Wrócą pociągi z Wrocławia do Sobótki przez Bielany?

Marcin WalkówZaktualizowano 
fot. Gazeta Wrocławska
Na powrót pociągów Wrocław-Sobótka czekają nie tylko amatorzy pieszych wędrówek na Ślężę, ale i mieszkańcy położonych na tej trasie miejscowości, np. Bielan Wrocławskich. By było to możliwe, przede wszystkim trzeba wyremontować tory kolejowe. Jest na to szansa, bo trwają konsultacje społeczne wieloletniego programu rządowego utrzymania i remontów linii kolejowych. Już zbierane są podpisy, by znalazła się w nim linia kolejowa z Wrocławia do Sobótki. Czasu jest niewiele - konsultacje trwają do czwartku, 20 sierpnia.

Regularne kursowanie pociągów pasażerskich na tej trasie zawieszono 15 lat temu. Jednotorowa linia kolejowa z Wrocławia przebiega przez Wojszyce, Partynice, Bielany Wrocławskie i Kobierzyce do Sobótki, a stamtąd biegnie dalej do Jedliny-Zdroju.

Niepowodzeniem zakończyła się próba przejęcia tej linii kolejowej w 2011 roku przez samorząd województwa, by ją wyremontować i uruchomić przewozy. A po wyremontowaniu trasy do Świdnicy przez Jaworzynę Śląską i uruchomieniu na niej szynobusów, plany te porzucono ze względu na wysokie koszty. W lipcu ub. roku zarząd województwa przyjął uchwałę, w której deklaruje jednak chęć przejęcia tej linii w całości.

- To jeden z najbardziej malowniczych szlaków kolejowych na Dolnym Śląsku - mówił Jerzy Michalak, członek zarządu, w rozmowie z Gazetą Wrocławską.

Załączone pliki:

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia zbiera podpisy pod petycją w sprawie uwzględniania trasy do Sobótki na liście linii przeznaczonych do remontu. Aktywiści zwracają uwagę, że obecnie służy ona do wywozu kruszyw z kamieniołomów w okolicy Sobótki, ma więc znaczenie gospodarcze, ale przede wszystkim wpisuje się w plany budowy sieci kolei aglomeracyjnej.

"Kolej stanowiłaby alternatywne połączenie wobec zatłoczonej drogi nr 35. O potrzebach transportowych świadczy to, że dzisiaj na trasie Sobótka-Wrocław kursują dziennie 32 autobusy" - piszą aktywiści.

Przemysław Filar, prezes TUMW, nie zgadza się z argumentem, że remontowanie linii kolejowych nie ma sensu lub uzasadnienia ekonomicznego.
- Dobrze wiemy, ile w czasach PRL funkcjonowało linii kolejowych, jeszcze odziedziczonych na Dolnym Śląsku po Niemcach. Gdy słyszę, że teraz nie ma sensu czegoś remontować, to nóż się w kieszeni otwiera. Z każdym rokiem stan techniczny tej linii kolejowej się pogarsza, a koszty jej remontu rosną - mówi Filar. I od razu podaje przykład, który jego zdaniem udowadnia sens inwestowania w takie trasy: linia kolejowa z Wrocławia do Trzebnicy. Pociągi nie jeździły nią 20 lat, a od kilku lat kursujące na niej szynobusy Kolei Dolnośląskich cieszą się popularnością.

- Podobnie będzie w przypadku tej linii. Dla mieszkańców osiedli w zakorkowanej południowej części Wrocławia transport szynowy to jedyna rozsądna alternatywa, by zmniejszyło się natężenie ruchu samochodowego na ulicach dojazdowych do centrum - uważa Filar.

Uwagi w sprawie uwzględnienia linii do Sobótki można zgłaszać do najbliższego czwartku, 20 sierpnia, za pośrednictwem formularza, dostępnego TUTAJ. Wypełniony formularz należy wysłać pocztą elektroniczną na adres: programwieloletni@mir.gov.pl

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 66

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Miłośnik koleji

Wycieczki przyjeżdżają na ślężę , tak nazywa się góra. Raczej do busików rowera się nie zapakuje a i siedzenie w małej dusznej puszce nie jest miłe.A czy ktoś kojaży coś takiego jak choroba lokomocyjna ?Pomysł super jestem za i czekam z niecierpliwościa na pociągi do sobótki

k
k k

mam nadzieję że wkońcu zaczną robić linie 285. do sobotki

p
pasażer

ta linia spełniałaby bardzo dobrze swoja role , gdyby stacje były w pobliżu osiedli i węzłów komunikacyjnych , a nie gdzieś w oddali, np. na Partynicach aż się prosi, żeby stacja była przy skrzyżowaniu Karkonoskiej ze Zwycieską przy torze Wyścigów Konnych, Podobnie jest w Bielanach, gdzie stacja jest w oddali od centrum handlowego , a dojeżdżający pracownicy maja kłopoty z dojazdem do pracy ze względu na codzienne koszmarne korki . na Karkonoskiej itd.

W
Wro

W budynkach stacji Sobótka mieszkają rodziny ? oraz pobudowali się obok co oni na to ?
Chyba raczej nie są zadowoleni ? bo o pociągu to już dawno zapomnieli ...
I chyba tutaj jest problem z komentarzami ...

A
Adrian

to po co pociągi do których zawsze trzeba dopłacać ? Busy jeżdżą bez dopłaty, utrzymują się tylko z biletów. Tak duża liczba busów to właśnie argument przeciwko uruchamianiu pociągów. Komunikacja sponsorowana z pieniędzy podatników powinna być tam gdzie nikomu komercyjnie nie opłaca się jeździć.

r
rozsądny

Pomyślałeś ile taka modernizacja będzie kosztować? A efekt mizerny. Szkoda pieniędzy na takie fanaberie dla garstki wrzeszczących pryszczatych mikoli.

L
Lana

Kolej jest niezależna od korków na drodze, za to busiki są bardzo zależne. Ich liczba obecnie pokazuje jednak, jak bardzo jest to pożądany kierunek. Więc raczej nie byłoby problemu z zainteresowaniem tą linią. Można się spodziewać, że Koleje Dolnośląskie wprowadziłyby też zachęcające taryfy, jak w przypadku Świdnicy przez Jaworzynę i Dzierżoniowa, więc busy nie byłyby tańsze.
I last but not least: ta sama linia na odcinku Świdnica-Jedlina Zdrój będzie remontowana w ramach ZITu, jako część Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej. Byłoby niezwykle dziwne, gdyby Wrocław nie miał swojej części kolei aglomeracyjnej na tej linii. Już nie wspominając o potencjale turystycznym całości.

L
Lal

uczniaki, studenci i bezrobotni :D
Btw. modernizacja linii może obejmować przeniesienie jej na nasyp.... Inna sprawa, że lekkie szynobusy nie "każą" czekać na rogatkach tyle co zwykły pociąg. One są jak tramwaj. Czy auta tu i tam nie przepuszczają tramwajów? Więcej wyobraźni, mniej patrzenia przez pryzmat swojego samochodu.

J
Jurek

Wytrze ci nosek fartuszkiem i pocieszy. A może nawet kupi nowy wagonik do kolejki piko.

Bo nie sądzę, żebyś zarabiał, płacił podatki i wiedział, co to jest pieniądz.

G
Greg

Zawistni idioci nie mogą przeżyć tego,że linię kolejową do Sobótki chcą reaktywować.W dawnym Breslau ludzie byli bardziej kumaci niż teraz.Poczytajcie sobie jeszcze raz ze zrozumieniem argumenty:"ZA" tą linią.Są o wiele mocniejsze niż to,że będziecie musieli przed rogatkami postać.Wali mnie to.Ważniejsze jest zmniejszenie obciążenia drogi nr.35 i zmniejszenie tym samym liczby wypadków.

D
DB

Zlikwidowali jeszcze więcej niż Polacy.

P
Polnische Wirtschaft

nie muszą odbudowywać bo ich nigdy nie likwidowali

n
normalny

nie będzie jeździł pociągami wlekącymi się w tempie żółwia.

K
Kasia

Powoli a do przodu. Dziennie przynajmniej jeździ jeden skład. Można? Można!

W
Wit

Nawet ci bogaci Niemcy nie odbudowują linii kolejowych do każdej wioski.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3