Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwa budowa nowych mostów Chrobrego we Wrocławiu. Kiedy przejadą nimi kierowcy, kiedy tramwaje? [NOWE ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Na nowych mostach Chrobrego pojawiło się kilka nowości. Jak wyglądają postępy prac? Sprawdź na następnych zdjęciach za pomocą strzałek lub gestów na telefonie >>>
Na nowych mostach Chrobrego pojawiło się kilka nowości. Jak wyglądają postępy prac? Sprawdź na następnych zdjęciach za pomocą strzałek lub gestów na telefonie >>>Paweł Relikowski / Polska Press
Nowe mosty Chrobrego budowane są m.in. z myślą o planowanej trasie tramwajowej na Swojczyce. Na tramwaje jeszcze trochę poczekamy, ale przeprawa, którą w przyszłości mają jeździć, zostanie ukończona w tym roku. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace i kiedy mosty będą gotowe.

Postęp budowy nowych mostów Chrobrego łączących skrzyżowanie Mickiewicza i Monte Cassino z ul. Swojczycką we Wrocławiu ocenia się na około 75 proc. Powstają dwie osobne, ale połączone ze sobą przeprawy:

  • most północny nad Kanałem Żeglugowym (od strony Swojczyc) o długości 53 metrów,
  • most południowy nad Kanałem Powodziowym (od strony Sępolna) o długości 153 metrów.

Od lutego 2023 r. nad Kanałem Żeglugowym jest już płyta pomostowa. Teraz wykonawca buduje drogi najazdowe od strony międzywala i od strony Swojczyc. Będzie betonował również kapy chodnikowe, czyli element konstrukcji po bokach mostu na którym powstaną chodniki i drogi rowerowe. Co ciekawe, nad Kanałem Żeglugowym niedługo będą jeździć samochody. Niestety, jeszcze nie mieszkańców. Robotnicy będą wykorzystywać most północny technologicznie, poruszając się po nim pojazdami budowlanymi.

Na moście nad Kanałem Powodziowym zamontowane zostały wszystkie łuki, a obie przeprawy niedługo połączy droga. Mosty badane są detoskopem ultradźwiękowym, który pozwala ocenić stan spawów po wewnętrznej stronie konstrukcji. Jak to działa?

- Detoskop ultradźwiękowy działa podobnie jak USG. Za pomocą detoskopu i ultradźwięków badamy spoinę i sprawdzamy jej objętość. Jeśli okaże się, że ze spoiną jest coś nie tak, wykonawca musi ją wyciąć, zrobić od nowa i wykonać kolejne badanie potwierdzające. Dopiero wtedy spaw konstrukcji stalowej może zostać zaakceptowany - tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Badanie mostów detoskopem ultradźwiękowym. Urządzenie działa na zasadzie podobnej do lekarskiego USG.
Badanie mostów detoskopem ultradźwiękowym. Urządzenie działa na zasadzie podobnej do lekarskiego USG. WI

Dodaje, że most można prześwietlać promieniami rentgenowskimi, ale metoda z detoskopem jest wygodniejsza i równie skuteczna.

Jednocześnie prowadzone są roboty drogowe od strony ul. Monte Casino i od strony ul. Swojczyckiej, m.in. prace brukarskie i konstrukcyjne sieci. Ich ogólny postęp ocenia się na znacznie ponad 50 proc. Późną wiosną przeprowadzane będą próby obciążeniowe nad kanałem żeglugowym, którego budowa jest na bardziej zaawansowanym etapie.

Przypomnijmy, że nowe mosty Chrobrego zastąpią stare, istniejące kilkadziesiąt metrów dalej. Nośność połączenia między Sępolnem i Swojczycami zwiększy się z 15 ton do 50 ton, co w przyszłości pozwoli na utrzymanie ciężaru poruszających się po nim tramwajów. Trasa tramwajowa na Swojczyce to jednak melodia przyszłości. Jak tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, jej projektowanie trwa. Związane jest to z procedurami dotyczącymi m.in. zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rzecznik prasowy mówi, że projekt trasy nowej linii tramwajowej ma powstać w tym roku.

Według ogłoszonego przez urząd miasta Programu Tramwajowego 2.0, trasa tramwaju na Swojczyce jest jednym z priorytetów. Miasto liczy na dofinansowanie budowy z KPO, Dolnośląskiego Ładu i Programu Inwestycji Strategicznych. Wtedy swojczyckie tramwaje ruszyłyby do 2027 r., zatrzymując się na przystankach przy skrzyżowaniu Swojczyckiej z Monopolową, Kolumba i Magellana. Dlatego w trakcie obecnie trwającej budowy, na płytach pomostowych mostów Chrobrego zostanie położone torowisko. Jej całkowity koszt to ponad 70 mln zł. Data zakończenia prac opóźniła się. Jeszcze w październiku zeszłego roku władze miasta zapowiadały, że mosty będą przejezdne w połowie 2023 r. Aktualny termin to III kwartał 2023 r.

Co dziś dzieje się na nowych mostach Chrobrego? Jak postępują prace? Zobacz najnowsze zdjęcia w galerii:

Inwestycja powstaje równolegle do starych mostów Chrobrego, oddalona jest o kilkadziesiąt metrów:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska