Spis treści
Wsparcie dla uczniów z niepełnosprawnością
Poseł Piotr Kandyba skierował do Ministerstwa Edukacji Narodowej pytanie dotyczące wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– W nawiązaniu do licznych rozmów ze środowiskiem nauczycieli, rodziców i dyrektorów placówek oświatowych, w których realizowane są specjalne potrzeby nauczania, zwracam się z zapytaniem: Czy zebrane przez środowisko postulaty mogłyby, choćby po części, zostać przepracowane przez okres wakacyjny, tak aby spróbować choć w małym stopniu ułatwić i usprawnić prowadzenie zajęć oraz placówek od nowego roku szkolnego? – zaznaczył poseł.
Odpowiedzi na to zapytanie udzieliła Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w MEN, zaznaczając, że w resorcie edukacji „trwają prace nad całościową reformą systemu kształcenia i udzielania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, aby w jak największym stopniu uwzględniać w procesie kształcenia i wychowania szczególne potrzeby edukacyjne uczniów, w tym wynikające z niepełnosprawności, problemów zdrowotnych, ale też uzdolnień uczniów”.
Przeczytaj także: Nowi uczniowie, stare problemy. Przepełnione klasy przyczyną kolejnego kryzysu w polskim systemie edukacji?
Wspomniała o zmianach w podstawach programowych, które miały za zadanie odciążyć uczniów ze zbyt dużej treści nauczania.
– Celem zmiany jest urealnienie dotychczas obowiązującej podstawy programowej przez ograniczenie zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych, co da nauczycielom i uczniom już od nowego roku szkolnego więcej czasu na spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację programów nauczania (tj. zagadnień, które w podstawie programowej pozostaną) – zaznaczyła Ziętka.
Wiceminister przypomniała też, na jakich zasadach odbywa się nauka uczniów ze specjalnymi potrzebami.
– Dyrektor szkoły decyduje o sposobie realizacji potrzeb uczniów, jak również odpowiada za właściwą organizację kształcenia specjalnego oraz realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, podejmuje również decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli i specjalistów, mających odpowiednie kwalifikacje, adekwatne do rozpoznanych potrzeb uczniów w tym zakresie – dodano w odpowiedzi.
Izabela Ziętka zapewniła również, że w przypadku uczniów z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością intelektualną, dostosowanie programu nauczania wynikającego z podstawy programowej odbywa się na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), który zawiera niezbędne dostosowania programu nauczania.
Będą zmiany dla uczniów z orzeczeniem?
Okazuje się, że jest szansa na zmiany w zakresie szkolnictwa specjalnego.
– Postulaty w zakresie zmian organizacyjnych w szkolnictwie specjalnym, w tym dotyczące zwiększenia elastyczności w zakresie maksymalnej liczby uczniów w oddziałach specjalnych, zostaną szczegółowo przeanalizowane we współpracy ze środowiskiem nauczycieli szkół i placówek specjalnych, z uwzględnieniem m.in. danych zgromadzonych w pilotażach oceny funkcjonalnej – zapewniła Ziętka.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!
Wspomnienia Polaków związane z powrotem do szkoły - sonda
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?