Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Władze Wrocławia zachęcają do przesiadania się na rower, ale zapominają o remontach dróg rowerowych

Celina Marchewka
Celina Marchewka
brak oznakowania na drodze rowerowej
brak oznakowania na drodze rowerowej zdjęcie przysłane przez czytelnika
Miejscy urzędnicy namawiają do przesiadania się na rowery. W polityce Wrocławia zapisane jest, że ten rodzaj transportu ma być rzeczywistą alternatywą dla samochodów i MPK. Od czerwca flota Wrocławskiego Roweru Miejskiego liczy 2 tysiące jednośladów. Gdzie mamy na nich jeździć, skoro większość dróg rowerowych w centrum Wrocławia jest zniszczona, albo nieprzystosowana - pyta czytelnik Paweł Karamański. Wyjaśnieniem sprawy zajęła się nasza reporterka Celina Marchewka.

- Jeżdżę rowerem po Wrocławiu grubo ponad 5 lat, przez cały rok. Miasto tworzy nowe drogi dla rowerów, niestety zapominając o modernizacji już istniejących, które są w fatalnym stanie - zarówno pod względem stanu technicznego nawierzchni, jak i oznakowania. Takim przykładem jest ciąg rowerowy wzdłuż al. Armii Krajowej na całym odcinku - zniszczona nawierzchnia, nieczytelne znaki poziome, brak przestrzegania przez rowerzystów jednokierunkowości ruchu, niebezpieczne odcinki (jak np. DDR biegnąca przez przystanek między ławką a tablicą z rozkładem jazdy), zajmowanie dróg przez rozrastającą się roślinność. Może te drogi są zrobione zgodnie z prawem, ale na pewnie nie zgodnie z rozsądkiem, jakby osoby odpowiedzialne w życiu nie jeździły rowerem po mieście - irytuje się pan Paweł Karamański.

Wrocławski oficer rowerowy, Daniel Chojnacki, odpowiada, że fragmenty dróg rowerowych są w mieście remontowane każdego roku. Modernizacje te realizuje się na podstawie zgłoszeń, interwencji terenowych, a także planowanych prac w ramach wspólnego budżetu na remonty cząstkowe jezdni, chodników i tras rowerowych. Mieszkańcy mogą mieć więc wpływ na miejsca, gdzie takie prace będą wykonywane w przyszłości.

- Zniszczenia nawierzchni należy zgłaszać do zarządcy drogi. W tym celu ZDiUM uruchomił wygodną metodę poprzez stworzenie linii interwencyjnej na mejla [email protected]. Informacja powinna zawierać dokładną lokalizację miejsca, aby ułatwić interwencję we właściwym miejscu. Nadmiernie rozrośniętą roślinność można zgłaszać do Zarządu Zieleni Miejskiej, który nadzoruje firmy utrzymujące zieleń we Wrocławiu.

Lista modernizacji planowanych na ten rok:

- Aleja Piastów;
- ul. Legnicka,
- ul. Oławska - pl. Dominikański,
- ul. Świdnicka okolice PDT,
- ul. Partyzantów,
- ul. Wróblewskiego,
- ul. Świdnicka,
- ul. Wyszyńskiego za mostem Pokoju,
- ul. Powstańców Sląskich na wysokości Centrum Południowego,
- ul. Rybacka,
- ul. Zachodnia,
- ul. Na Grobli.

- Inne działania będą realizowane według napływających zgłoszeń - dodaje Daniel Chojnacki.

A jest co robić, ponieważ dróg rowerowych wymagających remontu we Wrocławiu jest znacznie więcej, niż wymienione powyżej. To na przykład wspomniana przez naszego Czytelnika Aleja Armii Krajowej, ale także chociażby ul. Królewiecka, czy trasy na Pilczycach. Miasto informowało w lutym tego roku, że mniejsze modernizacje będą wykonywane na bieżąco. Jakub Szymczak z Biura Zrównoważonej Mobilności UM zapewniał, że magistrat nie zapomina także o większych remontach, wiąże się to jednak z szerszym zakresem prac, potrzebą wykonania planów, zorganizowaniem przetargów i oczywiście zaplanowaniem wydatków w budżecie.

Urzędnicy chcą, aby we Wrocławiu powstała sieć tras rowerowych, które obejmą cały jego obszar. Celem jest umożliwienie użytkownikom rowerów (ale też niedługo elektrycznych hulajnóg) przemieszczania się z jednego końca miasta na drugi w łatwy i komfortowy sposób.

- Każdego roku budujemy we Wrocławiu kilkanaście kilometrów dróg dla rowerów. W tym roku nowe trasy powstaną między innymi w ciągu następujących ulic: Piłsudskiego, Dworcowa, Podwale, Krasińskiego, św. Katarzyny, Kraińskiego, Janickiego, Wyszyńskiego, Na Grobli, Walońska - wylicza Daniel Chojnacki.

W lutym tego roku Jakub Szymczak z Urzędu Miasta we Wrocławiu zadeklarował, że w ciągu najbliższych 2 lat, magistrat wybuduje 8 nowych tras rowerowych o łącznej długości 80km. Wymienione powyżej odcinki to elementy tego planu. Obecnie trwają prace między innymi w ciągu ulicy Piłsudskiego.

- Chcemy usprawnić poruszanie się na rowerach w centrum miasta. Stworzymy pełną sieć w okolicy Dworca Głównego PKP - mówił wówczas Jakub Szymczak.

Wydaje się, że magistrat musi poszukać złotego środka pomiędzy nowymi inwestycjami, a dbaniem o infrastrukturę już istniejącą. W tym przypadku nie liczy się przecież tylko ilość, ale także jakość tras rowerowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska