Ulica Zwycięska. Największa porażka władz Wrocławia

Weronika SkupinZaktualizowano 
Na ulicy Zwycięskiej codziennie, od rana do wieczora, kierowcy muszą stać w jednym wielkim korku. To tamtędy tłumy kierowców próbują przejechać z niedokończonej wschodniej obwodnicy Wrocławia w kierunku Bielan Wrocławskich. W korku tkwią też mieszkańcy Partynic i Ołtaszyna czy wsi Wysoka, którzy próbują dostać się na al. Karkonoską. Remont za grube miliony problemu nie rozwiązał. A będzie jeszcze gorzej. Jak zapowiadają urzędnicy, na wyjeździe z miasta al. Karkonoską ma być wydłużone zielone światło. Odbędzie się to kosztem skrócenia zielonego na wyjeździe z ul. Zwycięskiej. Problemu mogłoby dziś nie być, gdyby miasto zrealizowało swój projekt sprzed lat. Przy skrzyżowaniu Zwycięskiej i al. Karkonoskiej miały powstać estakady podobne do tych z placu Społecznego.

Zwycięska jest najbardziej zakorkowaną ulicą we Wrocławiu, jak obliczyły w ubiegłym roku firmy Deloitte i Targeo. Przyczyn jest kilka, a wszystkie naraz powodują, że oczekiwanie na wyjazd ze Zwycięskiej to istny horror. W ciągu ostatnich kilku lat ulica ta (wraz z pobliską ul. Kutrzeby) były remontowane kosztem aż 25 mln zł. Wydano pieniądze, ale korki się nie rozładowały. Wręcz przeciwnie, są coraz większe.

Dłuższe zatory związane są m.in. ze zwiększającą się liczbą mieszkań, a co za tym idzie zmotoryzowanych mieszkańców, w bezpośredniej okolicy ul. Zwycięskiej. W przeciągu ostatnich lat powstały tam nowe osiedla, wcześniej w okolicy były głównie budynki wojska i tor wyścigów konnych. Zabudowa koncentruje się na terenie z kiepskim wyjazdem i dojazdem. Do tego właśnie ulicą Zwycięską kierowcy próbują dostać się z niedokończonej wschodniej obwodnicy Wrocławia do al. Karkonoskiej czy Bielan Wrocławskich.

Zwycięską mógłby rozkorkować jedynie sprawny wyjazd w al. Karkonoską. Nie pomaga jednak sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu, która promuje wyjeżdżających z miasta główną al. Karkonoską. Sprawdziliśmy ze stoperem. Wyjazd z Karkonoskiej w kierunku Bielan ma najwięcej, bo 50 sekund zielonego. Wyjeżdżający ze Zwycięskiej mają 16 sekund zielonego, a czerwone pali się... 80 sekund.

Można było wydać pieniądze na remont Zwycięskiej lepiej i przeznaczyć je na przebudowę skrzyżowania z al. Karkonoską? O dwóch wariantach takiej przebudowy pisaliśmy w 2012 roku, przed Euro 2012, do przebudowy nie doszło. Oba scenariusze przewidywały estakady, brak świateł i bezkolizyjne przejazdy.

Pierwszy wariant zakładał, że wzdłuż al. Karkonoskiej powstanie wiadukt, który przeprowadzi kierowców jadących z i do centrum miasta. Osobno miał powstać wiadukt kolejowy. Pod nimi z kolei miała przebiegać ul. Zwycięska, planowano także wybudowanie ronda.

Drugi wariant przewidywał przeciwne rozwiązanie – że to ul. Zwycięska (w kierunku do Jeździeckiej) pobiegnie wiaduktem nad al. Karkonoską. Na główną arterię miały prowadzić "ślimaki", a zjazdy i wjazdy w obrębie tego skrzyżowania miały być możliwie bezkolizyjne.

Ale magistrat te plany porzucił. Jak wyjaśnia nam Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, były to tylko wstępne koncepcje. Ostatecznie nikt nie zdecydował o tym, by na podstawie tych wizualizacji zrobić konkretny projekt budowlany. Pomysł porzucono, a pieniądze wydano jedynie na remont samej Zwycięskiej.
Zamiast tego, pozostawiono skrzyżowanie z sygnalizacją, dołożono pas dla skręcających w lewo z Karkonoskiej w Zwycięską. Zmieniano kilka razy ustawienia sygnalizacji świetlnej. To nie pomogło, a na budowę w tym miejscu estakad jest już za późno: tam gdzie miał być zjazd ze Zwycięskiej w Karkonoską stoi dziś salon samochodowy BMW i Mini.

Czy szansa na rozładowanie korków jest zaprzepaszczona? Zdaniem dr. Igora Gisterka, eksperta ds. komunikacji, to miejsce jest wybitnie niefortunne i trudno tu o jakiekolwiek rozwiązanie. – Osiedle się rozbudowało w miejscu trudnym komunikacyjnie, nikt nie pomyślał o tym, co dać mieszkańcom w zamian – mówi Gisterek. Tyle mieszkań na takim terenie w ogóle nie powinno powstać.

Dodaje, że MPK także nie da tutaj rady. Na wydzielenie buspasów drogi na Ołtaszynie i Partynicach w tym sama Zwycięska są za wąskie. Autobus stanie w korkach, a tramwaj tu nie dojedzie, nie ma go nawet w planach. Puszczenie tramwaju linią kolejową (towarową) też nie rozwiąże problemu. – Wtedy tramwaj nawet nie wjedzie na Ołtaszyn i Partynice tylko pojedzie granicą osiedla – mówi Gisterek.

MIESZKAŃCY CHCĄ ZMIANY ORGANIZACJI RUCHU - CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Niedokończona pozostaje wschodnia obwodnica miasta i będzie tak jeszcze nawet przez 4-5 lat. Jeden z brakujących odcinków to właśnie ten południowy, łączący rondo w Iwinach z węzłem w Bielanach Wrocławskich przy Auchan. Ominąłby Wojszyce, Ołtaszyn i Partynice, czyli właśnie m.in. ul. Zwycięską. Auta z obwodnicy to dodatkowy ruch – powodują, że korki są tam o każdej porze. Na szybsze dokończenie tej drogi nie ma co liczyć.

Mieszkańcy Ołtaszyna i Partynic mają inny pomysł. Narzekają na wjeżdżających z miejscowości Wysoka, ul. Ołtaszyńską w kierunku Zwycięskiej. W ramach przebudowy Zwycięskiej powstało tam rondo, które - ich zdaniem - potęguje korki, bo wrocławianie jadący prosto ul. Zwycięską muszą wpuszczać tych z Ołtaszyńskiej. Chcą zmiany organizacji ruchu: zamiast takiej jak na klasycznym rondzie, ma być pierwszeństwo dla tych jadących główną drogą, czyli Zwycięską.

Tylko że takie rozwiązanie nie zmniejszy liczby jeżdżących tamtędy samochodów. – Co więcej, zmiana organizacji ruchu może być niebezpieczna. Gdy zaczniemy coś zmieniać, kierowcy jadący automatycznie jak po zwykłym rondzie mogą powodować wypadki – dodaje dr Igor Gisterek.

Proponuje, by autobusy z tych osiedli woziły pasażerów w kierunku Iwin do trasy kolejowej prowadzącej na Strzelin. Koleją mieszkańcy docieraliby do centrum. Pytanie jak wiele osób wybrałoby takie rozwiązanie.

Radny miejski Sebastian Lorenc przyznaje rację mieszkańcom Ołtaszyna i Partynic w sprawie ronda i o zmianę organizacji ruchu w tym miejscu chce się zwrócić do prezydenta miasta. Jednak w rozmowie z nami przyznaje, że jest to tak zakorkowana ulica, że rozwiązań na jej rozładowanie brak. Lorenc wspomina o tramwaju, choć zaznacza że to scenariusz mało realny w przeciągu najbliższych lat.

W 2012 r. Lorenc apelował o wydłużenie zielonego na ul. Karkonoskiej kosztem Zwycięskiej. Teraz przyznaje, że trzeba się temu skrzyżowaniu przyjrzeć ponownie, bo sytuacja na Karkonoskiej i tak się nie poprawiła, a korki na Zwycięskiej są horrendalne.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 132

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
motor

na scieżki rowerowe w centrum miasta maja urzędasy a dla kierowcow korki glupie wytlumacznieze kasy nie ma

J
Julian

Spowalnianie ruchu drogowego to jest właśnie sukces władz Wrocławia. Teraz cały wysiłek idzie na LGBT, a nie na jakieś tam niepotrzebne wschodnie obwodnice Wrocławia do Bielan. Prominenci z Wysokiej górą!

g
gość

Od Agrestowej wara! To jest droga osiedlowa a nie autostrada.

M
Mieszkaniec

Przez takich idiotów jak ty ulica pod biedronką też jest zapchana że nawet zaparkować nie można. Ludzie trzymajcie mnie...

m
miezkaniec

Popołudniowe korki aut jadących Ołtaszyńską z miasta, przed rondem sięgają niekiedy ul.Wyścigowej. Rano korek jadących z Wysokiej potrafi sięgać aż do ul.Chabrowej. Zmiana oraganizacji na rondzie, poprai jednym, zaszkodzi drugim. Jeśli jedni szybciej jechaliby przez rondo, stali by za nim przy wyjeździe na Karkonokskiej i tak. Mieszkań i domów jest tu już zbyt wiele, tylko dodatkowa droga (jakakolwiek) mogłaby coś pomóc

P
Paweł

Założę się dr Igor Gisterek mieszka w Wysokiej. Nie się choć raz przejedzie Zwycięską to przestanie bredzić jak małolat. Z pewnością fachowcem mimo tytułowania się doktorem nie jest. Panie Igorze, niech Pan pomyśli, po co nam dwie ścieżki rowerowe i chodniki wielkości jezdni. Ja nie chcę jeździć rowerem. Niech to do Was w końcu dotrze. We Wrocławiu pracuję i załatwiam interesy z uwagi na absurdalny pomysł urzędników na ul, Zwycięską nie mam czasu się relaksować na rowerze.

m
mimi

Glupio piszesz. Co ma kwestia urodzenia we Wrocku z pomyslunkiem. Przyjechalam do Wrocka na studia i zostalam. Mieszkam tu 20 lat czuje sie wroclawianka. Znam to miasto lrpiej niz noi znajomi tu rodzeni. Znam dobrze historie tego miasta nie tylko po 2 wojnie. Wiec nie podnos durnych komentarzym

m
max

Wszyscy uczepili się że samochody jadą tylko z Wysokiej, ale niech ktoś przyjedzie rano i popatrzy że ul.Kutrzeby jadą również ludzie z Karwian i Komorowic, a Ołtaszyńską od Wysokiej ze Ślęzy i Bielan.

y
yendrol

Preferuje tych ktorzy juz sa na rondzie. I tak tutaj Wysoka jest przed Wroclawiem. A to my zaplacilismy za to rondo wiec nam powinno byc lepiej!

y
yendrol

A nie mieszkancom podwroclawskich wsi.

A
Aga

Po remoncie Zwycięska ma wygodną ścieżkę rowerową. Cóż jednak z tego, jeśli nie dojedziemy nią na Bielany. Pomyślcie ile ludzi teraz zmuszonych do korzystania z samochodu, przesiadłoby się na rower, gdyby mogli, do pracy czy też na zakupy, dojechać właśnie tym środkiem transportu. Zmniejszyłoby to liczbę samochodów na Zwycięskiej. Niestety Karkonoska wyklucza jazdę rowerem nawet poboczem drogi, bo go nie ma. Alternatywa jest dzika ścieżka dla odważnych. Czemu dla odważnych bo trzeba przejechać wąski mostek kolejowy, licząc na to, że akurat nie będzie tamtędy jechał pociąg. Mostek jest tak wąski, że wszyscy razem, na tym mostku: rower, rowerzysta i ten przejeżdżający pociąg, zdecydowanie się nie zmieszczą.
Gdyby jedna powstał taki malutki mostek dla rowerzystów przez Ślęzę, to byłby to krok stronę rowerowego połączenia Bielan z Wrocławiem. Myślę, że w tej inwestycji mogłyby partycypować bielańskie centra handlowe.

k
kierowca

zmiana pierwszeństwa na rondzie da tyle, że poranny korek zamiast dotyczyć wszystkich mieszkańców wrocławskich osiedli przeniesie się na wylot z wysokiej, która blokuje budowę obwodnicy, a to już coś!

G
Gość

To sa priorytety wladz miasta

G
Gość

To sa priorytety wladz miasta

...

ścieżka rowerowa jak sama nazwa wskazuje - służy do przechadzek;)
Też z niej w ten sposób korzystam.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3