Wjazd do centrum Wrocławia będzie kosztował 30 zł dziennie?

MK
Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Nawet 30 złotych dziennie może kosztować wjazd do ścisłego centrum Wrocławia samochodem z silnikiem benzynowym lub diesla. Projekt ustawy umożliwiającej wprowadzenie takich opłat przyjął właśnie rząd. Teraz trafi do Sejmu. Jak twierdzi ministerstwo energii, przepisy mogą wejść w życie już wiosną tego roku. Pierwotnie zakładano wprowadzenie przepisów uniemożliwiających wjazd do centrów miast tylko najstarszych samochodów. Ostatecznie rząd zdecydował, że obejmą one wszystkie auta z silnikami spalinowymi.

Opłaty za wjazd do centrów miast mają pomóc w walce ze smogiem. Zgodnie z nowymi przepisami, to poszczególne miasta same będą decydowały czy płatne strefy u siebie wprowadzić, jakie będą ich granice i ile będzie kosztował wjazd do takiej strefy. Górną granicą dziennej stawki ma być 30 złotych. Kara za wjazd do centrum miasta bez odpowiedniej opłaty to 500 złotych. Z opłat zwolnione będą tylko samochody na prąd, gaz ziemny albo zasilane wodorem.

Wrocław ostatecznej decyzji o wprowadzeniu opłat za wjazd do centrum nie podjął, ale już w październiku prezydent Rafał Dutkiewicz dał do zrozumienia, że stanie się to bardzo szybko.

– Jeśli Sejm stworzy podstawy prawne do wprowadzania zakazu wjazdu do centrów miast samochodów przekraczających normy emisji spalin, natychmiast wprowadzę taki zakaz – mówił Dutkiewicz. - Bardzo chcielibyśmy w pewnych obszarach Wrocławia ograniczyć ruch samochodowy do aut, które są bardziej ekologiczne. Miasta zachodnioeuropejskie przygotowują się do tego, aby centra ograniczyć do aut hybrydowych i elektrycznych. My byśmy to już zrobili, ale nie mamy podstaw prawnych - podkreślał.

Również najpoważniejsi kandydaci na nowego prezydenta Wrocławia są za wprowadzeniem takich ograniczeń. - Każde działanie, które doprowadzi do tego, że będziemy oddychać lepszym powietrzem, trzeba popierać - mówi Mirosława Stachowiak-Różecka z Prawa i Sprawiedliwości.
- By jednak wprowadzać zakazy, musimy dać mieszkańcom alternatywę. Może nią być komunikacja publiczna, ale wydajna i przyjazna. Dlatego system komunikacji musimy zmodyfikować, choćby wymieniając tabor na w pełni niskopodłogowe tramwaje - zastrzega Alicja Chybicka z Platformy Obywatelskiej.

Nie ma jeszcze decyzji, jakie byłyby granice wrocławskiej strefy objętej płatnym wjazdem.

Zdaniem Macieja Zatheya, dyrektora Instytutu Rozwoju Terytorialnego, władze miasta mogłyby wziąć pod uwagę trzy warianty obszaru strefyu. - Czy centrum Wrocławia zamyka się wewnątrz obwodnicy śródmiejskiej, czy obszar ten jest węższy, a może granice administracyjne miasta byłyby właściwym wydzieleniem? - zastanawia się Zathey.

- Wprowadzenie takich obostrzeń może być nieakceptowalne przez kierowców posiadających stare auta, ale na pewno poprą je ludzie, którzy nie mają ochoty być podtruwani przez spaliny - zauważa Maciej Zathey. - To są naczynia połączone. Jeśli zabierze się możliwość wjazdu starym samochodem do centrum, trzeba zaoferować inne formy transportu. Nie tylko często kursujące pociągi, tramwaje i autobusy, ale także infrastrukturę dla ruchu rowerowego i innowacyjnych pojazdów elektrycznych jak e-rowery i e-hulajnogi. System wypożyczalni hulajnóg testowany jest choćby w Espoo w Finlandii - dodaje.

Wideo

Komentarze 746

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocławianin
Ale wiesz, że gaz zmieny to nie LPG? Według tego co napisali, wjechać będziesz mógł tylko autem, które ma instalację CNG albo LNG.
Instalacja LPG odpada, będziesz musiał płacić...
a
arek
Mieszkam kilometr od rynku i zeby objechac centrum do okola musze spalic z 1 litr paliwa wiecej, czyli wiecej spalin, a to chyba nie jest z byt ekologiczne?
Jakbym mieszkal na Bielanach i chcial sie dostac do centrum to niby jak? Pojade autem i gdzie zaparkuje przed centrum?
Teraz nie mam gdzie zaparkowac pod domem jak wracam z pracy a co dopiero bedzie jak wprowadza podatek od wjazdu do centrum.
Kupić auto elektryczne? Rozladuje baterie i gdzie je naladuje? Jak polowa ludzi kupi auta elektryczne to cala siec energetyczna sie rozsypie jak beda chcieli je naladowac.

Jak zwykle bezrozumni politycy patrza na zachod. Tylko, ze tam tylko nieliczne miasta maja oplaty od wjazdu do centrum, ktore nie zawsze sa po to zeby poprawic jakosc powietrza a zeby rozluznic korki w centrum.
i
irek
wielu właścicieli samochód na pewno nie będzie stać na elektryczne auto ani nawet na hybrydę, ale wyjściem jest instalacja lpg jak widać ( w moim przypadku optima). Założyłem ją w najbliższym warsztacie głównie dlatego żeby zamiast wydać po 600zł miesięcznie paliwo wydawać połowę tej kasy, 300zł piechotą nie chodzi :)
b
baca_
Nie ma nawet sensu ustalac jakies granice strefy centrum . . . bo tu chodzi tylko o opodatkowanie kierowcow . . . A jak komus wpadnie do glowy jechac z Biskupina na np. Bielany do IKEA, to zaplaci 2-krotnie . . . i o to wlasnie chodzi . . .
o
o środowisku wokół nas
to nie faszyzm tylko konieczność, ale z tym akurat się zgadzam - u nas nie ma elektryczności bez spalania paliw, póki co nie ma wsparcia dla odnawialnych źródeł energii jak wiatraki czy kolektory słoneczne więc takie postanowienia jak to o którym mowa w artykule, to w szerszej skali tylko ruchy pozorne.
c
co jeżeli
ktoś mieszka w centrum i ma stary samochód?
2. alternatywa w postaci przyjaznej komunikacji? Właśnie wzrosły ceny biletów
w
won
Rząd zwiększa kompetencje samorządów, aby sprawnie zarządzać komunikacją, nikt tu nie ustalił stawek ani obszaru dla Wrocławia. To tylko hieny Dutkiewicza kombinują jak nas oskubać i jeszcze zwalić to na PIS!
K
Kolejne dyrektywy?
Najpierw odkurzacze, żarówki czajniki. Teraz kolejny podatek, żeby nowe elektryczne niemieckie auta lepiej się sprzedawały. Golf elektryczny z silnikiem z pralki za 150tyś. Nie chcesz płacić to 30zł dziennie za poprzedni niemiecki samochód.

Proponuję dopisać: obejmuje również MPK. Wtedy miasta musiałyby najpierw wymienić autobusy. A to by opóźniło całą zabawę o dobre 20 lat.

Szybkie ładowanie to olbrzymi problem. Skoki poboru prądu wymuszą potężne wydatki na sieć energetyczną. Kto za to zapłaci?
J
Jan
Dokladnie, ja musze codziennie przejezdzac centrum aby dojechac na biskupin. Tramwaje wieczbie spoznione, 3-4 awarie w miesiacu. Czas przejazdu o 40% dluzszy niz samochodem. Wroclaw to komunikacyjna tragedia, korki mawet na nowych osiedlach zdala od centrum bo nikt za wczasu nie zadbal o infratsukture ot chociazby alejki dla autobusow.
z
zsd
nabierać na takie eko-faszyzmy. Przypomnijcie sobie co to takiego perpetuum mobile bo zgoda na autka elektryczne przy pozyskiwaniu prądu ze spalania paliw (dowolnych) to wiara a nie nauka!!!
K
Kolo44
Walka ze smogiem? Może najpierw zajmijcie się paleniem śmieci w starych kamienicach w centrum!
a
arf
Przeciez to nie ludzie tworzą prawo ale biznesjerka, bengsterka i partyjniactwo dla samych siebie aby jeszcze bardziej się nachapać!!!
s
sdg
znajdzie to zaczynają stanowić establishment tworzący prawo, z dalej to już czysta EUGENIKA BIZNESOWO-PARTYJNIACKA
c
cfyh
I to właśnie 500- będzie symbolem pisirowatości!!!!
S
Sebo
Zarabiam 5 tys i tak mnie nie stac na elektryka moze kupie sobie tesle za 400 tys. Karanie ludzi biednych a znam.bogatych co maja auta i za milion a zatrudniaja ludzi na czarno bez ksiazeczek sanepidu i badan _ maja sieci kawairni w galeriach dzieki nim mamy szara strefe. Moze niech nasz Rzad cos z tym.zrobi a nie ciagle kara przecietnego kowalskiegoa zlodziejom pomaga. Moze niech sprawdza na.sam poczatek sieci galerii czy tam.wszyscy pracuja na.jakiejbkolwiek umowie. Ps oczywiscie kowalski pracujac w sowie na czarno jest wiekszym przestepcom dla US niz tez.co robi ta szara strefe. Na marginesie dajcie jeszcze wieksze podaatki a bedzie zaj....
Dodaj ogłoszenie