We Wrocławiu ma powstać nowe śródmieście. Przy Dworcu Świebodzkim [WIZUALIZACJE]

Marcin Kaźmierczak
Mieszkania, biura, park ciągnący się od fosy do ul. Klecińskiej, a do tego nowa ul. Robotnicza i pociągi na Dworcu Świebodzkim. Tak wygląda wizja miejskich urbanistów z Biura Rozwoju Wrocławia, która ma znaleźć się w planie zagospodarowania przestrzennego dla samej stacji i okolic dworca Wrocław Świebodzki. Jest tylko jedno "ale". O planach nie wiedzą Polskie Koleje Państwowe, do których należy prawie połowa z 70 hektarów terenu pomiędzy pl. Orląt Lwowskich, ul. Robotniczą, Tęczową i Góralską.

– Chcemy stworzyć przy Dworcu Świebodzkim nowy fragment miasta – mówi Anna Sroczyńska, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia.

Mowa o 70 hektarach pomiędzy pl. Orląt Lwowskich, ul. Robotniczą, Tęczową i Góralską. W niemal połowie - 30 ha - należą do PKP. Urzędnicy pracują właśnie nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który wskaże, co przy Dworcu Świebodzkim będzie mogło powstać. Plany są śmiałe.

– Chcemy stworzyć nowoczesne śródmieście. To ma być miejsce łączące mieszkania, ale też miejsca pracy. To musi być po prostu nowe wielofunkcyjne osiedle, a nie mordor ani blokowisko. Mieszkańcy muszą czuć, że mieszkają w śródmieściu. Dzielnica musi być też połączona z sąsiednimi – wyjaśnia Przemysław Matyja, kierownik działu planowania przestrzennego w Biurze Rozwoju Wrocławia.

Na nowym osiedlu, według urzędniczej wizji, nie zabraknie zieleni. W tej chwili jest jej tam aż nadto, ale w większości to chaszcze i samosiejki. Jedyny teren zielony, to niewielki park na tyłach LO XVII przy skrzyżowaniu ul. Tęczowej i Szpitalnej. Ma on być zaczątkiem większego parku, który ciągnąłby się w kierunku pl. Strzegomskiego i łączyłby Promenadę Staromiejską i Fosę z ogródkami działkowymi przy ul. Manganowej i Klecińskiej.

Komunikację z sąsiednimi osiedlami zapewnią nowe drogi. Sztandarową miejską inwestycją ma być ul. Noworobotnicza, która będzie prowadziła od pl. Orląt Lwowskich wzdłuż drogi za Domarem (między ul. Braniborską, a Robotniczą na terenach kolejowych). Z obecnym przebiegiem ul. Robotniczej połączy się w pobliżu skrzyżowania z ul. Smolecką. Ma nią prowadzić także trasa tramwaju na Nowy Dwór.

W planach miasta jest także Aleja Śródmieścia Południowego, która połączy ul. Grabiszyńską na wysokości Szpitalnej z pl. Strzegomskim.
– W jakiej formie droga będzie przebiegała w pobliżu torów to zależy od decyzji PKP. Jeśli tory znajdą się w wykopie, to nie będzie problemu. Wymogi techniczne mówią jednak, że zagłębienie powinno zaczynać się 1,5 kilometra wcześniej, więc to będzie bardzo duża inwestycja. Jeśli tory zostałyby na poziomie musielibyśmy pomyśleć nad wiaduktem, który jednak zabrałby nieco przestrzeni – zauważa Matyja.

Problemem jest własność działek przy Dworcu Świebodzkim. Blisko połowa - 30 hektarów - należy do PKP, pozostałe są prywatne. Co ciekawe, przedstawiciele PKP nie wiedzą jeszcze o wizji urzędników. Miasto nie zamierza jednak pozyskiwać terenów kolejowych pod planowane inwestycje.
– Miasto nie musi tego terenu pozyskać. Będziemy dążyć do pozyskania jedynie tych terenów, które chcielibyśmy wykorzystać pod przestrzeń ogólnomiejską, np. park. Pozostałe w dalszym ciągu będą terenami komercyjnymi – tłumaczy Matyja.

Jeśli wizja urzędników wejdzie w życie, być może zakończy ona życie targowiska na Dworcu Świebodzkim.
† Ta forma handlu, jak widać po frekwencji jest potrzebna. Miejsce na niewielki bazar powinno się znaleźć, ale Nasza koncepcja nie zakłada funkcjonowania targowiska w obecnej formie. Są miejsca, które w pewnym momencie trzeba przetransformować i być może to jest właśnie ten moment na targowisko na Świebodzkim – zaznacza Przemysław Matyja.

Wideo

Komentarze 83

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eryk

A tak piękne miało być Centrum Południowe przed Sky Towerem - a zostało ściernisko i kilka bloków w budowie

A
As

Sztuką jest zaplanować na nim drogi i komunikację co nie udało się zrobić na Zakładowej. A mieszkań przybywa.

g
gość

Może czas przestać rysować kolejne wizualizacje, tylko siąść do stołu z właścicielami działek, zarządzającymi targowiskiem, zrobić badania czy targowisko jest potrzebne i czy warto gdzieś w centrum zbudować nowe targowisko albo kilka mniejszych? A może wreszcie halę targową? Co to za wypowiedź: "Są miejsca, które w pewnym momencie trzeba przetransformować i być może to jest właśnie ten moment"? Być może? Mówimy o wielkim terenie w centrum! Być może lepiej poczekać na kogoś, kto będzie wiedział więcej, gdy zabiera się za zmienianie połowy centrum...
Gdy słyszę takie wypowiedzi urzędników, że "forma głównej ulicy będzie zależała od decyzji PKP", to robi się słabo. Może chociaż spróbujcie łaskawie wpłynąć na to jak będą wyglądać tam ulice, zamiast oddawać decyzję PKP. Skąd wiecie, że to będzie "aleja", skoro zadecyduje o tym PKP, które jeszcze nic nie wie o tym projekcie?

G
Gość

MAJTKI, TUTKI I INNE DRUTKI U CYGANERII ZE ŚWIERZBA :-D

w
ww

Czy znowu płacimy "znajomym" za kolejne wizualizacje?

M
MKoro

Następne osiedla i biurowce na terenach PKP. Kolejne na terenach rozbieranej Fadromy. A ludziki się cieszą... Przerażające. Nigdy nie rozumiałem tych, co kochają tłumy. Mogę mieszkać w małym domku bez luksusów - ale jest jeden warunek: najbliższy sąsiad na strzał z bazooki. Pożegnaj moje (dość tłuste) PIT-y, przeludniony Wrocławiu. Chełm Lubelski wzywa :-)

A
Arnold

Pamiętam rok 2000, kończyłem podstawówkę... dokładnie taką samą bajkę słyszałem... Świebodzkiego już na euro 2012 miało nie być, a w zamian mieliśmy dostać szybką kolej aglomeracyjną... do dziś w każdą niedzielę przyciąga tłumy przyjezdnych "turystów".

a
abm

Cytując klasyka to mundur dobry tylko ta wrona cholerna przeszkadzam. A z tego na nasze pomysl dobry tylko kto za to zaplaci

g
gzik

miasto nie jest w stanie doprowadzic głównych dróg (Powstańców, Zaporoska, Pomorska, Gajowicka, itd, itp) w mieście do stanu używalności, a tutaj snują jakieś fanstasmagorie...

j
jk1

skoro moje komentarze nie whodza to powiem tyle zostawcie pkp w spokoju tak jak dworzec gurnosląski przy malachowskiego niech sie zawali to robicie najlepiej

j
jarek z wrocka

targowisko na swiebodzkim nie ma szansy istniec bez kolejarzy a ci dalej chcą zarabiać na istniejącym stanie klienci też chcą kupować to PKP psuje wszystko przez wywozy wlasnej infrastruktury zamiast niszczyc powinni robic remonty i dawac tam pociągi hociaż na czesc techniczną na wzór tego w poludniowej ameryce i afryce pojazdy nowoczesne takie jak auta elektryczne juz tam sa to znaczy w wro w POLSCE obok robotniczej w nowym osiedlu ale mają problem w jeżdzie po drodze bo są korki na robotniczej i tyle komunikacja takze a tereny bylego pafawagu obecnie bombardier marnieją.

b
boy

Wszystko zabetonować i wrzeszczeć o smogu, to dobry kierunek do saounicestwienia.

s
samba

To jest projekt działaczy miejskich, udostępniony i forsowany od dobrych 10 lat. Nie ma nic wspólnego z oficjalnym projektem miasta, który zostanie zrealizowanym, czyli estakada i nara.

d
duzy

... w śródmieściu takiej Kolonii auta są w podziemnych garażach a nad nimi jest teren rekreacyjny dla mieszkańców.
Po co nam ekspozycja złomów na powierzani ..... a eskpozycja złomów jest bo nie opłaca się budować parkingów pod ziemią ... bo stawki podatkowe są x 10 + VAT też jest wyższy.

d
duży

... są mniejsze niż ten pareczek koło tęczowej :).

Dodaj ogłoszenie