Trzy tramwaje poza torami. Ekspert: To wina urzędników

Weronika Skupin
Poranne wykolejenie Skody na Krupniczej fot. Internauta Aleksander Kuś
Fatalny dzień na wrocławskich torach. Trzy wykolejenia tramwajów we Wrocławiu jednego dnia i to w ciągu zaledwie pięciu godzin. Dziś wozy MPK wypadały z szyn na ul. Trzebnickiej i Krupniczej (na tej drugiej dwukrotnie w tym samym miejscu!). Kto za to odpowiada? Zdaniem eksperta dr. inż. Igora Gisterka z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej, winne są zaniedbania miasta. Jak mówi, nikt należycie nie dba o tory.

Dziś we Wrocławiu wykoleiły się aż trzy tramwaje. Pech? Zdaniem eksperta Igora Gisterka z Politechniki Wrocławskiej, wykolejenia we Wrocławiu to już norma i zdążyliśmy się do nich przyzwyczaić. Ale to nie znaczy, że w dużym mieście z dobrze rozwiniętą siecią komunikacyjną takie rzeczy mogą się zdarzać nagminnie. Wręcz przeciwnie - miasto zaniedbuje torowiska.

Czytaj więcej o dzisiejszych wykolejeniach (ZOBACZ ZDJĘCIA):

Wrocław: Na Krupniczej tramwaj wypadł z szyn (ZDJĘCIA)

Wrocław: Tramwaj linii 7 wykoleił się na ul. Trzebnickiej (ZDJĘCIA)

Wrocław: Tramwaj po raz drugi wykoleił się na Krupniczej. Znów są utrudnienia i objazdy (ZDJĘCIA)

Nie pojedziesz tramwajem przez ul. Krupniczą. Torowisko będzie naprawiane w nocy

– Przykład z dzisiaj pokazuje dobitnie, że wykolejenia we Wrocławiu to problem. Wynikają one z tego, że raport o stanie torowisk wykonuje się co pięć lat, a ostatni był robiony trzy lata temu. Powinno się go publikować najrzadziej co roku. Stan torowisk się pogarsza, Wrocław notuje zjazd w dół, a bardzo mało się w tej kwestii robi ku poprawie stanu torów – uważa dr inż. Igor Gisterek.

Dodaje, że powodem dzisiejszych wykolejeniem był z dużym prawdopodobieństwem zły stan torowisk. Wśród ulic we Wrocławiu, wzdłuż których leżą torowiska w najgorszym stanie, wymienia ul. Trzebnicką, Krupniczą i Nowowiejską, zaznacza jednak, że miasto ma na szczęście w planach ich remont.

Czy wykolejeń nie powinno być w ogóle? Zdaniem Gisterka nie da się ich całkowicie wyeliminować. – Wykolejenia powinny być jednak rzadsze. Trzy na dzień to zdecydowanie powyżej normy – mówi.

EKSPERT: ZA MAŁO PIENIĘDZY IDZIE NA TOROWISKA - CZYTAJ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE:
Jego zdaniem urzędnicy przeznaczają na odnawianie torowisk za mało pieniędzy. – To środki na bieżące utrzymanie torowisk, które powinny się co roku znajdować w budżecie. Roboty, które pozwalałyby na utrzymanie szyn w dobrym stanie, należy prowadzić stale – wyjaśnia Gisterek.

Jakie są to prace? To szeroki zakres inwestycji - od czyszczenia i szlifowania torów, przez wymianę zwrotnic, po kładzenie nowych szyn.

Wykolejeń we Wrocławiu w samym styczniu było już co najmniej kilka.
Świeradowska, 17 stycznia: Wrocław: Tramwaj Plus wypadł z torów na Świeradowskiej. Były utrudnienia w ruchu (ZDJĘCIA)

Wideo

Komentarze 128

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wroc

Jak tak czytam tutaj to mozna postawic hipoteze ze zostaly zakupione tramwaje nie przystosowane do warunkow naszego miasta. Za ciezkie, za malo skretne, za ciezkie pieniadze. W zeszlym roku na podwalu kolo komendy byl remont a torow nie wymienili jedzie sie tam jak w wesolym miasteczku na rolercosterze i to za 3 pln :) Woz ratowniczy tez mamy wspanialy tylko ze jak zaczyna ratowac to korkuje cale miasto.
Pamietajcie o tym przy najblizszych wyborach lokalnych to wszystko mozna zrobic jak nie taniej to przynajmniej zeby sluzylo duzo lepiej mieszkancom. Niech wam reka nie przypomni o tym jesienia !!!tej ekipie juz dziekujemy

W
Wroclawianin

Pan prezydent wciska nam kity ze mpk to spolka prawa handlowego, ma swoje wladze i finanse a tu ekspert jednoznacznie stwierdza ze wina jest urzedasow. Panie prezydencie a co bedzie jak wyjdzie ze te kredyty MPK sa kredytami miasta? odpowiem - okaze sie ze jestesmy przekredytowani nadmiernie. Dlatego na ladne tramwaje jest kasa(pomijajac oczywiscie ulomnosci techniczne tych pojazdow) a na tory i drogi to juz nie ma. Malujesz pan farba trawe na zielono a ona i tak jest zolta- przyrody nie oszukasz bo jest zima i trawa o tej porze roku bedzie zawsze zolta

k
kierowca pojazdu

aby tak dalej nie dlugo to tylko bedziemy jezdzic po asfalcie i kostce brukowej...takich miejsc jest wiele,wiele wiecej niech to naglosnia to moze sie wezma sie za te torowiska wkoncu,bo jezdzi sie z dusza na ramieniu ,,,,,

K
Krzysztof Dymkowski

Pamiętacie kilka lat temu Telewizji pokazałem jak na lotniczej śruby z torów wypadają ( byłem wtedy pracownikiem MPK). ale była zadyma szybko naprawiali .
ja znam słabe punkty chyba znów w sprawie torowisk ściągnę TV i pokaże co wiem .
następna sprawa trzeba by też tv Pokazać Jak kontrolerzy biletowi łamią ustawę która podpisał sam Prezydent Miasta , patrzycie uważnie , na przystankach róbcie fotki kontrolerom biletowym jak Palą tytoń , a jest zakaz na przystankach

t
trochę pomyślunku

Ale kto byu się tam w mieście dymanizmu przejmował?

Mianowicie: Jest wyraźnie zaznaczone, że ciężki tramwaj z nieskrętnymi wózkami przeznaczony jest i sprawdza się w prostym układzie torowisk z niewieloma łukami lub łukami o dużym promieniu.

Modelem, które idealnie sprawdziłby się u nas jest prawdopodobnie model 15T - jako jedyny Skody ma skrętne wózki i również w opisie podają, że jest on do wymagających miast, pokręconych i ciasnych torowisk!!! W Pradze jeździ ich dużo

Wrocław jest tego zaprzeczeniem: Ciasne ulice, stare torowiska rozkalibrowane w poziomie i pionie, ciasne zakrety. Pamięta ktoś jeszcze jak Skoda 16T wyskakikawa z szyn na nowiutkim zakręcie z WZ w Szewską w 2007 roku? Szlifowali, cudowali, mierzyli bo żaden osioł nie wpał na to, że ten zakręt jest za ciasny jak na ten tramwaj. Producent wszystko podaje ale trzeba czytać i brac odpowiedzialnosc za takie zakupy dla miasta a nie wybierac na zasadzie koloru burty lub lśniących szyb lub co gorsza - łapów czy innych szemranych układzików

z
zed

To są kryteria a nie jakies obliczenia ile ton per koło na szynę :)

Dźwig za 5 milionów kupiono 50-tonowy, tarasujący całą ulicę Krupniczą aby się rozeprzeć na podporach ale ważne że Patryk Wild mógł mówić, że jest NAJ w Europie, NAJ w Polsce itd. DYmanizm jest wazny! Dymanizm!

W
W-w

Urzędnik z zasady nie jest niczemu winien

A
Alina z Ołtaszyna

Gdybyś częściej zaglądał na forum, wiedziałbyś, że nie jestem miłośniczką tego dymanicznego przyjezdnego pajaca :)

R
Rafau Dupkiewicz

A za co mi daliście aż 5 minusów? Smutno mi się zrobiło bo tak się przecież staram i ubiegam o Wasze głosy dzięki którym pławię się w dostatku grubej kasy i w ekskluzywnych warunkach w domu :-) Pokazał bym Wam co mam w domu, ale nie mogę... Jakbyście zobaczyli to zrozumieli byście szara maso dlaczego mam w głębokim poważaniu wasze problemy życia codziennego :-)

....

protram się wysypał na torowisku wyjebanym przez skody która ma sztywne wózki

S
Skoro

Tramwaj typu 102 (popularny ogórek) ważył 24 tony i był oparty na 3 wózkach po 4 koła czyli 12 kół, nacisk koła na szynę 2 tony. Tramwaj typu 105 (jeden wagon) waży 16 ton i jest oparty na 2 wózkach, 8 kół, nacisk koła na szynę 2 tony. Protram 205 (wrocławski przegubowiec 3 członowy), waży 32 tony i oparty na 4 wózkach- 16 kół, nacisk koła na szynę 2 tony, a skoda 16T waży 36 ton i jest oparta na 3 wózkach- 12 kół czyli nacisk koła na szynę 3 tony. 50% większy nacisk, a torowiska te same co przed laty, kiedy jeszcze nikt nie myślał o nowych tramwajach innych niż z Konstalu. Skoda 19T jest jeszcze cięższa, a powyższe wyliczenia dotyczą pustego tramwaju. Dla przykładu pojemność 105ki to 100 osób, przy założeniu, że średnia masa pasażera to 80 kg, to pełny wagon zwiększa obciążenie koła na szynę do 3 ton. Do skody wchodzi 260 osób, przy tej samej średniej masie pasażera pełna Skoda obciąża szynę 4,7 t jednym kołem. Najpierw trzeba było wymienić wszystkie torowiska od fundamentu, a później kupować ciężkie tramwaje Panie Prezydencie.

s
sru

to juz chyba zapomniales co bylo wczesniej. remont jaki byl taki byl ale tramwaj prawie spokojnie moze jechac. synus ktos wczesniej opisywal na tym forum torowiska w naprawde fatalnym stanie i moze przejedz sie nimi zeby porownac. nie grzesz.

s
sru

zaprojektuj to? tramwaj to nie pojazd wojskowy majacy wazyc kilaset ton. poza tym kazdy tramwaj wyposazony w twoje lapkikosztowalby zalozmy 2x tyle. pomnozyc prze ilosc tramwai wyjdzie kosmos. teraz do piaskownicy bawic sie resorakami.

p
pani od polskiego

Ogórkami to ty co najwyżej na wagary jeździłeś, a nie do szkoły. Wypracowań jak nie umiałeś pisać tak dalej nie umiesz.

w
wro

Chociaż nowy dźwig ruszył w teren, siła mediów :D

Dodaj ogłoszenie