18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W centrum Wrocławia odkryto stary, niemiecki most (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Weronika Skupin
Spod mostu Pokoju wyciągnięto elementy płyt chodnikowych, przęseł i filaru mostu Lessinga
Spod mostu Pokoju wyciągnięto elementy płyt chodnikowych, przęseł i filaru mostu Lessinga Fot. Tomasz Hołod
Podczas poszerzania Odry w samym centrum Wrocławia natrafiono na pozostałości podpór dawnego mostu Lessinga. Znajdują się pod mostem Pokoju, tuż obok urzędu wojewódzkiego. Gdy woda w Odrze była nisko, stare filary można było dostrzec nawet z brzegu. Uniemożliwiały przepływanie pod mostem niektórym statkom.

Most Pokoju we Wrocławiu powstał w 1959 roku. Co ciekawe, wcześniej przez 14 lat przeprawy w tym miejscu nie było w ogóle. Most Lessinga został zniszczony podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 roku. Stary most Lessingbrücke wziął swoją nazwę od nazwiska niemieckiego dramatopisarza epoki oświecenia, Gottholda Ephraima Lessinga, powstał w 1875 roku.

Usunięcie starych podpór i gruzów przęseł mostu Lessinga spod mostu Pokoju było skomplikowanym zadaniem wartym 0,5 mln złotych. Prace prowadziła firma Eco-Polcon.

– W korycie rzeki, oprócz pozostałości filara, zalegały też śmieci pozostałe z czasów budowy mostu. Wśród nich znajdują się granitowe płyty chodnikowe, obcięte stalowe elementy, pnie drzew itp. Usunięto je, a tym samym udrożniono przepływ pod środkowym przęsłem mostu. Podczas budowy mostu Pokoju w latach 50. nie zadbano o to, by pozbyć się gruzów Lessingbrücke – opowiada Piotr Stachura, rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

RZGW prowadzi modernizację Wrocławskiego Węzła Wodnego, a "wyczyszczenie" i pogłębienie Odry pod mostem Pokoju było jednym z jej etapów.

Profesor Jan Biliszczuk, który zaprojektował most Rędziński we Wrocławiu, tłumaczy skąd pozostałości po moście Lessinga. – Lessingbrücke miał cztery przęsła, a most Pokoju trzy. Podpory stały więc w innym miejscu niż obecnie. Jedna z nich znajdowała się pod przęsłem środkowym mostu Pokoju. Można było ją dostrzec, gdy wody w Odrze było mało. Żegluga odbywała się więc pod skrajnym przęsłem mostu Pokoju, od strony katedry – tłumaczy prof. Biliszczuk.

Wciąż żyje projektant mostu Jan Kmita. Udało nam się z nim skontaktować. Niestety, ma już ponad 90 lat, a postępująca choroba i wiek nie pozwalają mu pamiętać wiele z tamtego okresu - lat 1954-59, kiedy trwała budowa przeprawy. Most Pokoju pierwotnie był mostem Wojewódzkim, a obecna nazwa obowiązuje od 1966.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska