UOKiK: Kolej musi się zmienić

Iga Burniewicz
Janusz Romaniszyn
Rynek kolejowy powinien być bardziej konkurencyjny - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd opublikował właśnie raport dotyczący sytuacji w przewozach kolejowych w Polsce. - UOKiK dał sygnał, że próby uregulowania konkurencji PKP przez jej likwidację są obserwowane.

Pojawiały się już w Ministerstwie Infrastruktury zakusy, żeby likwidować konkurencję w sposób administracyjny - mówi o raporcie Adrian Furgalski z zespołu doradców TOR.

UOKiK największe zagrożenie dla konkurencji widzi w tym, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza torami kolejowymi, należy do Grupy PKP, w której znajdują się także przewoźnicy, m.in. PKP Intercity i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Urząd uważa, że stawki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej mogą zawierać ukryte preferencje dla przewoźników kolejowych z Grupy PKP i dyskryminować tych, którzy do niej nie należą. Dlatego też, zdaniem UOKiK, zarządca infrastruktury powinien być całkowicie oddzielony od przewoźników. - UOKiK wskazuje, że należy zwiększyć konkurencję, ale trzeba się do tego zabrać od innej strony niż Ministerstwo Infrastruktury, czyli nie wybierać tych przewoźników, którzy są "nasi", ale najpierw ustalić, na których trasach będą potrzebni - mówi Adrian Furgalski.

Nowy zarządca powinien, zdaniem UOKiK, pozostać w rękach państwa. Prywatyzacja takiego podmiotu byłaby niewskazana ze względu na strategiczne znaczenie infrastruktury kolejowej dla bezpieczeństwa kraju oraz na zachowanie przez państwo możliwości pełnej kontroli i równego traktowania przewoźników. Urząd uważa także za konieczne wprowadzenie jasnych i przejrzystych zasad ustalania stawek za dostęp do infrastruktury.

W raporcie Urząd zwrócił też uwagę na słabą pozycję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego jako regulatora rynku. UOKiK podkreśla, że UTK ma niewielkie kompetencje i jest podporządkowany ministrowi infrastruktury, co czyni z niego wykonawcę polityki ministra, a nie samodzielny organ kreujący i realizujący własne cele.

UOKiK zwrócił też uwagę na bariery utrudniające wejście na rynek przewozów kolejowych. Skrytykował przepisy, w myśl których przedsiębiorcy uczestniczący w przetargach na świadczenie usług muszą posiadać tabor jeszcze przed decyzją o wygraniu kontraktu.

Iga Burniewicz

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Materiał oryginalny: UOKiK: Kolej musi się zmienić - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

urzędników w PKP niczym pochowane insekty cierpliwie czekają na swoje obrywy. Tych mas ludzi nic nie poruszy tylko wolna konkurencja np Deutsche Bahn

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3