Via TOLL zmienia się w e-TOLL. Stary system wygaśnie już 30 września. Jak będziemy się teraz rozliczać?

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Lucyna Nenow / Polska Press
Do 30 września br. kierowcy posiadający samochody zarejestrowane w systemie via toll muszą się przerejestrować do nowego systemu e-toll. Po 30 września przestaną także działać urządzenia via box i via auto. W jaki sposób będziemy płacić za przejazd autostradą A4 z Wrocławia w kierunku Opola i Katowic?

System via toll wygasa z dniem 1 października br. Do tej pory użytkownicy pojazdów o masie ponad 3,5 tony, wyszczególnionych w ustawie o drogach publicznych będą mieli obowiązek zarejestrowania się do nowego systemu. W przeciwnym wypadku straca możliwość poruszania się po drogach płatnych. Nowy system pozwala na płatność zarówno za użytkowanie dróg krajowych, jak autostrad zarządzanych przez GDDKiA.

Użytkownicy pojazdów tzw. lekkich, podróżujący po autostradach, również utracą możliwość płatności w systemie via toll ale nie mają obowiązku rejestracji w e-toll, ponieważ mogą korzystać z manualnego punktu opłat.

Motocykliści będą mogli korzystać z przejazdów w systemie e-toll od 1 grudnia br.

W ramach zachęty dla właścicieli samochodów zarejestrowanych w via toll szybsza zmiana systemu będzie się wiązała z 25-procentowym upustem na przejazdy autostradami płatnymi do zakończenia okresu przejściowego, czyli do końca września.

- Musimy pamiętać, by podczas przejazdu przez MPO mieć włączony tylko jeden system, aby opłata nie naliczyła się podwójnie – zaznacza dyrektor Daniel Rusak z Departamentu Poboru Opłat Drogowych. Środki z konta via toll można rozliczyć lub przenieść na konto nowego systemu. W tym celu należy złożyć dyspozycję. Jej brak będzie oznaczał, ze nasze środki zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego.

Nowy system będzie działał, jak dotychczas, na urządzeniach OBU (przenośnych) i ZSL (montowane na stałe). Przejazd przez MPO e-toll będzie także możliwy za pomocą aplikacji na telefon. Będzie ona jednak musiała być włączona podczas całej trasy samochodu, ponieważ przekazuje informacje do systemu poprzez GPS.

W razie gdyby nasze urządzenie zalogowane do e-toll uległo awarii lub rozładowaniu, możemy zadeklarować planowaną trasę przejazdu i na tej podstawie zostaniemy rozliczeni. Takiej deklaracji nie będą musieli wystosowywać kierowcy pojazdów przewożących towary niebezpieczne, żywe zwierzęta, mleko, lekarstwa, beton i odpady komunalne oraz autobusy przewożące pasażerów. Lista dystrybutorów urządzeń dostępna jest na stronie

etoll.gov.pl.

Zmiana systemu będzie się także wiązała ze zmianami ruchu na niektórych MPO, w tym na odcinku Wrocław-Sośnica. Dla kierowców opłacających przejazdy w systemie e-toll zostanie zorganizowany osobny pas ruchu.

PSL chce restrykcji dla niezaszczepionych

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
22 września, 19:24, Gość:

nic nie rozumię

22 września, 19:52, Gość:

Bo w Polsce nie można wprowadzić jednolitego systemu opłat za autostrady. Co parę kilometrów inny właściciel, inny system i inny cennik. Ten kraj tak ma i nie będzie lepiej.

Bo burdel mają w tym archeo

G
Gość
Mam elektroniczny system AmberGo dotyczy A1 był super przejazd poboru kasy a tu na państwowej A4 już inny operator e-toll, przecież to nonsens GDDKiA co to ma znaczyć?
G
Gość
22 września, 19:24, Gość:

nic nie rozumię

Bo w Polsce nie można wprowadzić jednolitego systemu opłat za autostrady. Co parę kilometrów inny właściciel, inny system i inny cennik. Ten kraj tak ma i nie będzie lepiej.

G
Gość
nic nie rozumię
Dodaj ogłoszenie