Uwaga na fałszywe faktury Multimedia, UPC i Vectra. Oszuści wysyłają je mejlem

Marcin TorzZaktualizowano 
Dostaliście pocztą elektroniczną dziwną fakturę od Multimedia Polska, UPC, Vectry albo innej firmy telekomunikacyjnej czy dostawcy telewizji kablowej? - Nie płaćcie, to oszustwo - ostrzega Dawid Piekarz z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W listach hurtowo rozsyłanych do użytkowników poczty elektroniczne można przeczytać, że dana firma nie odnotowała przelewu na konto i oczekuje szybkiego uregulowania należności za usługi telekomunikacyjne. Przeważnie chodzi o nieco ponad sto złotych. List uwiarygadnia np. to, że - oprócz pełnej znanej nazwy firmy - podany jest prawdziwy numer infolinii do niej. Konto o podanym numerze należy już jednak nie do danej firmy, a do oszustów.

- Zalecam dużą ostrożność - mówi Dawid Piekarz z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. - Przede wszystkim,upewnijmy się, czy podany operator faktycznie wykonuje dla nas usługi i czy mamy wobec niego zaległości. Koniecznie sprawdźmy też numer konta - mówi rzecznik UEK.

Najważniejsze jest jednak, aby nie wysyłać żadnych pieniędzy. - I nie odpisywać też na mejle. Bo oprócz tego, że oszuści chcą wyłudzić pieniądze, to łupem dla nich są też nasze dane osobowe - tłumaczy Piekarz.

Sprawę można zgłosić na policję, bo to próba oszustwa. - Ale najlepiej poinformować o tym operatora, który rzekomo wysyła nam faktury, a on zgłosi sprawę organom ścigania - mówi Piekarz.

Sami operatorzy również przestrzegają, żeby nie wysyłać żadnych pieniędzy na podstawie mejla.

Vectra wydała w tej sprawie oświadczenie: "Informujemy, że Vectra nie rozsyła takich wiadomości oraz nikomu nie zleca podobnej dystrybucji. Jest to spam, który w komunikacji podszywa się pod Vectrę. Podobne zjawisko wystąpiło również u innych operatorów".

Oto ostrzeżenie o fakturach, wydane przez UPC:

Nasi specjaliści zaobserwowali, że ktoś rozsyła e-maile, m.in. z adresów efaktura@upc.pl, efaktura@ebok.upc.pl, podszywające się pod komunikację o fakturze z UPC. Wiadomość zawiera załącznik w postaci archiwum ZIP, w którym znajduje się plik o nazwie np. efv3984761034.xml.exe. Jest to wirus nierozpoznawany jeszcze przez wszystkie programy antywirusowe.
Prosimy o nieotwieranie podejrzanych załączników. Osobom, które rozpakowały załącznik z fałszywego e-maila i uruchomiły zawarty w nim plik, zalecamy odłączenie komputera od sieci i oddanie go w ręce fachowca, który usunie zagrożenie.
Jak może wyglądać zawirusowana korespondencja?
Przykładowy adres nadawcy:
efaktura@upc.pl;
efaktura@ebok.upc.pl.
Treść:
Numer Identyfikacyjny: (tu losowy numer);
Nr (tu losowy numer)/OPR/06/2014;
Faktura numer (tu losowy numer).

Porady dla klientów zamieszcza też na swojej stronie Multimedia Polska:

- Multimedia Polska nie przesyła załączników w powiadomieniach dotyczących płatności wysyłanych z adresu: powiadomieniaebok@multimedia.pl
- Załączniki, które dołączane są do innego rodzaju korespondencji są zawsze podpisane specjalnym, cyfrowym podpisem, tzw. podpisem kwalifikowanym, który jest odpowiednikiem podpisu własnoręcznego.
- Nie przelewaj żadnych płatności na numery kont podanych w korespondencji mailowej. Numer konta podany jest na fakturze, którą otrzymujesz pocztą lub w systemie eBOK, dostępnym jedynie po zalogowaniu.
- Bezpiecznym sposobem dokonania płatności faktury jest opłacenie jej przez https://ebok.multimedia.pl.
- Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności korespondencji, jaka otrzymałeś, skontaktuj się z infolinią pod numerem 244 244 244 lub wyślij maila na adres ebok_info@multimedia.pl
- Fałszywe maile często można poznać po nieczytelnej treści np. „rozjechana” czcionka, brak polskich liter, liczne znaki i cyfry pojawiające się między słowami.
- Nie odpowiadaj na adres mailowy, z którego otrzymałeś wiadomość. Wiadomości Multimedia Polska są wysyłane z adresu, który nie przyjmuje poczty przychodzącej. Odpowiedź na fałszywego maila może wiązać się z zainfekowaniem komputera lub udostępnieniem osobistych danych hakerowi.
- Multimedia Polska nie wysyła korespondencji do osób, które nie są abonentami spółki. Jeżeli otrzymałeś maila, który wygląda jak wiadomość od Multimedia Polska, a nie korzystasz z naszych usług, zignoruj go i nie otwieraj żadnych załączników. Powiadom nas o otrzymanej korespondencji kontaktując się z infolinią 345 345 345.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

U
UWAGA NA UPC

@UPC POLSKA... UWAGA kombinatorzy. Na reklamację odpowiadają w dogodnym dla siebie terminie 30stu dni, bo sobie tak postanowili w regulaminie łamiąc polskie prawo!!! Brak odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od otrzymania żądania konsumenta skutkuje uznaniem tego żądania w zakresie i treści wskazanym w reklamacji. Od 25 grudnia 2014 roku zagadnienie odpowiedzialności sprzedawcy w takim przypadku reguluje ustawa o prawach konsumenta oraz Kodeks cywilny. Art. 5615 Kodeksu cywilnego mówi, że jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie wymiany lub usunięcia wady albo obniżenia ceny, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. NIE DAJCIE SIĘ OSZUKIWAĆ PRZEZ UPC - JEŚLI NIE ODPOWIEDZĄ W CIĄGU 14 DNI MAJĄ OBOWIĄZEK UWZGLĘDNIENIA ŻĄDANIA KLIENTA !!!

R
Radziukiewcz

Od tygodnia Internet mam z przerwami,jak ogóle mam sygnał,wcześniej wyłączył się średnio 1-wyrazy dziennie w godz.szczytu teraz żeby wpisać w wyszukiwarkę muszę spędzić pół godz.lub więcej ale juz nie mogę skorzystać z wiad,bo brak Internetu,płace rachunki pytam za co.może wy macie w D...Ale to ja tracę pieniądze z których nie korzystam to tak jakbyście mniekoradali,bo jak płace w sklepie to nikt mi zakupów nie zabiera.złożyłem rezygnację ale to nie powód braku zasięgu jeszcze płace wam rachunki więc to za co płace należy mi się to chyba oczywiste

R
Radziukiewcz

Od tygodnia Internet mam z przerwami,jak ogóle mam sygnał,wcześniej wyłączył się średnio 1-wyrazy dziennie w godz.szczytu teraz żeby wpisać w wyszukiwarkę muszę spędzić pół godz.lub więcej ale juz nie mogę skorzystać z wiad,bo brak Internetu,płace rachunki pytam za co.może wy macie w D...Ale to ja tracę pieniądze z których nie korzystam to tak jakbyście mniekoradali,bo jak płace w sklepie to nikt mi zakupów nie zabiera.złożyłem rezygnację ale to nie powód braku zasięgu jeszcze płace wam rachunki więc to za co płace należy mi się to chyba oczywiste

O
Oszukany

Multimedia to oszuści. Pozmieniali coś w regulaminie i po skończeniu umowy przyszła mi faktura zamiast na 130 zł to na 524 zł. Zmiana umowy regulaminu przyszła na e-mail w pliku, którego nie da się otworzyć. Zgłaszam sprawę do Rzecznika Praw Konsumenta. Multimedia ma pełno pułapek w umowach i zmieniają je bez wiedzy abonenta. Z żadną inną firmą nie miałem takich problemów. Nie pozwólmy, by takie złodziejskie firmy na nas zarabiały. Podpisujcie umowy tylko z uczciwymi firmami, które mają jasne i czytelne regulaminy bez pułapek. Ja niestety się naciąłem. Nigdy więcej żadnej umowy z Multimedią.

n
neron13

Najpierw naucz sie polskiego, zanim zaczniesz probowac innych uczyc.

T
Taki klimat

Kocham ten kraj i jego mieszkańców, zamiast komentować treść artykułu, ludzie się kłócą o pisownie wyrazu! Dokładnie tak samo się dzieję przy prawie każdej sprawie dotyczącej nas i naszego państwa, ech

U
User

Srejlem nie mejlem

K
Ktoś

Dobre

B
BAźńć

Aleś durny

s
schetino

Mejlem? A co to jest MEJL? Pisze sie e- mail czy e-meil? Boże i to piszą mózgi narodów po studiach? ! Redaktor który zamiast się uczyć poprawnej pisowni wolał chlac, ćpać na wałach i w akademiku.ale proszę z szacunkiem mój syn jest READAKTOREM w gazecie, wyjechał do Wrocławia na STUDIA.boze za co...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3