Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W centrum powstanie dworzec z galerią handlową

Artur Szałkowski
materiały inwestora
Jeszcze w 2018 r. ma ruszyć budowa kolejowego i autobusowego centrum przesiadkowego Wałbrzych Centrum. Inwestycja nie obciąży jednak budżetu Wałbrzycha.

Na odcinku linii kolejowej nr 274 łączącej Wrocław z Wałbrzychem i Jelenią Górą, PKP PLK S.A. prowadzi dużą inwestycję, która obejmuje remont stacji: Wałbrzych Szczawienko i Świebodzice. W ramach tego samego zadania, jeszcze w 2018 r. ma ruszyć budowa nowego przystanku kolejowego - Wałbrzych Centrum. Jego lokalizację wyznaczono na fragmencie linii kolejowej nr 274, który jest położony pomiędzy ulicami: Lubelską i Wysockiego. Cała inwestycja pochłonie ponad 77 mln zł i zostanie ukończona w 2020 r. Jej wykonawcą jest konsorcjum: INFRAKOL sp. z .o.o. i Track Tec Construction sp. z o.o.

Przystanek kolejowy będzie jednym z głównych elementów kolejowego i autobusowego centrum przesiadkowego, którego budowa ma się rozpocząć także w 2018 r. To zadanie będzie realizowane przez spółkę Octava, która jest właścicielem terenu. W latach 2009-2010, na działce pomiędzy ulicami: Lubelską i Wysockiego planowała zbudować Galerię Handlową Magnolia. Ostatecznie projekt nie został zrealizowany. Po propozycji złożonej przez prezydenta Wałbrzycha, spółka powróciła do niego, ale w nieco zmienionej formie. Obok przystanku kolejowego zostanie zbudowane centrum handlowe Galeria 7, które będzie również pełniło funkcję dworca. Będzie miało powierzchnię niemal 8 tys. metrów kwadratowych. Jego budowa ma się potrwać 21 miesięcy.

- Ta inwestycja jest dla nas bardzo korzystna, bo nie ponosimy w zasadzie kosztów związanych z jej realizacją, a nasze miasto zyska nowoczesne centrum przesiadkowe z funkcjami handlowymi i usługowymi - mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. - PKP PLK finansuje budowę przystanku kolejowego, a prywatny inwestor centrum przesiadkowego łącznie z drogami dojazdowymi.

Prezydent dodaje, że dotychczasowy wkład finansowy miasta w inwestycję, to jedynie wykonanie zjazdu z ronda na ul. Wysockiego, którym będzie można zjechać na teren centrum przesiadkowego. Ponadto miasto wzięło na siebie obowiązek koordynowania działań związanych z realizacją zadania.

- Przed nami duże wyzwanie, bo realizacja tej inwestycji pokrywa się w czasie z rozpoczęciem budowy zachodniej obwodnicy Wałbrzycha - wyjaśnia Robert Szymala, urbanista miejski Wałbrzycha. - Musimy tak pokierować pracami, by nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego Wałbrzycha oraz by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców.

Inwestycja ma ruszyć po zakończeniu przez PKP PLK prac związanych z remontem stacji Wałbrzych Szczawienko i rozpoczęciem budowy nowego przystanku kolejowego - Wałbrzych Centrum. Docelowo ma to być centrum przesiadkowe związane z komunikacją kolejową i autobusową nie tylko dla Wałbrzycha, ale dla całej Aglomeracji Wałbrzyskiej.

To właśnie tutaj ma być w przyszłości „serce” Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej, która skomunikuje ze sobą poszczególne dzielnice Wałbrzycha siecią połączeń kolejowych, z kursującymi po nich szynobusami. W taki sam sposób Wałbrzych ma zostać skomunikowany z poszczególnymi gminami powiatu wałbrzyskiego, a także Nową Rudą, Świebodzicami i Kamienną Górą.

ZOBACZ TEŻ:
Autobus zderzył się z ciągnikiem. Jedna osoba nie żyje, 8 rannych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska