Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W 2,5 godziny z Wrocławia do Pragi. Powstaną nowe linie kolejowe

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Pawel Relikowski / Polskapress
Czesi zapowiedzieli przed kilkoma dniami budowę linii kolejowej dużych prędkości od swojej stolicy do granicy z Polską. Podobna inwestycja planowana jest po polskiej stronie. W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zostaną wybudowane nowe linie kolejowe, które pozwolą na spięcie z inwestycją Czechów. Dolny Śląsk jest regionem, w którym prace związane z budową CPK ruszą jako w jednym z pierwszych.

W dwie i pół godziny z Wrocławia do Pragi pociągiem po wybudowaniu linii dla kolei dużych prędkości. Obecnie ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Czech taka podróż trwa 5 godzin. O rozpoczęciu prac nad studium wykonalności dla szybkiej linii poinformowali w ubiegłym tygodniu Czesi. Taka linia ma przebiegać od Pragi przez Hradec Kralove w stronę granicy z Polską.

Po stronie polskiej inwestycja będzie przygotowywana i realizowana w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli ogromnego węzła przesiadkowego w łączącego transport kolejowy, drogowy i lotniczy. Cały kraj łączyłby się z centralnym portem położonym między Łodzią i Warszawą tzw. szprychami transportowymi. Przez Wrocław ma przebiegać szprycha nr 9. Jej projekt zakłada powstanie dwóch nowych linii: nr 267 łączącej linię kolejową nr 274 (Żarów - Jaworzyna Śląska) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268 między stacjami Świdnica Miasto i Lubawka i dalej do granicy z Czechami w rejonie miejscowości Královec. Obecnie CPK ocenia oferty w przetargu na wykonanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla tych linii.

- Nowe linie będą stanowić łącznik pomiędzy polską i czeską siecią Kolei Dużych Prędkości. Na wszystkich etapach prac przygotowawczych do budowy transgranicznego odcinka szprychy nr 9 Wrocław - Praga, polski i czeski podmiot: spółka CPK i Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach, koordynują swoje działania - informuje rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk.
Na Dolnym Śląsku trwa teraz inwentaryzacja przyrodnicza i inne prace przygotowawcze. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest do końca roku 2023, a ich zakończenie na rok 2027. W tym czasie będzie powstawał także fragment linii kolejowej dostosowanej do dużych prędkości na północ od Wrocławia. Nowa linia kolejowa nr 86 przez Wrocław - Czernicę Wrocławską - Kępno do Sieradza jako fragment szprychy nr 9 umożliwi dojazd pociągiem z Wrocławia do Warszawy w 2 godziny. Z Wrocławia do Pragi także dojedziemy w czasie połowę krótszym niż obecnie - w 2,5 godziny. Podróż z Wałbrzycha do stolicy regionu będzie, według wyliczeń CPK, trwać 40 minut.

Duże prędkości, czyli jakie?

Kiedy Kolej Dużych Prędkości (KDP) zapowiadał w 2011 Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury w rządzie PO, mówiono o prędkościach do 350 km/h. Wtedy został podpisany kontrakt na ponad 80 mln zł na zrobienie dokumentacji. Jednak następca Grabarczyka, Sławomir Nowak, stwierdził, że Polski nie stać i pod koniec 2011 r. zrezygnował z planów budowy takiej kolei.
W aktualnych planach Centralnego Portu Komunikacyjnego sformułowanie “duże prędkości” oznacza pociągi jeżdżące do 250 km/h. Taka prędkość ma pozwolić na przejazd z największych polskich miast do Warszawy w maksymalnie 2,5 godziny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska