Wielka rewolucja MPK: Nowe torowiska, tramwaj na Psie Pole i szybki autobus na Nowy Dwór. Za 10 lat!

Marcin Torz
W ciągu dziesięciu lat we Wrocławiu czeka nas tramwajowa rewolucja. Dziennikarze portalu GazetaWroclawska.pl dotarli do szczegółowego projektu zmian. Miasto chce, by w przyszłości to właśnie tramwaj był podstawowym środkiem transportu we Wrocławiu.

Rewolucja planowana jest na lata 2015 - 2023, bo w tym czasie miasto może liczyć na pieniądze z Unii Europejskiej. - Ostatnio dostaliśmy ponad 400 milionów złotych, które przeznaczyliśmy m.in. na tramwaje plus czy ITS- mówi Patryk Wild, wiceprezes MPK, odpowiedzialny za inwestycje. - Teraz tych pieniędzy może być o wiele więcej, być może nawet 700 milionów - mówi Wild.

Wild zaznacza, że teraz trwają rozmowy, na co dokładnie pieniądze mają zostać przeznaczone. Ma pomysły, które prezentuje w rozmowach z urzędnikami. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, gdyż zależą one od wielu czynników. Podstawowym z nich jest ostateczna wielkość środków z UE przeznaczonych na transport miejski.

We Wrocławiu najpierw ma powstać nowa linia tramwajowa przez ul. Długą, Starogroblową i Popowicką. Ten pomysł miał być zrealizowany kilka lat temu (przed Euro 2012), ale wtedy został porzucony ze względu na brak pieniędzy. - To ważny projekt dla zachodu miasta, bo odciąży ulicę Legnicką, którą biegnie jedyne torowisko prowadzące w tamtym kierunku. Gdy tam jest wypadek, czy choćby zepsuje się na Legnickiej tramwaj, od razu komunikacja miejska w tym rejonie miasta jest zablokowana, a tak być nie może - mówi Wild.

Kolejnymi etapami, mogłaby być budowa kilku nowych torowisk w centrum Wrocławia umożliwiająca stworzenie w samym centrum tak zwanego rusztu prostopadłych linii umożliwiającego dojazd z większości miejsc we Wrocławiu do konkretnego punktu w centrum z najwyżej jedną przesiadką. Szyny mogłyby zostać położone na ul. Wyszyńskiego, Hubskiej (na odcinku od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej), a być może także na północ od Rynku np. na Grodzkiej (dziś jest tam torowisko jednotorowe) czy - w dalszym biegu tej linii np. w ul. Purkyniego. Dzięki nowym - kilkusetmetrowym odcinkom - łatwiej byłoby poruszać się tramwajem w centrum. Np. dzięki torowisku na północ od Rynku (np. w ulicy Grodzkiej), odciążony zostałby często zakorkowany pl. Dominikański.

Następnie powinny zostać zrealizowane dwie duże inwestycje. Pierwsza, to długo oczekiwany szybki dojazd na Nowy Dwór (przez ul. Strzegomską lub Robotniczą). - Niewykluczone jednak, że w tym przypadku nie będzie budowy torowiska, a postawimy na autobusy, które będą miały jednak wydzielone buspasy na całej długości trasy - mówi Wild.

Drugim wielkim wyzwaniem jest skomunikowanie Psiego Pola. Tu jednak pewne jest, że przedłużenie linii tramwajowej, która teraz kończy się na Kowalach to projekt niezwykle drogi. Bo trzeba będzie wybudować dwa wiadukty: jeden nad torami kolejowymi, a drugi - nad zalewowymi terenami Widawy. Dlatego alternatywnie rozważane jest wykorzystanie istniejących torów kolejowych i uruchomienie tramwaju dwusystemowego mogącego korzystać w centrum z torów tramwajowych a poza centrum wykorzystującego istniejące tory kolejowe (mają one we Wrocławiu ten sam rozstaw).

Po podjęciu decyzji które z tych zadań mają szansę na realizację i sfinansowanie najbliższe kilka lat zajmą projekty techniczne. A kolejnych kilka: budowa. - Zakładam, że uda się zrealizować przynajmniej w części te koncepcje do ok. 2022 roku czyli roku w którym kończy się okres wydatkowania środków Europejskich z nowego rozdania - mówi Wild.

MPK chce również kupić kilkadziesiąt nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów.

Wideo

Komentarze 151

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

?????????????

Czy dopiero nie było tam remontu ?
Trzeba było od razu położyć tory !!!
Fajnie wydaje się kasę po trzy razy na to samo !!!!

J
Jasiu

Pamiętam we Wrocusiu czerwone tramwaje (stare poniemieckie wozy) w latach 60-tych;)) drrrrrryńń!!!

