W Czechach powstają Tramwaje Plus dla Wrocławia

Marcin Torz
W Czechach trwa produkcja Tramwajów Plus
W Czechach trwa produkcja Tramwajów Plus Fot. Skoda
Jeszcze w tym roku trafią do nas Tramwaje Plus. W środku będzie LCD, klimatyzacja i niebieskie fotele.

Trwa produkcja dwóch pierwszych Tramwajów Plus. Montowane są w czeskiej fabryce Skody w Pilznie. Teraz malowane są człony, z których złożony zostanie wagon. W sumie jest ich pięć. - Do Wrocławia tramwaje trafią pod koniec tego roku - zapowiada Wojciech Grzonka, przedstawiciel producenta.

Jednak nie oznacza to, że Tramwaj Plus wyjedzie wtedy na szyny. I to mimo że gotowa już będzie nowa linia na Gaj. - Nie ma sensu uruchamiać połączenia dla dwóch tramwajów - mówi Patryk Wild, wiceprezes MPK. - Jeździłyby wtedy co godzinę. Potrzebujemy sześciu tramwajów, żeby otworzyć linię.
Skoda ma dostarczać kolejne wagony regularnie, co kilka tygodni. Dlatego na jazdę Tramwajem Plus poczekamy do wiosny przyszłego roku. W sumie po Wrocławiu ma jeździć 30 takich pojazdów.

W przyszłym tygodniu za naszą południową granicę wybiera się delegacja MPK. - Chcemy zobaczyć, jak idzie montaż - wyjaśnia Janusz Korzeniowski z MPK.

I zdradza szczegóły, jak tramwaje będą wyglądały w środku. Wiadomo już, że foteliki będą niebieskie. Na nich wyszyte zostaną litery W (jak Wrocław). Nie zabraknie też wyszywanych obrazków, pokazujących, które miejsce przeznaczone jest dla osoby niepełnosprawnej czy dla kobiety w ciąży.

W środku zamontowane zostaną także ekrany LCD, na których wyświetlane będą reklamy. Będzie też specjalny stojak, do którego można przymocować rowery. W sumie zaczepimy tam dwa jednoślady.

Pasażerowie mogą odetchnąć z ulgą, bo wszystkie nowe tramwaje będą miały klimatyzację. W jeżdżących po naszych ulicach skodach napływ świeżego powietrza jest zamontowany jedynie w kabinie motorniczego.

Przypomnijmy, że Tramwaj Plus będzie kursował na Gaj, Kozanów, stadion na Maślicach, na Pilczyce i Sępolno (pętla przy Stadionie Olimpijskim).

W późniejszych latach przewiduje się kolejne linie - na Nowy Dwór i Jagodno oraz Psie Pole. Tramwaj Plus będzie miał drzwi po obu bokach, a także dwie kabiny dla motorniczego. Tak samo, jak w wagonach metra.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bhb
Niestety masz rację zamiast kupować u siebie tj. tramwaje od Protramu , a autobusy od Volvo to zachciało się Skod i Mercedesów. A po drugie wszyscy macie rację, że linia bez pętli jest bez sensu, bo nie jest uniwersalna i w wypadku awarii nie może ją obsłużyć zwykły skład, no i kpina, aby coś było rok nieużywane.
p
pasażer
We Wrocławiu firma PROTRAM produkuje dobre tramwaje. Dużo tańsze od SKODY. Dziwne, że władze Wrocławia wolą zamawiać tramwaje za granicą i powiększać nasze bezrobocie. Podobnie dzieje się z autobusami. Przetargi są ustawiane pod zagranicznego producenta.
P
PK
Gdyby ktoś mądry zbudował normalną pętlę, to mieszkańcy mieliby tramwaj od razu. A tak wydaliśmy niepotrzebnie krocie na tramwaje dwukierunkowe, a linia będzie nieużywana przez jeszcze niespełna rok czasu. I co na taką linię wjedzie, gdy te nasze dwukierunkowce się popsują? ;)
w
wieszcz
Myślę, że ten tramwaj Plus, to jeden wielki niewypał! Zarówno jeśli idzie o samą ideę, jak i te wozy z drzwiami po obu stronach. Ciekawe, ile będzie takich przystanków, i po co, gdzie pasażerowie będą wysiadali na lewą stronę? Za to, na pewno będzie mniej miejsca dla pasażerów. Czy w ostatecznym rozrachunku nie okaże się, że taniej było pobudować pętle, niż kupować wozy z drzwiami po obu stronach i dwoma kabinami dla motorniczego, znacznie droższe od standardowych? Brak pętli skutecznie uniemożliwi też zastąpienie tych wozów tradycyjnymi w razie awarii większej liczby pojazdów. O śnieżnej zimie nie wspomnę, bo u nas przecież się nie zdarzają.
c
czacza
Tak bardzo zawile pytasz, że nie wiadomo jak ci odpowiedzieć. Sprecyzuj, o co ci chodzi.
P
PK
No tak, po co w ogóle było budować linię tramwajową bez zwykłej pętli. I tak przez dobre pół roku nowe torowisko będzie nieużywane, ze zwykłą pętlą i końcówką, mogłyby do czasu dostarczenia wszystkich egzemplarzy 19T, obsługiwać je pozostałe linie, jak choćby 8 i 22
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie