Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo Polska działa we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku już od 25 lat

BMK
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, w tym Volvo 9900 laureat prestiżowych nagród: Sustainable Bus Award 2019 oraz Red Dot Award: Product Design 2019.
Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, w tym Volvo 9900 laureat prestiżowych nagród: Sustainable Bus Award 2019 oraz Red Dot Award: Product Design 2019. Łukasz Piasta
Volvo Polska to dziś największa w Europie fabryka autobusów tego producenta, centrum badawczo-rozwojowe, sieć sprzedaży i serwisowania autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe - w takich sektorach jak IT, finanse i HR. To także wiodący pracodawca we Wrocławiu i na całym Dolnym Śląsku. W 1994 r. firma zatrudniała 40 pracowników teraz - 4 tys.

Volvo jest obecne w Polsce od lat ’70 ubiegłego wieku. Na początku lat 90-tych firma rozpoczęła we Wrocławiu działalność przemysłową, a w 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, która jest dziś największym europejskim centrum kompetencyjnym i zakładem produkującym autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne. Pojazdy dostarczane są operatorom miejskiego transportu publicznego, przewoźnikom na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firmom turystycznym na rynkach całej Europy. Każdego roku fabrykę opuszcza ponad tysiąc autobusów.

We Wrocławiu ulokowane jest też centrum badawczo-rozwojowe, w którym opracowywane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w autobusach, a także centrum usług biznesowych. Zespół Volvo Polska tworzy dziś z ponad 4 tys. osób, w tym jest około tysiąca inżynierów. Firma współpracuje z ponad 130 polskimi dostawcami (ponad 40% materiałów produkcyjnych pochodzi od krajowych kooperantów), co przekłada się też na tworzenie pośrednich miejsc pracy.

- Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych dokonań w Polsce. Od lat konsekwentnie budujemy tu swoją pozycję, wspieramy rozwój elektromobilności, rozwijamy naszą fabrykę i ośrodek badawczo-rozwojowy. Każdy autobus Volvo jeżdżący dziś po drogach Polski, ale też całej Europy został w całości wyprodukowany we Wrocławiu, przy udziale polskich inżynierów i wykorzystaniu polskich komponentów, powiedział Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.

W najbliższych latach Volvo chce zwiększać zatrudnienie, a także skalę dostaw zelektryfikowanych autobusów miejskich. Firma od lat aktywnie włącza się w rozwój transportu niskoemisyjnego – jako jedyny producent autobusów miejskich całkowicie zrezygnował z produkcji pojazdów z napędem wyłącznie spalinowym. Obecnie na potrzeby transportu publicznego w miastach produkuje wyłącznie autobusy wykorzystujące napęd elektryczny: hybrydowe, elektryczne hybrydy (plug-in) oraz w całkowicie elektryczne.

W ubiegłym roku Volvo wprowadziło na rynek europejski nową linię autokarów do przewozów turystycznych i liniowych – wszechstronne Volvo 9700 oraz luksusowe Volvo 9900. Oba modele zaprojektowane i wyprodukowane zostały w całości we Wrocławiu i znalazły już przeszło 150 nabywców. Volvo 9900 jest laureatem prestiżowych nagród: Sustainable Bus Award 2019 oraz Red Dot Award: Product Design 2019.

W swojej wrocławskiej fabryce firma stosuje zaawansowane technologie – takie jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość. Projekty prowadzone w tym zakresie obejmują obecnie trzy obszary:
• systemy bezpieczeństwa – dotyczące pracowników i maszyn znajdujących się na linii produkcyjnej,
• machine learning – analizy i prognozy odnośnie użytkowania autobusów, przewidywanie występowania błędów i usuwanie ich,
• optymalizacja procesów i kosztów produkcji.

Firma jest też autorem wielu innych innowacyjnych rozwiązań:
◦ systemu wykrywania pieszych i rowerzystów,
◦ programowanie autobusu tak, aby reagował na niebezpieczeństwa na drodze i ograniczenia prędkości,
◦ Volvo Dynamic Steering – system zapewniający komfort pracy kierowcy autobusu dzięki minimalizowaniu drgań kierownicy,
◦ elektryczny miejski autobus autonomiczny – obecnie trwają testy takiego pojazdu na terenie kampusu Uniwersytetu w Singapurze.

Volvo od lat ściśle współpracuje z Politechniką Wrocławską w zakresie rozwijania innowacyjnych projektów naukowych, badań w zakresie produkcji nowoczesnych autobusów i maszyn, tworzenia wspólnych programów kształcenia czy realizacji prac dyplomowych i rozpraw doktorskich. Studenci Politechniki mają ponadto możliwość odbywania praktyk i staży w Volvo, a z przeprowadzonych wśród nich ankiet wynika, że firma znajduje się w ścisłej czołówce miejsc, w których chcą pracować po zakończeniu nauki.

Volvo Polska jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. „Inwestor bez granic”, „Top Employer” czy wyróżnienia za realizację wyznaczonych przez ONZ celów zrównoważonego rozwoju.

Volvo Polska
Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.


Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.
W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.

W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych.
W Polsce zelektryfikowane autobusy Volvo jeżdżą m.in. w Inowrocławiu, Krakowie, Sosnowcu, Białymstoku, Koszalinie, Grudziądzu, Jeleniej Górze, Tarnowskich Górach, Lesznie, Krośnie i Ełku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska