UOKiK ostrzega przed manipulacjami w sklepach internetowych. Czym są „dark patterns” i jak się przed nimi chronić?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Prawie połowa sklepów internetowych wykorzystuje tzw. dark pattern w celu naciągnięcia klientów.
Prawie połowa sklepów internetowych wykorzystuje tzw. dark pattern w celu naciągnięcia klientów. freepik
UOKiK przestrzega klientów przed „dark patterns”, czyli praktykami manipulacyjnymi stosowanymi przez sklepy internetowe. Z najnowszego raportu wynika, że nieuczciwe techniki stosuje aż 40 proc. przebadanych e-sklepów. Jak chronić się naciągaczami i na co zwrócić uwagę?

Spis treści

„Dark patterns” to różnego rodzaju techniki manipulacyjne stosowane na stronach WWW, czyli m.in. w e-sklepach. Wymuszają one niechciane albo niezamierzone działania klientów np. w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy.

Komisja Europejska wraz z krajowymi organami ds. ochrony konsumentów przebadały 399 sklepów internetowych z różnych branż pod kątem stosowania nieuczciwych technik. W trakcie kontroli skupiono się na trzech praktykach manipulacyjnych, takich jak:

  • fałszywy licznik czasu - np. zegar odliczający czas do końca akcji promocyjnej z sugestią natychmiastowego zakupu,
  • ukrywanie istotnych informacji - np. schowanie odnośnika do rezygnacji z subskrypcji, tak by procedura wymagała wielu kroków,
  • zwodniczy interfejs - np. przycisk w danym miejscu nie oznacza „dalej”, a wyrażenie zgody na wykorzystanie danych lub zakup.

Prawie połowa e-sklepów stosuje „dark patterns”

Badanie wykazało, że 148 z 399 witryn internetowych korzystało z co najmniej jednego rodzaju „dark patterns”. Jak apeluje KE, kraje członkowskie powinny podjąć wszelkie możliwe działania, by zwalczyć ten problem.

- Nasza akcja kontrolna pokazała, że prawie 40 proc. stron internetowych umożliwiających zakupy przez Internet stosuje praktyki manipulacyjne, aby wykorzystać podatność konsumentów lub ich oszukać. Takie zachowanie jest oczywiście niewłaściwe i sprzeczne z zasadami ochrony konsumentów. Obecnie dysponujemy już wiążącymi prawnie narzędziami, za pomocą których potrafimy rozwiązywać tego typu problemy. Wzywam organy krajowe, aby wykorzystały swoje możliwości w zakresie egzekwowania przepisów i podjęły odpowiednie działania w celu wyeliminowania owych praktyk - przekazał Didier Reynders, komisarz ds. wymiaru sprawiedliwości.

Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że:

  • 42 strony internetowe zawierały fałszywe liczniki do odmierzania czasu trwania promocji,
  • 54 strony internetowe nakłaniały do wykupienia droższych produktów i abonamentu lub wybrania danego sposobu dostawy za pomocą opcji grafiki albo opcji wyboru języka,
  • 70 stron ukrywało ważne informacje dla klientów, czyli m.in. koszty dostawy czy skład produktu,
  • 23 strony internetowe ukrywały informacje w celu wymuszenia na konsumentach wykupienia abonamentu.

KE przekazała, że organy krajowe „skontaktują się z odnośnymi przedsiębiorcami w celu skorygowania ich stron internetowych i podjęcia w razie potrzeby dalszych działań zgodnie z procedurami danego kraju”.

Jak nie uniknąć oszustwa?

UOKiK przypomina, że wystarczy kilka prostych sposobów, na to, by nie dać się złapać na wyżej wymienione techniki manipulacyjne. W ochronie przed naciągaczami pomoże uważne i wolniejsze działanie, bez mechanicznego klikania i przewijania tekstu przed kliknięciem. Największym wrogiem w tym przypadku okazuje się bowiem pośpiech.

Urzędnicy apelują także do przedsiębiorców, by na stronach e-sklepów wykorzystywano dobre rozwiązania UX, używano prostych i spójnych sformułowań, a także wyjaśniano konsekwencje działań na przykładach.

W przypadku wątpliwości czy mamy do czynienia z uczciwym sprzedawcą, warto skontaktować się z UOKiK.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu