Aktualnie służby mundurowe nie zajmują się sprawdzaniem pojazdów zarejestrowanych w innych państwach pod kątem wymaganego OC. PE planuje zmienić przepisy tak, by tego typu kontrole stały się codziennością.
OC sprawdzane w każdym kraju Unii Europejskiej!
W jaki sposób PE chce masowo sprawdzać poruszające się po Unii samochody? Do kontroli zostanie wykorzystany system ANPR, wykorzystujący kamery śledzące drogi oraz oprogramowanie, które odczytuje tablice rejestracyjne.
ANPR jest w stanie sprawdzać każdy uzyskany numer rejestracyjny w bazie ubezpieczonych pojazdów kraju jego wydania. W Polsce zajmuje się tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
OC pod lupą kamer i komputerów. ANPR działa już dobrze w kilku krajach
System ANPR nie jest żadną nowością. Korzystają z niego służby mundurowe m.in. w:
- Belgii
- Danii
- Francji
- Niemczech
- Węgrzech
- Szwecji
- Włoszech
- Holandii
- Wielkiej Brytanii.
Brak OC? Czekają Cię duże kary!
PE zapowiada, że w razie wykrycia nieubezpieczonego samochodu, który jest zarejestrowany za granicą, służby drogowe będą mogły na miejscu nałożyć na kierowcę wysokie kary – zgodnie z obowiązującym w danym kraju prawem.
Warto podkreślić, że w Polsce za brak OC obowiązują stosunkowo niskie kary, w porównaniu do innych krajów. W Belgii, Francji, Irlandii, Niemczech, Portugalii lub we Włoszech możliwa jest nawet konfiskata nieubezpieczonego pojazdu!
Jakie kary obowiązują w Polsce?
- 900 zł – jeśli przerwa w polisie OC trwa do trzech dni – w przypadku samochodów;
- 150 zł – jeśli przerwa w polisie OC trwa do trzech dni – w przypadku motoroweru, motocykla lub quada;
- 2250 zł – jeśli przerwa w polisie OC będzie trwała od 4 do 14 dni – w przypadku samochodów;
- 380 zł – jeśli przerwa w polisie OC będzie trwała od 4 do 14 dni – w przypadku motoroweru, motocykla lub quada.
- 4500 zł – jeśli przerwa w polisie OC będzie trwała dłużej niż 14 dni – w przypadku samochodów;
- 750 zł – jeśli przerwa w polisie OC będzie trwała dłużej niż 14 dni – w przypadku motoroweru, motocykla lub quadów.
Hubert Stoklas, wiceprezes UFG, uważa, że nowe przepisy będą doskonałym sposobem na sprawdzenie paneuropejskich systemów kontroli:
Hubert Stoklas dla autokult.pl: Jeżeli proponowane przepisy wejdą w życie, będzie to test dla narodowych i paneuropejskich systemów kontroli pojazdów w zakresie polis OC, a w szczególności krajowych baz polis komunikacyjnych. Polska była jednym z liderów budowy takiej bazy i dziś często wskazywana jako wzór w Europie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?