Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wpłaciłeś pieniądze na Urbancard EP? To za mało, by kupić bilet

Błażej Organisty
.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Nowy system sprzedaży biletów MPK zachęca czy zniechęca do korzystania z komunikacji miejskiej? Pana Sławomira zniechęcił. A w międzyczasie inni pasażerowie napisali ponad sto reklamacji.

Wygląda na to, że Mennica Polska w końcu poradziła sobie z problemami z nowym systemem sprzedaży biletów, a sam system się ustabilizował, po tym jak zaliczył falstart w pierwszych dniach miesiąca, kiedy operator go uruchamiał. W tramwajach i autobusach nie widać już wyłączonych urządzeń, kolejki do biura obsługi klientów przy ul. Grabiszyńskiej są krótsze niż w połowie marca, a do nas od kilku dni nie spływają już zażalenia pasażerów, chociaż jedna uwaga, która dotarła do nas w końcówce ubiegłego tygodnia, przykuła naszą uwagę...

Sławomir J. opowiedział nam, jak to nowości wprowadzone przez Mennicę (na zlecenie miasta) skutecznie zniechęciły go do przemieszczania się po mieście komunikacją miejską, chociaż był optymistą. Jak przyznaje: po centrum wygodniej tramwajem niż samochodem.

Pan Sławomir po 8 marca wyrobił nową kartę Urbancard EP (czerwoną) z funkcją elektronicznej portmonetki. Wpłacił na nią 20 złotych, na zaś, w razie potrzeby. Potrzeba nadeszła w ubiegły czwartek.

– Rano zostawiłem kluczyki do garażu w domu, więc nie mogłem wziąć samochodu – opowiada Sławomir J. z Nowego Dworu – a się śpieszyłem, więc postanowiłem podjechać autobusem 136, skoro już załatwiłem sobie kartę.

Pasażer wsiadł i chciał kupić bilet. W tym celu przyłożył Urbancard EP do nowego kasownika z funkcją sprzedaży biletów. Kasownik biletu jednak nie sprzedał, wyświetlił za to komunikat, że na karcie nie ma pieniędzy.

– A po wpłaceniu 20 złotych sprawdzałem na komputerze, a potem jeszcze na smarfotnie, czy wszystko jest ok. Pieniądze na koncie były – przekonuje pan Sławomir, który niezwłocznie zadzwonił do na infolinię Urbancard. Pracownik przyjął zgłoszenie, poprosił o numer karty i dorzucił jeszcze, że może być problem z automatem, bo system jest nowy. Za moment oddzwonił. Miał powiedzieć: „Sprawdziłem kartę, jest na niej 20 złotych, ale po wpłaceniu pieniędzy trzeba to potwierdzić w biletomacie stacjonarnym”.

– Jaki jest sens wprowadzania funkcjonalności doładowania karty przez internet, skoro i tak trzeba pofatygować się do biletomatu?! – pyta pasażer, dodaje, że u niego przy domu nie ma automatu, i zadaje następne pytanie: – Tak ma wyglądać nowoczesność i zachęcanie do komunikacji?

Pan Sławomir wysiadł wtedy z autobusu na przystanku przy ul. Hallera. Znalazł bieltomat, żeby – zgodnie z poleceniem – zakodować na karcie wcześniej kupione środki w sklepie internetowym. Biletomat odmówił posłuszeństwa.

– Na ekranie zobaczyłem: „Chwilowy problem z komunikacją. Spróbuj później” – opowiada mieszkaniec Nowego Dworu.
Tego było już za wiele. „Wsiadam do samochodu!” - postanowił pan Sławomir.

Takich przypadków pewnie zdarzyło się więcej, ponieważ w pierwszych tygodniach marca nowe karty Urbancard EP nie działały poprawnie i niektórzy musieli je wymieniać. Bywało, że nie łączyły się z biletomatami. Karolina Mystek z Mennicy zapewnia, że te i inne problemy zostały zażegnane, a system działa poprawnie.

- Kasowniki działają prawidłowo i realizują wszystkie założone funkcje - podaje przykład Mystek.

Wreszcie, bo od 8 do 24 marca do biura obsługi wpłynęło ponad sto różnego rodzaju reklamacji. Ok. 50 z nich dotyczyło problemów związanych z zakupem biletów w automatach stacjonarnych, 34 nieudanych płatności w kasownikach w pojazdach, a 20 zażaleń dotyczyło strony www.

Na następnej stronie: Szczegóły zgłaszanych reklamacji, problemy z płatnością kartami i problemy z automatami.

Reklamacje

Automaty stacjonarne:
W okresie od 8.03.2018 do 24.03.2018 pasażerowie zgłosili ok. 50 reklamacji dotyczących różnych problemów związanych z zakupem biletów w automatach stacjonarnych. Wyłączając okres pierwszego tygodnia, gdy pojawiały się problemy z odczytem kart Urbancard w automatach, liczba reklamacji utrzymuje się na poziomie podobnym do okresu przed wdrożeniem systemu.

Problem kodowania w automatach stacjonarnych biletów kupionych w sklepie WWW:
W nowym systemie Urbancard bilety okresowe są zapisywane w systemie centralnym i dostępne online. Dlatego nie ma potrzeby, aby zapisywać je na kartach Urbancard. Dlatego też nowe automaty biletowe nie posiadają funkcji zapisu na kartach biletów kupionych przez internet.

Kasowniki:
Reklamacje dotyczą 2 aspektów:

Zakup biletów na zapas
Pasażerowie z przyzwyczajenia kupują w kasownikach bilety na zapas. Są to sporadyczne przypadki, ale do końca marca br. takie zgłoszenia rozpatrujemy pozytywnie. Natomiast poczynając od 1 kwietnia br. takie zgłoszenia pasażerów będą rozpatrywane negatywnie – należy zapłacić za tyle biletów ile się kupiło jednorazowo.

Brak możliwości zapłaty kartą Visa mBanku
Takich reklamacji odnotowaliśmy łącznie 34. Występowały one wyłącznie w okresie od 8.03.2018 do 14.03.2018 (ten problem jest rozwiązany od prawie 2 tygodni). Co istotne – ten problem dotyczył tylko i wyłącznie niektórych partii kart Visa i nie był to problem po stronie systemu Urbancard, ale po stronie banków.

Portal WWW:
Reklamacje dot. zakładania konta użytkownika w portalu WWW dla „srebrnych” kart Urbancard – w okresie od 8.03.2018 do 24.03.2018 było to ok. 20 reklamacji. Problem dotyczy nielicznej grupy użytkowników, którzy w „starym” systemie Urbancard posiadali konto pasażera w portalu WWW i w tym systemie mieli nieprawidłowo podany numer PESEL. Nowy system Urbancard weryfikuje prawidłowość numeru PESEL.

Problemy z obsługą płatności typu Google Pay
W okresie wdrożeniowym spotkaliśmy się z problemem związanym z płatnościami aplikacją Google Pay. Usterka systemu została zdiagnozowana, a poprawka aplikacji kasownika została już opracowana i wdrożona zostanie najprawdopodobniej w tym tygodniu. Warto zaznaczyć, że z tej formy płatności korzysta naprawdę niewielki odsetek pasażerów i forma ta nie wpływa w znaczący sposób na ogólne funkcjonowanie systemu.

Powyższe zestawienie i wyjaśnienia przygotowała Mennica Polska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska