Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce koniec tanich lotów z Modlina?

Zbigniew Biskupski AIP
Szymon Starnawski/Polska Press
Lotnisko w Modlinie kilka dni temu świętowało odprawienie 10-milionowego pasażera, ale może to być ostatnia dobra wiadomość - i dla pasażerów, i dla udziałowców spółki. Przez rozgrywki polityczno-biznesowe i brak porozumienia między udziałowcami lotnisku grozi zamknięcie.

W Modlinie trzeba pilnie wyremontować pas startowy co wymaga znalezienia środków na sfinansowanie. Bez tego Urząd Lotnictwa Cywilnego może zamknąć lotnisko w Modlinie - podobnie jak miało to już miejsce pod koniec 2013 roku. Wówczas zresztą z lotniska przestał korzystać węgierski tani przewoźnik - WizzAir, a lotnisko w Modlinie nie odprawiało pasażerów aż przez dziewięć miesięcy.

Teraz sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, bo jak ustalił "Dziennik Gazeta Prawna" remont pasów startowych miał być finansowany w jednym pakiecie z innymi zadaniami modernizacyjnymi - w tym rozbudową hali odpraw, która jest za ciasna na odprawę rocznie 3 mln pasażerów (tyle lotnisko chciałoby odprawić w 20017 roku lotnisko w Modlinie).

Udziałowcami spółki są Agencja Mienia Wojskowego, Województwo Mazowieckie i Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPPL)- mający po ok. 30-34 proc. udziałów a także z niespełna 5-proc. udziałem Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Udziałowcy spółki - za wyjątkiem PPPL chcieliby inwestycję sfinansować z emisji obligacji, które zresztą zgodził się objąć jeden z banków. By jednak doszło do emisji musi być zgoda wszystkich udziałowców, zaś Porty Lotnicze za warunek zgody postawiły przejęcie pełnej kontroli nad spółką (51 proc.).

Chęć pełnej kontroli państwa nad samorządowym w gruncie rzeczy lotniskiem w Modlinie mogłaby być dla niego zabójcza w kontekście rządowych planów budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), dla którego ważnym konkurentem mógłby być Modlin.

Co prawda jest to dopiero piąty port lotniczy w Polsce pod względem liczy obsługiwanych aktualnie pasażerów, ale gdyby powstał CPL, to zgodnie z planami rolę lokalnego portu lotniczego - obsługującego przede wszystkim tanie linie lotnicze - od Molina miałoby przejąć warszawskie Okęcie. Dla Modlina w tej układance - przynajmniej odnośnie ruchu pasażerskiego - mogłoby decyzją większościowego właściciela zabraknąć miejsca w tej nowej układance.

W 2017 roku z portu lotniczego w Modlinie pasażerowie będą mogli podróżować do ponad 50 miast (w 2015 roku było ich 36), w tym tak popularnych turystycznie jak Madryt, Barcelona, Alicante, Rzym czy Ateny

.

Jednak pod warunkiem, że pas startowy będzie nadawał się do bezpiecznych startów i lądowań. Co prawda jest szansa, że na sam ich remont spółka wyasygnuje pieniądze z własnych bieżących dochodów, ale bez zgody wspólników będzie to tylko działanie doraźne, które przyszłość regularnych tanich lotów z lotniska w Modlinie postawi pod znakiem zapytania.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wkrótce koniec tanich lotów z Modlina? - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska