W mniej niż dwie godziny z Wrocławia do Warszawy? To możliwe dzięki CPK

Materiał informacyjny CPK
Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała ogłosił we Wrocławiu rozpoczęcie inwestycji, która skróci czas dojazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy prawie o połowę.
Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała ogłosił we Wrocławiu rozpoczęcie inwestycji, która skróci czas dojazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy prawie o połowę.
Udostępnij:
Jeszcze kilka lat temu nikt by się nie spodziewał, że rozwój nowych linii kolejowych nabierze takiego tempa. Po 1989 roku kolej w Polsce była na dużą skalę likwidowana. Zamykano kolejne połączenia, linie i stacje, następowała rozbiórka infrastruktury. Teraz m.in., dzięki inwestycjom CPK, ma się to zmienić. W samym województwie dolnośląskim zostanie wybudowanych ok. 119 km nowych linii kolejowych, a zmodernizowanych zostanie ok. 126 km. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć już w 2023 r.

We wtorek 24 sierpnia spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała na dworcu Wrocław Główny umowę na studium wykonalności dla nowej linii dużych prędkości Wrocław – Sieradz – Łódź. Jest to najważniejszy etap prac przygotowawczych – dzięki niemu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

W całej Polsce rozpoczęto prace przygotowawcze już na ośmiu kolejowych odcinkach o łącznej długości ok. 1 000 km. W przypadku tzw. szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

– Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK – mówił podczas wtorkowego wydarzenia wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Budowa szprychy nr 9 będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Trasa z Wrocławia do Warszawy skróci się prawie o połowę do 1 godz. 55 min, natomiast ze stolicy Dolnego Śląska do Łodzi dojedziemy już w godzinę i 10 minut.

– Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia pasażerowie są dziś zmuszeni podróżować samolotem albo, ostatnio – dzięki rozbudowie dróg ekspresowych – samochodem. Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Na odcinku Wrocław – Sieradz – Łódź prędkość projektowa (czyli maksymalna, którą będzie można osiągnąć na nowych torach) wyniesie 350 km/h, zaś prędkość eksploatacyjna (taką, jaką pociągi osiągną w pierwszym etapie) to 250 km/h.

Podpisana we wtorek umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na prace przygotowawcze dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Te dwie linie stanowią, razem z odnogą do Poznania, tzw. “igrek”, czyli najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

Ważnym elementem tzw. szprychy nr 9 (Warszawa – Łódź – Wrocław – granica państwa) jest 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej, w przypadku którego spółka CPK podpisała umowę w połowie sierpnia.

To już szósta umowa na STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) zawarta przez spółkę CPK od początku czerwca. Oprócz trzech wspomnianych już odcinków trwają też zaawansowane prace dla linii: z Katowic do czeskiej Ostrawy, z Łętowni do Rzeszowa i z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.

Program kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Wszystkie informacje dotyczące zakresu prac, przyjętych harmonogramów, zakładanych czasów przejazdów i korzyści dla pasażerów można śledzić na stronie www.kolejnapolske.pl.

Dodaj ogłoszenie