reklama

W pociągu Trzebnica - Wrocław ludzie jeżdżą jak sardynki. Marszałek: dajemy sobie trzy tygodnie na jakiś plan

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zaktualizowano 
Tu nic się nie zmienia od lat. Do pociągu Trzebnica - Wrocław często nie da się wsiąść Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
- Jest gorąco i bardzo ciasno. Już na stacji Wrocław Psie Pole ludzie nie mieszczą się do środka i zostają na peronie - takie mejle od pasażerów pociągów Kolei Dolnośląskich z Trzebnicy do Wrocławia dostajemy niemal codziennie. Dostają je też kolejarze i urzędnicy. I co? I nic. Od kilku lat pasażerowie alarmują, że Koleje Dolnośląskie wożą ich jak sardynki w puszce, a przewoźnik odpowiada, że bada frekwencję. O to czy mieszkańcy Trzebnicy to pasażerowie drugiej kategorii zapytaliśmy więc Tymoteusza Myrdę, wicemarszałka Dolnego Śląska. To samorząd województwa jest bowiem właścicielem Kolei Dolnośląskich i linii kolejowej z Wrocławia do Trzebnicy. Myrda obiecuje: W ciągu trzech tygodni będzie plan poprawy tej sytuacji.

- Jestem stałą pasażerką pociągu relacji Trzebnica - Wrocław Główny. Pociąg ten spóźnia się niemal codziennie, niezależnie od pory roku i pogody. Najgorszy jest jednak sposób przewozu osób. Wsiadam na stacji Wrocław Psie Pole. Stacja ta stała się bardzo popularna zarówno wśród uczniów i studentów, jak również pracowników dojeżdżających do centrum Wrocławia. Bardzo często przyjeżdża jeden szynobus, w którym nie mieszczą się pasażerowie. Wewnątrz panuje bardzo, ale to bardzo duży ścisk, jest strasznie duszno, nie działa żaden nawiew, nawet w okresie jesienno-zimowym, gdzie ludzie są cieplej ubrani. Nie można zdjąć kurtki, ponieważ nie ma nawet jak jej trzymać. Warunki panujące w szynobusie są okropne. Jest gorąco i bardzo ciasno. Proszę uwierzyć, że już na stacji Wrocław Psie Pole ludzie nie mieszczą się do środka i zostają na peronie, czekając na inne połączenie. Bardzo proszę o wprowadzenie na tej trasie długiego pociągu, jednego długiego pociągu. Takie pociągi kursują w relacji Wrocław - Rawicz, Wrocław - Jelcz-Laskowice. Czasami koleje podstawiają pociąg składający się z dwóch sczepionych szynobusów, ale proszę uwierzyć, że nawet wtedy jest duży ścisk. Bardzo często słychać od kierowników pociągu, że dziś przyjechał tylko jeden skład, ponieważ drugi szynobus się zepsuł. W takich warunkach pracują też pracownicy Kolei Dolnośląskich, którzy najmniej winni sytuacji wysłuchują obelg od innych pasażerów – pisze do nas pani Agnieszka. Podobne mejle dostajemy codziennie. I to od kilku lat.

Jednotorowa linia kolejowa na odcinku Trzebnica – Wrocław Zakrzów była nieczynna przez wiele lat. Wreszcie w 2007 roku została przejęta od kolei przez samorząd województwa dolnośląskiego. Odcinek od Zakrzowa do stacji Wrocław Główny pozostaje w zarządzie spółki PKP PLK. We wrześniu 2009 r. ruszyły przejazdy pasażerskie, a w 2016 r. urząd marszałkowski wyremontował odcinek torów, co pozwoliło skrócić czas przejazdu pociągu.

Koleje Dolnośląskie, które realizują połączenia na wymienionej trasie, na początku października po raz kolejny odniosły się do problemu ogromnego tłoku w pociągu. Przewoźnik stwierdzał, że październik jest miesiącem badania frekwencji (tak jak kwiecień) i informował, iż poranny skład z Trzebnicy to podwójny dwuczłonowy szynobus spalinowy. Chyba że występują „zakłócenia ruchowe” lub awarie taboru, wtedy w trasę wyrusza krótszy skład. A w ogóle, jak wskazywał Przemysław Dorski z Kolei Dolnośląskich, to ile i jakie pociągi jeżdżą wynika z umowy Kolei z urzędem marszałkowskim, który jest właścicielem KD.

Zdjęcia ludzi ściśniętych w pociągu pokazaliśmy zatem Tymoteuszowi Myrdzie, wicemarszałkowi województwa dolnośląskiego. Czy mieszkańcy Trzebnicy to pasażerowie drugiej kategorii?

- Będziemy się starać, aby Koleje Dolnośląskie zwiększały liczbę połączeń oraz kierowały na linię pociągi o większej pojemności – odpowiada Tymoteusz Myrda i dodaje: - Przy obecnym natężeniu ruchu pasażerskiego w kolei aglomeracyjnej jest tak, jak w komunikacji miejskiej Wrocławia. Niezależenie od tego, ile autobusów czy tramwajów się podstawi, w godzinach szczytu zawsze może być tłok - mówi urzędnik.

Czytaj także:Przewrócony słup trakcyjny na ul. Hubskiej - sprawą zainteresowała się prokuratura

Dotychczas urząd marszałkowski informował, że rozwiązaniem bolączek będzie zakup taboru i zrobienie mijanki - tak by mogły wyminąć się na niej pociągi jadące do i z Trzebnicy (do miasteczka prowadzi bowiem tylko jeden tor). Jednak przetarg na sześć dodatkowych szynobusów do obsługi tej linii został unieważniony. Zresztą Myrda nie uważa, żeby brak taboru obecnie był główną przyczyną kłopotów z liczbą pasażerów.

Wydaje się, że w najbliższym czasie podróżni mogą także zapomnieć o mijance, zapowiadanej przez urząd marszałkowski już w 2016 r.

- Zobowiązuję się do tego, żeby w ciągu trzech tygodni od Kolei Dolnośląskich dostać szczegółową analizę tego połączenia i propozycję rozwiązania problemu. Jeżeli okaże się, że mijanka będzie rozwiązaniem tego problemu na lata, to będę próbował wprowadzić w przyszłym roku dokumentację potrzebną do zrobienia jej na linii Trzebnica – Wrocław Zakrzów – deklaruje Tymoteusz Myrda. A pytany, jak jego zdaniem funkcjonuje ta linia, przyznaje, że jest daleka od marzeń i mogłaby być lepsza.

Wicemarszałek podkreśla, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego sam niewiele może zrobić. Zdaniem Myrdy, problem zatłoczonych linii jest złożony: - To kwestia zakupu odpowiedniego taboru z oczekiwaną liczbą miejsc, kwestia infrastruktury, tego czy np. na wszystkich przystankach długość peronów jest wystarczająca, żeby przyjąć o wiele dłuższy skład pasażerski. PolRegio zapewnia nas, że chce odświeżyć swój tabor. KD również analizuje różne rozwiązania, czy to zakupowe czy wydzierżawienia pociągów. To też kwestia tego, gdzie dowieźć pasażera: Wrocław Główny wyczerpuje swoją przepustowość. Cieszy mnie tym bardziej, że PKP PLK opracowuje koncepcję wrocławskiego węzła kolejowego. Niestety, potrwa to około dwa lata. Ta koncepcja będzie przygotowywana, później zobaczmy czy na tej bazie powstaną odpowiednie projekty, a rząd będzie je chciał realizować. – mówi Myrda.

Koleje Dolnośląskie przewiozły o 2 mln pasażerów więcej w tym roku niż w poprzednim. Funkcjonowanie kolei na Dolnym Śląsku kosztuje 130 mln zł rocznie bez zakupów taboru.

Czytaj także:Zrewitalizowana linia Bielawa - Dzierżoniów. Kiedy pojadą nią pociągi

Od 11 listopada Polacy będą podróżować do Stanów Zjednoczonych bez wiz

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 110

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zabużanie dają gazu
25 października, 0:42, Adam:

Jako mieszkaniec Trzebnicy protestuję przeciwko powrotowi kolei do naszego pięknego miasta. Hałas , spaliny nie są nam potrzebne.

25 października, 17:24, Nikolas:

Przeszkadzają spaliny z szynobusu a nie przeszkadzają spaliny z tysięcy samochodów przejeżdżających przez Trzebnicę!

A w tym szynobusie na każdym fotelu knyszojad obżerający się knyszą i wydalający po tym "spaliny". Wole smród krowiego łajna niż wyziewy z tyłków zabużańskiej hołoty.

D
Dominka Styrna

A ci dalej swoje!!!... Dajcie, że już spokój z tą Trzebnicą!!!!!!!!!!!!!!!! Jest tyle ważniejszych spraw w tym województwie, np. remont przepięknej linii do Lwówka!!!!!!!!!!!...

E
Emil Sawicki

Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach.Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach. I wtedy nie będzie wypadków!

P
Piotrek z Wągrowca

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

k
kolejarz z KD

Wsiocław nie potrzebuje pociągów do Trzebnicy. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

A
Adam

Jako mieszkaniec Trzebnicy protestuję przeciwko powrotowi kolei do naszego pięknego miasta. Hałas , spaliny nie są nam potrzebne.

M
Mieszkaniec

Dobrze że u nas w Sobótce nie ma pociągów. Piekło dla pasażerów!!!

Apeluję do marszałka województwa odpuście sobie remont torów do Sobótki. Tu nikt nie chce pociągów. Ratujcie to co już się psuje.

G
Gość

Szanowna Redakcjo! Czy naprawę nie widzicie że wszystkie wpisy obrażające Lwówek są pisane przez jednego trolla z Wrocławia. Ten szaleniec uważa że powinna istnieć linia do jakiejś Sobótki i obraża i oskarża wszystkich wokół. Dlaczego to tolerujecie

G
Gość
23 października, 12:51, egon:

Atak upośledzonych, zgorzkniałych dzikusów z wsi pozbawionych komunikacji ze światem zacznie się za 3.2.1...

23 października, 13:13, Gość:

Śmieci wyniosłeś, naczynia umyte? Pamiętaj o lekcjach.

23 października, 13:18, egon:

Od wynoszenia śmieci mam takich pachołów jak ty, wiem że część zjadasz w drodze do kubła!

Dokładnie

Jak co material o kolei

Ściąga tu upośledzonych z Wrocławia

Ze większość komentarzy jest usunięta zaz wulgaryzmy groźby wyzwiska

Rozmowa jak w rynsztoku

G
Gość

Szanowna Redakcjo! Czy naprawę nie widzicie że wszystkie wpisy obrażające Lwówek są pisane przez jednego trolla z Wrocławia. Ten szaleniec uważa że powinna istnieć linia do jakiejś Sobótki i obraża i oskarża wszystkich wokół. Dlaczego to tolerujecie

G
Gość
23 października, 12:51, egon:

Atak upośledzonych, zgorzkniałych dzikusów z wsi pozbawionych komunikacji ze światem zacznie się za 3.2.1...

23 października, 13:13, Gość:

Śmieci wyniosłeś, naczynia umyte? Pamiętaj o lekcjach.

23 października, 13:18, egon:

Od wynoszenia śmieci mam takich pachołów jak ty, wiem że część zjadasz w drodze do kubła!

Dokładnie

Jak co material o kolei

Ściąga tu upośledzonych z Wrocławia

Ze większość komentarzy jest usunięta zaz wulgaryzmy groźby wyzwiska

Rozmowa jak w rynsztoku

A
Adam

Jako mieszkaniec Trzebnicyprotestuję przeciwko powrotowi kolei do naszego pięknego miasta. Hałas , spaliny nie są nam potrzebne.

M
Mieszkaniec

Dobrze że u nas w Sobótce nie ma pociągów. Piekło dla pasażerów!!!

Apeluję do marszałka województwa odpuście sobie remont torów do Sobótki.Tu nikt nie chce pociągów. Ratujcie to co już się psuje.

P
Piotrek z Wągrowca

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

k
kolejarz z KD

Wsiocław nie potrzebuje pociągów do Trzebnicy. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3