UOKiK: wysoka kara dla Proton Polska Energia. Podszywali się pod innych sprzedawców prądu i gazu

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Nieuczciwe praktyki sprzedażowe to tylko jedno z oszustw wykrytych przez UOKiK.
Nieuczciwe praktyki sprzedażowe to tylko jedno z oszustw wykrytych przez UOKiK. 123RF.com / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Przedstawiciele spółki zajmującej się sprzedażą energii oszukiwali klientów – poinformował UOKiK. Lista nieuczciwych praktyk jest długa.

Spółka Proton Polska Energia, znana wcześniej jako Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne, została ukarana przez Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie klientów w błąd. Jak wykazało przeprowadzone postępowanie, akwizytorzy spółki podszywali się w rozmowie z klientami pod przedstawicieli dotychczasowych dostawców prądu czy gazu, żeby w ten sposób nakłonić do podpisania nowej umowy.

UOKiK: Proton Polska Energia wprowadzała w błąd

UOKiK zaczął badać sprawę po licznych skargach ze strony konsumentów. O problemie informowali również rzecznicy konsumenta. Okazało się, że przedstawiciele spółki Proton Polska Energia stosowali nieuczciwe praktyki sprzedażowe, za co urząd nałożył na spółkę karę w wysokości niemal 380 tys. zł.

Oszustwo polegało na tym, że przedstawiciele PPE (wcześniej Gasoenergia) krążyli po domach, twierdząc, że reprezentują dostawców prądu i gazu, z którymi mieszkańcy już mieli podpisane umowy. Kontaktowali się z nimi także telefonicznie. Jako powód wizyty podawali m.in.:

  • chęć odczytu licznika,
  • konieczność przedłużenia lub aktualizacji dotychczasowej umowy,
  • ofertę podpisania nowej, korzystniejszej umowy.

Tak oszukują na rynku najmu mieszkań. Oto najpopularniejsze ...

Ofiarami oszustów często padały osoby starsze. Prezentujący się wiarygodnie akwizytorzy spółki podsuwali do podpisu dokumenty, które miały być potwierdzeniem wykonanych czynności. Jeśli wprost przyznawali, że oferują nową umowę, zapewniali, że dzięki jej podpisaniu domownicy będą się cieszyć niższymi rachunkami. Dopiero gdy przychodziła kolejna faktura za prąd czy gaz, klienci odkrywali, że była to nieprawda – niezależnie od tego, co twierdził akwizytor, w rzeczywistości zawierana była niekorzystna umowa z zupełnie innym niż do tej pory dostawcą energii.

– Wprowadzanie konsumentów w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy jest nie tylko niezgodne z prawem, ale i nieetyczne – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Tym bardziej, że ofiarami takich praktyk najczęściej padają osoby starsze, które są bardzo ufne, a często również samotne. To już kolejna decyzja zakończona karą finansową w sprawie podszywania się pod dotychczasowego dostawcę usług.

Nieuczciwych praktyk było wiele

Żeby nakłonić klientów do podpisania dokumentów, akwizytorzy spółki Proton Polska Energia (Gasoenergia) stosowali wiele metod wywierania nacisku. UOKiK nie podaje konkretów, jednak z informacji podanych przez osoby, które zetknęły się z oszustami wynika, chodziło m.in. o odwracanie uwagi klienta, stwarzanie wrażenia sztucznego pośpiechu oraz straszenie negatywnymi konsekwencjami niepodpisania umowy.

Dodatkowo, aby klient nie odkrył oszustwa, akwizytorzy nie pozwalali zapoznać się z treścią umów oraz nie zostawiali klientom kopii podpisanych dokumentów. Miało to również utrudnić późniejsze dochodzenie swoich praw. Przedstawiciele PPE (Gasoenergii) zatajali np. fakt, że podpisanie umowy na sprzedaż energii elektrycznej oznacza jednoczesne zawarcie umowy na dostawę gazu. Nie informowali także o tym, że od umowy podpisanej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w ciągu 14 dni.

Jeśli podczas rozmowy telefonicznej lub wizyty konsument nie przekazał wszystkich danych i dokumentów, których potrzebowali oszuści, stosowano kolejne nieuczciwe metody. Spółka wysyłała do takich klientów pisma, które miały sprawić wrażenie, że za niepodpisanie umowy klientowi grożą konsekwencje prawne, w tym kary finansowe. Jak gdyby tego było mało, korespondencja oznaczona była znakiem programu „Rzetelna Firma”, do czego spółka nie miała prawa, ponieważ nigdy w tym programie nie brała udziału.

[QUIZ] Kiedy musisz wpuścić policję do domu?

UOKiK radzi: jak nie paść ofiarą oszustów?

Jak radzi UOKiK w oparciu o materiał przygotowany przez Stowarzyszenie Aquila, przed tego typu oszustwami można się chronić. Pomoże w tym przestrzeganie następujących zasad:

  • pamiętaj, że wizyty przedstawicieli dostawców energii itp. są zwykle wcześniej zapowiadane (listownie, telefonicznie lub w ogłoszeniu na klatce schodowej);
  • gdy ktoś podaje się za pracownika jakiegoś przedsiębiorstwa, zażądaj pokazania legitymacji;
  • zadzwoń do firmy, którą rzekomo reprezentuje gość i zapytaj, czy faktycznie kogoś do ciebie wysłano;
  • uważnie czytaj wszystkie podsuwane ci dokumenty – w razie wątpliwości niczego nie podpisuj;
  • klient powinien otrzymać kopię podpisanych dokumentów – zawsze tego żądaj;
  • sfotografuj wszystkie dokumenty.

Osoby, które podejrzewają, że padły ofiarą oszustwa, również nie są bezsilne. Prawa konsumenta są chronione na wiele sposobów, z czego warto zdawać sobie sprawę. Każdy, kto sądzi, że przy zawieraniu umowy został wprowadzony w błąd, powinien znać następujące fakty:

  • przy podpisaniu umowy we własnym mieszkaniu klient ma 14 dni kalendarzowych, żeby od niej odstąpić – nie grożą za to żadne konsekwencje;
  • najbezpieczniejszą formą odstąpienia jest wysłanie do firmy listem poleconym oświadczenia o odstąpieniu od umowy (należy zachować kopię pisma i dowód nadania);
  • jeżeli od zawarcia umowy minęło już 14 dni, klient wciąż może uchylić się od skutków prawnych umowy, o ile zawarł ją pod wpływem błędu;
  • jeżeli przedstawiciel firmy stosował nieuczciwe praktyki (np. podszywał się pod kogoś innego, nie zostawił egzemplarza umowy), klient może żądać m.in. unieważnienia umowy;
  • klient oskarżający przedsiębiorstwo o nieuczciwe praktyki nie musi mieć na to twardych dowodów – to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że jego praktyka nie jest nieuczciwa.

Konsument, który chciałby dowiedzieć się więcej albo zasięgnąć porady prawnej, może zadzwonić na bezpłatną infolinię konsumencką pod numer 801 440 220 lub 22 290 89 16. Może też wysłać maila na adres porady@dlakonsumentow.pl. Więcej informacji na temat tego, gdzie szukać pomocy, można znaleźć na stronie UOKiK.

Problemy wynajmujących mieszkania. Co zrobić z wysokimi opłatami?

Wideo

Materiał oryginalny: UOKiK: wysoka kara dla Proton Polska Energia. Podszywali się pod innych sprzedawców prądu i gazu

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jakby mieli pracwdziwy certyfikat rzetelnej firmy, to by mieli klikalny baner na stronie... Sprawdzajcie takie rzeczy ludzie, oszustów nie brakuje...

S
Stanisław

Kara jaka kara zamknąć na trzy spusty tą firmę, a prezesa i dyrektorów za kraty,tyle w tym temacie.

G
Gość

380 tys. zł to za mała kara. Menadżerowie tej firmy i innych podobnie nieuczciwie działających wiedzą o takich praktykach akwizytorów. Jestem też przekonany że szkołą tych akwizytorów jak skutecznie manipulować ludźmi. Niejednokrotnie spotkałem się z opowiadaniami ludzi jak zostali naciągnieci przez podobnych oszustów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3