Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uber tańszy niż tramwaje i autobusy? Tak wynika z obliczeń. Miasto powinno dopłacać do Ubera? [21.09.19]

js
Uber mógłby być tańszy dla miasta niż komunikacja publiczna?
Uber mógłby być tańszy dla miasta niż komunikacja publiczna? quotecatalog.com
Uber byłby bardziej opłacalny dla miasta niż transport publiczny – tak wynika z badania Money.pl. Obliczenia dotyczyły Warszawy, ale nie tylko stolica ustawicznie podnosi ceny na bilety komunikacji miejskiej. Mieszkańcy i turyści narzekają na drożyznę. Czy rozwiązaniem byłoby inwestowanie pieniędzy w Ubera?

Bilety na tramwaje i autobusy drożeją w całej Polsce. To wynik inflacji?

Inflacja w sierpniu wynosiła 2,9% i najprawdopodobniej miała spory wpływ na decyzje miast o podwyżce cen za bilety komunikacji miejskiej.

W których polskich miastach podrożały bilety?

  • w Krakowie;
  • w Rzeszowie;
  • w Płocku;
  • w Tarnowie.

Wprowadzenie podwyżek rozważają także władze Warszawy i Lublina.

Uber mógłby rozwiązać problemy z komunikacją miejską?

Zgodnie z danymi Money.pl tylko 30,7% utrzymania sieci transportu miejskiego Warszawy pochodzi z biletów. Resztę dopłaca miasto. W przypadku biletu za 3,40 (bilet 20-minutowy) miasto musi dopłacić 7,67 zł. Łącznie koszt jednorazowego przejazdu wynosi 11,07 zł. Co z tego wynika?

  1. Koszty utrzymania transportu publicznego w stolicy są tak duże, że lepiej byłoby doinwestować Ubera.
  2. Jeśli 2-3 osoby złożą się na Ubera, będą w stanie opłacić przejazd przez całe miasto.
  3. Żeby przejazd autobusu był rentowy, musi nim jechać 20-25 osób. Zwykle – w przypadku Warszawy – jest to jednak 7 osób. Miasto musi więc dokładać do interesu.

Tramwaje warszawskie dostają jeszcze więcej dotacji niż autobusy.

Większość dotacji pochodzi z podatków mieszkańców miast.

Dlaczego samorządy podnoszą ceny biletów?

Podwyżki biletów transportu publicznego mają wiele przyczyn. Jak podaje Money.pl:

Na liście podawanych przez samorządy powodów podwyżek są jak widać wyżej: ceny energii i paliw, koszty pracownicze, czy koszt zakupu autobusów. Więcej kupuje się tych ekologicznych, które mimo dotacji są jednak droższe.

Ważnym powodem podwyżek z pewnością są też obniżki PIT. Obniżenie pierwszej stawki PIT z 18 do 17% może obniżyć dochody samorządów o prawie 5 mld zł.

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Radosław Fogiel

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska