reklama

Urząd miejski: Tramwaje przyspieszyły. Tylko mieszkańcy tego nie rozumieją

Weronika Skupin
Średnio o około 2 kilometry na godzinę zwiększyła się prędkość tramwajów we Wrocławiu przez ostatnich kilka lat - wynika z wyliczeń magistratu. Urzędnicy uważają to za sukces. I wychwalają Inteligentny System Transportu, wydzielenie torowisk, wyznaczenie podwójnych i wiedeńskich przystanków, likwidację lewoskrętów...

Przed wprowadzeniem systemu ITS najszybciej we Wrocławiu - ze średnią prędkością 22,6 km/h - jeździły tramwaje z Kowal - a najwolniej - 16,3 km/h - te z parku Południowego. Po uruchomieniu ITS średnia prędkość wzrosła nawet do 27,9 km/h na ul. Kosmonautów, a najwolniej jeździ się z Krzyków - 17,1 km/h.

– Niektórzy ludzie, na przykład moi znajomi, śmieją się jak widzą że np. z 18 km/h zrobiło się 19 km/h, jednak my, jako inżynierowie, operujemy na takich danych liczbowych. Ubolewam, że jest to słabo rozumiane przez mieszkańców – mówi Zbigniew Komar, zastępca Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

I tłumaczy, że liczby te oznaczają, że jeśli tramwaj pokonywał trasę w pół godziny, teraz pokonuje ją średnio około 3 minuty szybciej. I ten czas zaoszczędza nie tylko dzięki ITS, ale i innym rozwiązaniom.

Jak mówi Komar, prędkość przejazdu może znacznie poprawić zlikwidowanie przejazdów przez torowisko, na przykład tak jak to zrobiono na ul. Powstańców Śląskich. Do takich działań dochodzi też likwidowanie lewoskrętów. Stworzono także przystanki podwójne, na przykład na Piłsudskiego, czy na Świdnickiej. – Niektóre przystanki podwójne przyspieszają ruch tramwajów, to zależy od świateł za przystankiem – wyjaśnia Komar. – Także przystanki wiedeńskie mają taką funkcję, ludzie szybciej wsiadają do nich niż gdy przystanek jest na chodniku – mówi. Takie przystanki stworzono chociażby na Trzebnickiej czy Krupniczej. Ten ostatni to plus dla tramwajów, ale przy okazji spowolnił ruch samochodów.

Urzędnicy twierdzą, że sprawdziło się też wydzielenie torowisk m.in. na Podwalu, czy Trzebnickiej. Miasto planuje już wydzielenie kolejnych torowisk. – Trwają analizy na przykład na ul. Jedności Narodowej i Traugutta – mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej.

W ratuszu twierdzą, że ITS na który wydaliśmy aż 109 milionów złotych, spełnia swoje zadania. – Na pewno padnie krytyka, dlaczego system nie działa tak jak ma działać. Moim zdaniem na niektórych skrzyżowaniach mógłby działać lepiej, ale warto popatrzeć tam, gdzie działa doskonale i w ogóle się nie stoi – mówi Zbigniew Komar. Jako przykład idealnego rozwiązania podaje ul. Piłsudskiego na wysokości Zielińskiego, gdzie tramwaj kiedyś zatrzymywał się na światłach, a teraz bardzo rzadko choćby zwalnia. Z kolei problematycznym skrzyżowaniem jest choćby to przy Dyrekcyjnej, gdzie tramwaje plus z Gaju są uprzywilejowane względem innych linii z parku Południowego i może to rodzić problemy. Skomplikowane są też duże skrzyżowania, np. pl. Dominikański, czy pl. Jana Pawła II. Tam tramwaj nigdy nie będzie miał priorytetu.

CZY ODCZULIŚCIE, BY TRAMWAJE WE WROCŁAWIU PRZYSPIESZYŁY? ZAPRASZAMY DO DYSKUSJI

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 246

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
w.......ny

panie komar jesteś pan taki wielki jak te literki,pana butność,cynizm,pycha,arogancja w pana wypowiedzi to jest żenada pierwszej klasy 109 mln za trzy min.Podobno w Poznaniu i Krakowie ten sam geniusz instaluje system its niech się rady tych miast zastanowią co by za te pieniądze zrobić dobrego dla swojego miasta.

G
Gość

1. To pasażerów MPK traktuje się jak pasażerów drugiej kategorii
1.1 Wrzucanie na buspasy taksówek
1.2 Krótkie "zielone światła" dla pojazdów MPK - zazwyczaj 5-10 sekund na cykl
1.3 Śluzowanie na zatokach autobusowych w taki sposób, aby to SAMOCHODY miały zieloną falę, a autobus musi wyjeżdżać z zatoki prosto w czerwone O ILE WYJEDZIE, bo jest wielu buraków, którzy myślą "zdążę na wczesnym czerwonym" i nie zdążają.

2. W tramwajach tych jeździ więcej niż 20 osób - zarówno w godzinach szczytu jak i poza te tramwaje przewożą wielu pasażerów, w większości na pewno więcej niż 100. Musisz w naprawdę dziwnych godzinach korzystać z usług MPK.

3. CYKLE ŚWIETLNE to ręcznie ustalane cykle przez panią Elwirę Nowak z Wydziału Transportu, więc przestań proszę. To nawet logicznie się kupy nie trzyma - jak ręcznie ustalone, to komputer tym nie steruje. Ale widocznie to jest za dużo dla wielu...

4. Za korki podziękuj osobom, które jeździć samochodem nie muszą a to robią. Tramwaj i autobus są o wiele bardziej wydajnym środkiem transportu (i nawet elastycznym - kiedy muszę gdzieś jechać z dzieckiem, psem itp. nawet nie ruszam auta - wygodniej jest MPK).

Jeśli chcesz zobaczyć co to jest priorytet to pojedź na zachód, północ, południe... - od Czech, przez Niemcy, kraje skandynawskie, Holandię (gdzie w wielu miastach większość ruchu stanowią rowerzyści (!sic - dla niektórych), Francję i wiele innych... czy nawet do polskich miast - Trójmiasto, Kraków, Warszawa - tam jest niedopuszczalne, aby tramwaj długo stał na światłach - pamiętam jeszcze artykuł, jak nowa linia w Warszawie, wybudowana w 2013 podaj roku traciła na światłach 2 MINUTY i była afera. U nas średnio tramwaj traci na skrzyżowaniu średnio 1/4 czasu, co dla większości linii (ok. 40 minut) jest to około 10 MINUT (także dla Plusów, te tramwaje rzadko kiedy mają obecnie priorytet, a zwykłe tramwaje go zyskały, ale też w tak marnym wycinku jak Plusy).
Ile to razy w Poznaniu, Krakowie czy Warszawie urzędnicy chcieli wybudować 3-pasmowe drogi przez środek osiedla? I ile razy mieszkańcy protestowali, bo nie chcą samochodów? A u nas? Samochód jest niemal świętością, na wszystkie remonty i objazdy ogranicza się "przyspieszenie" komunikacji miejskiej BO SAMOCHODY i jeszcze takie buce jak ty mówią, że samochodziarze mają źle...

b
bb

... właśnie :) odezwał się pan zza biurka, który specjalizuje się w łapaniu za "słówka" typu "ustawiony" :/
zapewniam, że niezbyt inteligentny ITS niestety funkcjonuje na wspomnianym skrzyżowaniu.
zapraszam na przetestowanie jego umiejętności między 6:30 a 8:30 - ale to niestety wiąże się z wyjściem zza tego biurka i pracą w terenie...
przy wyjeździe z kozanowa w tramwaju siedzi ok. 20 osób, które to osoby zapewne nie zauważą tego spektakularnego przyspieszenia przy wyjeździe z osiedla (wiem, bo niejednokrotnie korzystam z usług mpk).
priorytet dla tramwaju i nieadekwatne do sytuacji cykle świetlne skutecznie utrudniają płynny ruch aut na ulicy pilczyckiej
i szkoda tylko, że ludzi, którzy siedzą w tych samochodach (ok. 15), a którzy z różnych względów (nie tylko egoistycznych) nie mogą skorzystać z usług mpk traktuje się jak mieszkańców drugiej kategorii ... bo przecież PRIORYTET ma tramwaj i jakoś trzeba wytłumaczyć niewypał w postaci ITS :)

m
madjack

We wrocławskim ratuszu pracują praktycznie sami kretyni. Nie potrafię tylko jednego zrozumieć. Dlaczego ludzie którzy co parę lat wyrażają głęboką pogardę w stosunku do Wrocławian startując w różnego typu wyborach - czy to na prezydenta miasta, radnych itp NADAL co parę lat są przez tych samych Wrocławian wybierani. Dla mnie Dutkiewicz to populista i jeden z największych leni jacy przydarzyli się temu miastu. A jednak trafi się garstka ludzi, którzy pozwolą mu wygrać przy kilkunastoprocentowej frekwencji. Szok! Niestety demokracja jest dla inteligentnych narodów... Tak jak kolega poniżej mocno zastanawiam się nad powrotem płacenia podatków gdzie indziej niż we Wrocławiu. Kiedy widzę jak we Wrocławiu lekką ręką wyrzucane są pieniądze podatników na w większości przypadków architektoniczne BUBLE.

R
Realianie

Czas wskazywać urzędowi skarbowemu inne miejsce zamieszkania niż Wrocław - kto może, niech to robi. Nie dawajmy pieniędzy na to, co wyprawia Dutkiewicz - niezweryfikowane ekonomicznie i niepotrzebne nam inwestycje, niegospodarność, nadmiarowe etaty urzędnicze (w tym PR na samoreklamę RD), fuszerki przy wszystkich remontach, wycinany starodrzew, lekceważenie wrocławian, droga i źle zaplanowana, jeszcze gorzej funkcjonująca komunikacja, mydlenie oczu ludziom i wręcz ich okłamywanie itp. itd. Trzeba wreszcie powiedzieć NIE!

Referendum!!! Podobno wystarczy tylko pięćdziesiąt parę tysięcy i już we wrześniu możemy być wolni od Rafallusa.

---

Sam sobie napisałeś, że sytuacja na skręcie na Milenijny to nie jest ITS - skoro cykl jest USTAWIONY, to ITS nie ma nic do tego. Ot, Elwira sobie tak zadecydowała.
A tramwaj może w korkach nie stoi, ale musi w wielu miejscach czekać na otwarcie siemensa czy pionową kreskę na syngalizatorze. Tramwaj w mieście jest szybszy, więc chyba lepiej go jeszcze przyspieszyć, żeby dla większej ilości osób był opłacalny - po co spowalniać wszystkich?

d
d112

ile razy mamy pisać petycje. Potrzebny jest zorganizowany protest wszystkich mieszkańców miasta.

b
bb

Wyjazd z Kozanowa przy skręcie na most Milenijny to koszmar. Cykl ustawiony na max. 3 samochody z dużą szansą na wypadnięcie z cyklu. Wszystko to przy jednoczesnym ograniczonym ruchu jazdy na wprost (Popowice) i przy prawo-skręcie (Legnicka) - kierowcy przyblokowani przez skręcających na most.
Korek - notoryczny! - dzięki ITS'owi za grube miliony.
I tylko się zastanawiam po co ten ITS w przypadku wydzielonych torowisk, gdzie i tak tramwaj nie stoi w żadnych korkach... bzdura!
Może zamiast pisać takie bzdury j.w. warto ruszyć w teren i zobaczyć jak faktycznie wygląda sytuacja na skrzyżowaniach w godzinach szczytu.

W
Wrocławianin

Drogą do odwołania szkodnika jest referendum, może się ono odbyć we wrześniu. Potrzeba 50 tysięcy głosó za odwołaniem i kończymy epokę szaleństw.
Wrocławianie, czas na zmiany.

m
myślący

za dużo prawdy o Władzach Miasta

M
Mieszkaniec

odwołać tę bande i postawić przed sądem za niegospodarność

t
t.rzcino.wicz

Wydanie 130 milionów za "dwie minuty" dało mi zaszczyt bycia ważnym dyrektorem i mozliwość pobierania pensji wystarczającej na godne życie do emerytury.

m
myślący

te głąby dodają nowe systemy światel, tam gdzie ich nigdy nie było oraz nowe przystanki chocby odległości między nimi to tylko kilka metrów
to jak cokolwike może przyspieszyć
jak każda bez wyjątku inwestycja jest spowalniająca ruch wszystkiego
wystarczy wyjść na ulicę po dowolnym remoncie i popatrzeć

m
myślący

takie są właśnie skutki pracy u megakiciarzy
wydaje ci się, że myślisz, tymczasem masz w głowie zwykłą kaszankę
roją ci się 0,..% sukcesy itd.

l
lcspl

3min szybciej, parę km/h szybciej, panowie inżynierowie wstydzilibyście się tym chwalić. Mając do dyspozycji grube miliony, chwalicie się czymś takim. Wygląda na to, że tacy z was Inżynierowie co "z koziej d*** trąba". Wstyd, hańba, żenada.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3