A
Anfield

Były żółte gdy Wrocław był jeszcze pięknym miastem i nazywał się inaczej. Warto prześledzić ówczesną sieć komunikacji tramwajowej.

p
podpis

a kiedy tramwaje były zółte? ja pamiętam, że po szynach zawsze niebieskie mkną.... trasą zresztą tą samą do dziś...

j
janisko

Całe miasto zawalone torami kolejowymi... ale NIE - nie wykorzystamy ich, będziemy budować!

Wrocław ze swoją infrastrukturą kolejową aż się prosi o S-Bahn

B
Bimberspeed

Wrocław ciągle czeka na kompleksowe rozwiązanie idei transportu miejskiego: wieszczone potrzeby połączenia tramwajowego z Nowym Dworem czy Psim Polem aż dźgają w oczy powieleniem obecnie już dostępnych tam połączeń kolejowych. Obiecano już kiedyś - bodaj w 2008 roku w medialnym zadęciu propagandowych trąb ratusza rozwiązanie w postaci tramwaju "dwusystemowego" co to po torach w mieście i kolejowych może śmigać. Jest to do zrobienia - działa w Niemczech i się sprawdza, miało zadziałać i tutaj w 2012 roku. Rzut oka na plan miasta Wrocławia i widać że centrum miasta opisane jest kleszczami torów kolejowych a ich rozwidlenia wychodzą we wszelkie kierunki dzielnic peryferyjnych. Tymczasem po zastrzyku kasy z Unii zostaliśmy ze stadkiem czeskich tramów skutecznie demolujących torowiska i tzw ITS-em z który generuje nim co więcej pobożnych nadziei niźli realnej poprawy przepustowości w zakitowanym centrum Wrocka. W amoku medialnego lansu chaotycznie ogłasza się więc co raz to nowe fajerwery ideii, zahaczając nawet o metro. Kto pamięta przemarsze rzek przez ulice Wrocławia w pamiętnym 1997, może mieć uzasadnione obawy co do rycia pod miastem szlaków dla czegokolwiek, bo położenie miasta nie uległo zmianie a obiecanych dodatkowych zbiorników wodnych w górnej Odrze nadal nie ma. Mało tego, chciwość (czy debilizm?) decydentów z Sukiennic skutkuje sprzedażą terenów do zabudowy na symbolicznie wąskich terenach tuż przy mostach (patrz między Uniwersyteckim a Pomorskim). Wystarczy kilka dni intensywnych opadów na Dolnym Śląsku lub po czeskiej stronie Odry, by znów fala ruszyła na wrockowy węzeł wodny i np. podmyła takie kuriozum budowlane tuż przy moście... Problem dotacji dla miasta wydaje się skutkować lawiną doraźnych pomysłów, generowanych na potrzebę wydania kasy rodem z chwili skupienia w ratuszowym kiblu i skutkującym bandyckim zadłużeniem jak za ostatni miot tramowych Skód 19T dla empeku, gdzie sami Czesi nie wzięli by ich za darmo po praskich doświadczeniach z ich pierworodnym bliźniakiem - modelem 14T. W przypadku Wrocka mamy osobliwą jakość: brak kasy generuje problemy, ale to nic ze skalą problemów gdy kasa już jest! Nim co p. Wild "rozmawia z urzędnikami", co do których istnieje wredna nieomal pewność, że komunikacją miejską to oni raczej niekoniecznie... A kto porozmawia z nami, pasażerami?

w
wieszcz

To nie jest Polska, tylko Wrocław. Kiedy miejska spółka MPWiK, korzystając z pozycji monopolisty, podnosiła ostatnio ceny za dostawy wody i odprowadzanie ścieków - skrzętnie zatwierdzone przez Dutkiewiczowe semafory w radzie miejskiej - uzasadniała to zamiarem budowy kanalizacji m.in. na Zakrzowie. Ale, w międzyczasie w potrzebie znalazła inna spółka - Śląsk Wrocław. A, że w radach nadzorczych obu spółek dorabia do skromnej pensyjki sekretarza miasta, reprezentując w nich Dutkiewicza, niejaki Włodzimierz Patalas, to spółka A (MPWiK) "pożyczyła" spółce B (Śląskowi) 4 mln zł na wieczne nieoddanie i na kanalizację nie ma.

n
nataliat

Nie wiem nawet jak to skomentować, jesteśmy zacofanym krajem pod każdym względem. Szukają oszczędności, są obietnice, potem coś wypadnie, będą tłumaczenia, wykręty, jakieś kolejne obietnice. Nie wierzę w ten tramwaj na Psiaka, w żadne nowe/piękne/śliczne rzeczy które mają się pojawić we Wrocławiu, w Polsce. Cebula wystaje z każdej możliwej części zaściankowego Polaczka. Taka sama sytuacja jest choćby z podpięciem kanalizacji na Zakrzowie, pisma w tej sprawie były dostarczane do mieszkańców tej części Wrocławia gdzieś przed moimi narodzinami, w okolicach '94, '95 roku. Dziś mam osiemnaście lat i dalej musimy wywozić szambo beczką, którą kieruje typowy pan Leszek i kasuje za tę przyjemność 160 zł za pół godzinki pracy. Dobra, oceniać można tę wypowiedź różnie, że gówniara, że nic nie wie, że narzeka a nic nie robi. Dobrze wiem, ile kosztuje luksus kanalizacji, jak dobrze jest mieć asfalt czy inną twardą nawierzchnię na ulicy, żeby w trakcie deszczu nie przeprawiać się przez ulicę po płocie sąsiada, bo wszędzie zalane. Jak wygląda dosłowne "oranie walcem" ulicy co roku, na wiosnę. Żeby wyrównać dziury, w których zbiera się deszczówka i zalewa ludziom przejście suchą nogą do najbliższej nawierzchni asfaltowej. Wielkie plany były już 20 lat temu, teraz tylko ktoś o nich raz na jakiś czas przypomni, bo może część jeszcze o nich nie słyszała, i będzie pod wrażeniem prężnie rozwijającego się miasta.

M
Motorowy

Synekidz do szkoły. Linie nocne obsługiwane są przez autobusy bo to jest czas na konserwacyjne prace wykonuje sie je nocą. Ale ty ćwoku nocą śpisz i tego nie widzisz.

D
DUDA

Ja bym proponował oderwać tych wszystkich panów od stołków bo na marne im poszły lata studiów, bo w głowach pusto i bezmyślność porazić potrafi. Panowie to wasze gadanie i te plany kasa się rozejdzie po waszych kieszeniach i tyle mieszkańcy zobaczą. MPK tak naprawdę oszczędza zatrudnia motorniczych i kierowców na zlecenie, tłumaczą to oszczędnościami których warto by było szukać w dyrekcji. Po co na zajezdniach są kierownicy i ich zastępcy ? To śmiechu warte. Ale przecież rodzina musi gdzieś mieć koryto... to się rozumie. Od takich nazwisk jak Korzeniowski, Korzeniowska się roi na szczeblach dyrektorskich w tej firmie. Wszystko to układy i pompowanie kasy w nierobów. Szkoda gadać.... Że tylko Wrocławianie się łudzą... szkoda mi was.

A
Ad-M

"Miasto chce, by w przyszłości to właśnie tramwaj był podstawowym środkiem transportu" słyszałem to pierwszy raz chyba w 1995... a, i chyba jeszcze wcześniej zaczęli planować linię tramwajową na psie pole, tylko w nowy projekcie komunikacyjnym (opracowany w 2013) usunęli o tym wszelkie wzmianki, jak zresztą o paru innych liniach i dodatkach. jakimś cudem 50 lat temu wybudowanie paru kilometrów torów nie było problemem, teraz wiekopomnym sukcesem jest bezużyteczna linia tramwajowa pod stadion.
Zresztą skoro tak bogaci jesteśmy to może ktoś zacznie USPRAWNIAĆ komunikację, bo skończy się na tym że pojedzie nowy tramwaj - jak zwykle dookoła osiedla - a następnie usunie się linię autobusową która jeździ przez środek osiedla...
Wspomniałem o tym, ze Sępolno ciągle nie ma swojej 12? (tzn. 33minus). Powinni wywalić tą linię do zajezdni i niech się kurzy z resztą minusów, a oddać 12, które może jeździć po ŚWIEŻO wyremontowanych torach na Sępolno...

T
Tutejszy

Gdańsk-kolej metropolitalna,Poznań-szybki tramwaj,Szczecin-szybki tramwaj, Kraków itd.
Wrocławskie pomysły to dramat, ekipa do wymiany razem z pełnomocnikiem ds. transportu aglomeracyjnego.

k
kiler

tylko, zapomniałeś , dodać, na ile to starcza, nawet auta nie pojadą daleko na elektryku. Drogie? przeczytaj jeszcze raz post wyzej, ze zrozumieniem.

A
Anfield

BO tramwaje BYŁY podstawowym środkiem transportu publicznego we Wrocławiu; wtedy gdy jeszcze były żółte.

S
Stary Breslauer

Pamiętam jeszcze poniemieckie szyny idące od Kamiennej w Borowską. Przecież można y je pociągnąć dalej. Nie wiem jak nazywa się teraz ulica przy której się kończyły pod trawnikiem; za moich czasów była to Proletariacka hehehe a przedtem Helmuth Straße

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3