Wiosną przebudują Dworzec Główny we Wrocławiu

Marcin Kaźmierczak
Udostępnij:
Na wrocławskim Dworcu Głównym PKP znów zacznie funkcjonować szósty peron. Po ponad pięciu latach od jego zamknięcia, w marcu przyszłego roku ruszy jego remont. Pociągi odjadą stąd za rok.

Peron znajdujący się na tyłach dworca i połączony schodami jedynie z ul. Suchą służył jako tymczasowy w okresie remontu dworca przed Euro 2012. Potem został zamknięty. Wykorzystywano go jedynie do rozładowywania pociągów specjalnych z kibicami przyjeżdżającymi na mecze do Wrocławia.

Jak informuje Bohdan Ząbek z PKP Polskich Linii Kolejowych, jeśli planowany na 19 grudnia przetarg zostanie rozstrzygnięty, peron VI stanie się placem budowy już w marcu przyszłego roku.
– Peron zostanie połączony z głównym tunelem dworca. Powstaną schody i winda dla osób niepełnosprawnych i z dużym bagażem – mówi Bohdan Ząbek. – Do peronu VI podobnie jak do V będzie dochodził jeden tor. Nie będzie zadaszenia, powstaną za to trzy wiaty przystankowe – dodaje.

Dzięki połączeniu peronu VI z tunelem głównym z peronu pociągi będą zarówno odjeżdżały jak i przyjeżdżały. Wcześniej, gdy jedyne zejście z peronu prowadziło na ul. Suchą pociągi na peronie jedynie kończyły swój bieg. Peron VI po remoncie w dalszym ciągu będzie połączony z ul. Suchą. Przy schodach znajdzie się także platforma dla niepełnosprawnych.

Jak twierdzi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, remont jest potrzebny, ale prace powinny mieć znacznie szerszy zakres.
– Za dwa, trzy lata, jeśli zachowamy obecny wzrost liczby połączeń w ciągu doby (Dworzec Główny obsługuje teraz 394 pociągi regionalne i 60 dalekobieżnych - przyp. red.) ten peron będzie niezbędny, więc dobrze, że już teraz coś się zaczyna robić – twierdzi Piotr Rachwalski. – Wielka szkoda, że peron nie będzie połączony z drugim tunelem tzw. miejskim. Jeśli ktoś nie zna dworca, może mieć problemy ze znalezieniem wejścia na ten peron – dodaje.

Zdaniem Piotra Rachwalskiego, w ramach remontu peronu VI, przydałoby się także zbudować windę na peron 5, a także poprawić system informacji pasażerskiej, który choć ma dopiero 5 lat, nie spełnia już wymagań.
– Wiele naszych pociągów kończy i zaczyna bieg na peronie piątym, a brak windy znacznie ogranicza jego funkcjonalność. Są schody ruchome, ale łączące peron jedynie z tzw. tunelem miejskim bliżej dawnego dworca tymczasowego. Należy także zamontować dwustronne tablice informacyjne przy peronach. Tablice są jednostronne, więc trzeba dojść do peronu i się obrócić, żeby przeczytać informację. Poza tym system na wyświetlaczach dolnych nie dzieli relacji. Jeśli z peronu odjeżdżają jednocześnie dwa pociągi, to system nie pokazuje na tablicy żadnego. Trzeba wejść po schodach na peron, aby zobaczyć dokąd odjeżdżają pociągi – zauważa Rachwalski.

Według harmonogramu wykonawca będzie miał czas na oddanie peronu do użytku do 6 grudnia przyszłego roku.

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Warcer
Brukowce tak mają -mówił mi znajomy. Sprawa dotyczy jednego peronu a tytuł wieści o przebudowie dworca .To samo z przystankiem przy ul Długiej o którym tytuł mówi o budowie stacji ! Oj pismaki po naukę do szkoły .
T
Tomh
Nie remont a przebudowa i nie dworca a stacji a konkretnie jednego peronu w celu umożliwienia zejścia bezpośrednio z niego do tunelu. Prośba do dziennikarzy o więcej dbałości w pisaniu artykułów.
h
herr kolodko
Komentarz na zamówienie czy takie ganz prywatne przemyślenia?
M
Manneken Piss
Na dworcu wrocławskim potrzebne są większe i wygodniejsze toalety. Przed remontem, gdy były ulokowane w hallu dworca, ich system był przemyślany i dobrze funkcjonował, ku wygodzie pasażerów. Obecnie, gdy ulokowano je gdzieś w przejściu między peronami, jest ciasnota i kolejki, zwłaszcza do toalety damskiej.
Projekt przebudowy dworca był niedopracowany i zrobiony na „chybcika”, zapewne pod hasłem „Są duże pieniądze z Brukseli do wydania”.
a
ank
Ratunkiem na przyszłość dla niezwiększania ilości pociągów i nie wydłużania składów (perony też mają swoją maksymalną długość), są wagony i składy PIĘTROWE. Już teraz ktoś w Firmach Kolejowych powinien pomyśleć daleko w do przodu w czas i zlecić Producentom Taboru Kolejowego Pasażerskiego opracowanie WAGONÓW I SKŁADÓW PIĘTROWYCH mogących jeździć z prędkościami dopuszczanymi na torach. Niech się pogłowią Projektanci jak pogodzić bezpieczeństwo piętrusów z obecnymi i przyszłymi prędkościami pociągów.
T
Tret
Toz obok jest dawny dworzec pocztowy, perony. Tory i wielka wiata. Przy nim spalony, zabytkowwy majstarszy dworzec w kraju. Co s tym????? A moze zrobic tam centralny dworzrc dla koleji municypalnej...
X
XR
W Prawie Budowlanym nie ma słowa "modernizacja". Jest PRZEBUDOWA.
p
pracownik
to ci debile co uwazaja, ze wszystko jest zabytkiem i nie mozna nic zmieniac...
J
Jan Kowalski
To zwykła modernizacja,a nie jakaś PRZEBUDOWA!
m
myślacy
i zmniejszyc o 2/3 liczbe peronow, a pozostalym ograniczyc przepustowosc o polowe
z
zwyrol
Bo jest to niezwykle postępowe i po raz kolejny zniesiona zostanie supremacja ruchu kołowego nad pieszym.
M
Miejscowy .
Przy peronie 5 sa dwa tory ale zablokowaliscie dostep do toru 9, ktory by sie przydal np. dla szynobusow ktore koncza bieg. Panie Rachwalski kiedy zaczniecie punktualnie jezdzic w KD ?
m
mugol
Chyba prędzej się doczekamy na głównym peronu 9,5 i ekspresu do Hoghwartu, niż do Lwówka ;)
S
Szninkiel
Pewnie są specjalnie wyłączone te schody, żeby nie się nie popsuły. Jak przyjadą jacyś ważni oficjele, to wtedy uruchomią na chwilę, żeby wszystko się jakoś prezentowało.
D
D1 Kark(onosz)
Tor 9 peron 5 dla drezyny idealny i kiosk z knysza uwielbiana w Lwowku
Dodaj ogłoszenie