziska nie będą dziur wydeptywać i na kostce brukowej i asfalcie się zaoszczędzi.

z
za to

światowy całą gębą.

x
x

Daje temu farmazonowi góra 5 lat. Za rok,dwa już bedzie jasne jaką porażką funkcjonalną a nade wszystko finansową (serwis, raty, kredyt itd) jest ten wytwór megalomanii dwóch chorych dużych chłopczyków: prezydęcika i rektora

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3