We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają kolejne etapy ITS (ZOBACZ)

Arkadiusz Gołka
fot. Janusz Wójtowicz
Ci, którzy myśleli, że tzw. Inteligentny System Transportu już działa we Wrocławiu, są w błędzie. Tramwaje (w tym te oznaczone jako Plus) może i jeżdżą szybciej, ale głównie dlatego, że są wakacje i ruch w mieście znacznie zmalał. Tymczasem ITS jest wciąż montowany. Co więcej, już nie tylko na sygnalizatorach, torach tramwajowych, ale także w nawierzchni ulic. Dziś robotnicy uwijali się na Kazimierza Wielkiego, nacinając asfalt i wciskając tam tajemnicze przewody.

Na Kazimierza Wielkiego, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Krupniczą, robotnicy montowali dziś kolejne tzw. pętle indukcyjne. Są to urządzenia służące do liczenia aut przejeżdżających w tym miejscu. W tym celu wykonawca robót wyciął w jezdni spory prostokąt. Pętle zostały zainstalowane w rowkach.

Te prace to kolejny etap wdrażania Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), który ma m.in. przyspieszyć Tramwaje Plus na 158 skrzyżowaniach i sprawić, że będzie to, jak zakładano, szybki tramwaj miejski. System "musi wiedzieć", jakie jest natężenie ruchu na jezdni, by zdecydować, czy puścić najpierw tramwaje, czy samochody. To skrzyżowanie to jednak jeden z wyjątków.

- Generalnie działanie ITS opiera się na podglądzie z kamer, znajdujących się w słupach i innych urządzeniach przy skrzyżowaniach. Pętle indukcyjne są potrzebne w niewielu miejscach, do których kamery nie sięgają - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz, specjalista w magistracie ds. Inteligentnego Systemu Transportu.

W poniedziałek przed tym samym skrzyżowaniem zainstalowano pętle indukcyjne i anteny na podkładach tramwajowych. Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, w których zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony albo czy przyjechał za szybko. Takie pętle muszą być zamontowane na 158 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie.

Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ informacji między czujnikami na skrzyżowaniach a komputerem centralnym.

- Światłowody poprowadzimy głównie trawnikami i chodnikami. W niektórych miejscach wykorzystamy już istniejącą kanalizację teletechniczną. Raczej wątpię, żeby gdzieś trzeba było rozkopywać ulice - uspokaja Trzcinowicz.

Przy ul. Strzegomskiej 148 powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. Już teraz znajduje się tam jedna z największych serwerowni w Polsce.

- Teraz ITS działa na 10 skrzyżowaniach, po których kursują linie 31 i 32 Plus. W przyszłości ma objąć też linie 33 Plus. Na 50 skrzyżowaniach jest już zainstalowany niezbędny sprzęt. Będziemy te miejsca przyłączali do systemu jeszcze jesienią - zapewnia Błażej Trzcinowicz.

Na wszystkich 158 skrzyżowaniach ITS ma zacząć działać do połowy 2013 roku.

Współpraca: PWR

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w***GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO**

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

V
VVV
w paryzu dłuższy czas nie było tramwajów ;)
od niedawna są znowu.
m
mx
"Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu (...) " - wyrazy uznania raz jeszcze dla osób, które podejmowały decyzje o sprzedazy sieci ciepłowniczej wraz z siecią światłowodową. Teraz widac jak dalekowzroczna była to decyzja.
V
VV
O czym ty bredzisz? W jakim mieście na zachodzie zlikwidowano tramwaje? Czy je zastapiono? Mostami?
b
breslauer55
zamiast zbudować most wschodni na Biskupin i zlikwidować tramwaje wzorem Zachodu.
Aktualne są hasła anglosasów : głupi jak polak i germanów : głupi polak przed szkodą i po szkodzie, polnischewirtschaft, ...
Aktualne jest też stwierdzenie Dyrekcji 2 LO we Wrocławiu : debilizm wrodzony, którego objawem jest pasja niszczycielska
w
www.wroclawskie-drogi.pl
a raczej jego braku :)
h******www.wroclawskie-drogi.pl/bezpieczenstwo-prac

niemniej komentarz nader na miejscu...
pozdrawiamy
W
Wrocławianin
A na Euro2012 to co tobyło jak nie ITS. Zawsze tramwaj Plus miał zieloną falę. Co wy p....... za bzdury.
A po za tym co tak wolno? Na tempo
z
z
Twoje fanaberei sadobre na papierze. U nas nawet ze zwrotnicami elektrycznymi nie mogą się uporać - 67 lat po wojnie dalej motorniczy z wajchą biega, bo te niedobitki które są pioruny czesto nawiedzają....Nowe tramwaje też niby po to by były lepsze a trzeszczą, piszczą i niszczą tory
l
look
Podobno ITS działał już genialnie od miesięcy. Podobno tablice informacyjne, skrzyżowania i wszystko było cacy - to są wszystko zapewnienia Wrocławskich Inwestycji i magistratu.

Ludzie, w całym tym chaosie nie ma żadnej spójnej koncepcji. Od poczatku założyli tylko, że kupią ładny tramwaj Skody z drzwiami z dwóch stron a reszta jakoś sie ułozy i teraz sztukują. Tramwaj już jeździ - jest powolny, głośny, prądożerny, skrzypi, trzeszczy, nie ma nic wspólnego z idiotycznymi informacjami na tablicach. Ale pętla finansowa się nakręca -setki pętli, sterowników,kamer, nie wiadomo czego jeszcze....

Tylko po to że jak walnie pierwszy piorun gdzieś pod Siechnicami to zaraz Kiniorski oświadczy, że to on zdemolował cały ITS we Wrocławiu
B
BHP
Na piątym zdjęciu fachowa i zgodna z przepisami zapora ostrzegawcza,dla kierowców.Tak 3mać.
W
Wajha
Tak po prawdzie,to szkoda kasy na te wszystkie inwestycję dotyczące tramwaju Plus.Drogie to cholerstwo i awaryjne.Wystarczy brak zasilania lub wypadek na torowisku.Dupa zimna.
m
ms
to cena w gorę! Pamiętajmy że dochód z podatków i akcyz od paliw to potężna dawka do budżetu, także gminy Wrocław.
Z
Znudzony
A jakie ty masz kompetencje to ciągłych ataków na ludzi prezydenta? Jestem zwykłym frustratem,który jedynie anonimowo na tego typu forach może na chwile zaistnieć.
.
Bo takich malkontentów się po prostu nie zatrudnia.
.
ITS jest systemem, który ma zadanie dawać priorytet dla zbiorkomu tramwajowego, a te komentarze poniżej to tylko bicie piany. W dalszej kolejności dla pojazdów w zależności od natężenia ruchu, tak aby nie blokować zbiorkomu autobusowego. Znawcy za dychę ...
g
gość
Tam gdzie na tablicy przystankowej wyświetla się czas w minutach do odjazdu już działają w systemie.
Dodaj ogłoszenie