We Wrocławiu powstaje Syrena Sport (ZDJĘCIA, FILM)

Marcin MonetaZaktualizowano 
fot. Paweł Relikowski/GazetaWroclawska.pl
Podobno Władysław Gomułka, kiedy zobaczył prototypowy model Syreny Sport, zakazał jego produkcji tłumacząc, że nie jest to samochód dla mas pracujących. Piękna i nowoczesna, jak na lata sześćdziesiąte, Syrena, była zbyt odważna stylistycznie dla KC PZPR. Dlatego powstał tylko jeden model tego auta. Dziś po ponad 50 latach od produkcji prototypu autorstwa Cezarego Nawrota, za odbudowę legendarnej Syreny wzięli się pracownicy z wrocławskiego zakładu Bojar Tuning przy ul Kwidzyńskiej 23. Sponsorem projektu jest producent jednej z wódek.

- Na razie wykonaliśmy tzw. model pozytywowy z pianki pouliteranowej. Na podstawie tego modelu wytworzymy formę. Następnie potniemy ją na mniejsze formy, z których będziemy wylewać elementy nadwozia Syreny - tłumaczy Jan Łukasik, kierownik projektu.

Nadwozie i wnętrze maszyny mają być całkowicie zgodne z oryginałem. Syrena będzie więc wykonana z tworzywa sztucznego, tak jak w latach 60. W środku użyte zostaną takie same materiały. Nie będzie luksusów.

- W głębokim PRL-u nie było pieniędzy na dobre wykończenia. Tapicerka będzie welurowa - tłumaczy Łukasik.
Wrocławska odbudowa legendy ma kosztować kilkaset tysięcy złotych, jednak nie pieniądze są tu problemem. - Zbieraliśmy wszystkie możliwe informacje na temat tej maszyny. Artykuły z gazet motoryzacyjnych polskich ale i zagranicznych .Dotarliśmy nawet do egzemplarza miesięcznika "Modelarz" z 1960 roku, gdzie zamieszczony był model mikro Syreny - tłumaczy Arkadiusz Bojar, właściciel zakładu z ulicy Kwidzyńskiej.

Podczas zbierania dokumentacji konstruktorzy dostali setki listów z całego świata. Udało się dotrzeć do inżynierów, którzy pracowali w ówczesnej FSO. Dla nich prototyp tej maszyny był nieomal świętością.

Współczesna Syrena będzie napędzana silnikiem z brytyjskiego auta Triumh Spitfire o pojemności 1300 cm3. Do odbudowy Syreny posłużono się też podwoziem z tego właśnie modelu auta.

Maszyna ma wyjechać na ulice w październiku. Na pewno będzie do obejrzenia we Wrocławiu, w planach jest także objazd po innych miastach Polski. Wrocławska Syrena Sport będzie drugim odbudowanym modelem legendarnej maszyny w Polsce. Pierwsza powstała już w Lublinie.

- Nie zamierzamy z nikim konkurować. Chcemy po prostu by replik tego wspaniałego auta było jak najwięcej - tłumaczy Jan Łukasik. - Niepojęta, jak taka maszyna mogła trafić do magazynu a nie do masowej produkcji - dodaje.

Jedyny wyprodukowany egzemplarz Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat 70 ubiegłego wieku. Potem podjęto decyzję by go zniszczyć.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja

Super projekt, nie ważne kto to robi, fajnie będzie zobaczyć takie autko. Skora nie ma pełnej dokumentacji to i tak nikt nie zrobi tego DOKŁADNIE TAK SAMO jak było. Frajerskie przepychanki, bo każdemu zależy pewnie, żeby był jedyny i wyjątkowy a nie docenia się tego, że coś w ogóle się robi z ta Syreną.

m
mati

Niech bojar lepiej lepi te swoje repliki ferrari a porządną robotę zostawi innym. Obawiam się, że powstanie kolejna tandeta na bazie pontiaca fiero. Ci ludzie przez lata niczego się nie nauczyli. Ich auta mają zachwiane proporcje i są tandetnie wykonane. Ich formy do "lepienia" aut stoją na ul. Piłsudzkiego za urzędem skarbowym. Polecam się przejść i zobaczyć na żywo. Kompletne auto z ich manufaktury stoi na dachu warsztatu (róg Kościuszki Pułaskiego)

f
fan syreny

i zobowiązuję się nie pić tej reklamowanej wódki :) (oczywiście przed jazdą, a potem to się zobaczy)

P
Paweł

Znając życie już sprawdziłeś nazwę. Na tym to polega.
Tytuł artykułu mówi,że powstaje Syrena Sport. Powstaje ew kopia jej karoserii i wnętrza ale nie można tego nazwać Syreną sport, prędzej repliką ale mało wierną. W Lublinie nawet udało im się silnik od Panharda Dyny PL17 zdobyć a to właśnie na jego podstawie powstał silnik jedynej Syreny Sport więc słowa "zabaczymy, która kopia będzie lepsza" świadczą o nieznajomości tematu przez Ciebie Jerzy.

Kopia lepsza to bardziej wierna...jak ma wierna być skoro połowa jest inna?...zupełnie inna..jakbyś do porshe 911 diesla wsadził...pozdrawiam

j
jerzy

a gdzie masz nazwę tej wódki? poza tym zobaczymy która kopia będzie lepsza... czy na pewno ta z lublina.

w
wroclove

Jeśli to prawda to nie dziwią wyniki w tej rundzie.

P
Paweł

powstała na podwoziu i podzespołach syreny...jak sama nazwa mówi :"Syrena Sport" a nie triumph sport. Co prawda dwucylindrowego boxera S16 konstr. inż. Skoczyńskiego i inż. Zatonia nie odtworzyli ale podwozie, układy hamulcowy i kierowniczy przeszczepili z seryjnej Syreny. Welurowa tapicerka nie świadczy o dokładności repliki.
A chodzi o to, by w prasie motoryzacyjnej wspomniana wódka mogła się dzięki temu reklamować...
GW, czyżby "artykuł sponsorowany"?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3