Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa na Popowice. Po raz pierwszy w historii Wrocławia na most Dmowskiego wjechał tramwaj [FILM, ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
5 kwietnia 2023 r. tramwaj po raz pierwszy w historii Wrocławia wjechał na most Dmowskiego. Zobaczcie zdjęcia - posługuj się strzałkami lub gestami, aby przejść dalej
5 kwietnia 2023 r. tramwaj po raz pierwszy w historii Wrocławia wjechał na most Dmowskiego. Zobaczcie zdjęcia - posługuj się strzałkami lub gestami, aby przejść dalej Wrocławskie Inwestycje
5 kwietnia 2023 r. po raz pierwszy w historii Wrocławia na moście Dmowskiego pojawił się tramwaj. Jego rolą było, jak na razie, testowanie przeprawy w ramach budowanej trasy tramwajowej na Popowice. Z komunikacji miejskiej w tym miejscu mieszkańcy będą mogli korzystać już niedługo.

Jeszcze w 2021 roku szyny tramwajowe w stronę Popowic w tej części miasta kończyły się przy skrzyżowaniu ul. Władysława Jagiełły i ul. Romana Dmowskiego. W ramach budowy tramwaju na Popowice tory zostały poprowadzone dalej: ul. Długą, Starogroblową, Popowicką, łącząc się z istniejącym torowiskiem prowadzącym na Kozanów. Nowa, jeszcze nie oddana do użytku trasa ma na swojej drodze most Dmowskiego, który został dziś (5 kwietnia) poddany próbom obciążeniowym. To pierwszy raz w historii Wrocławia, kiedy tramwaj pojawia się na moście Dmowskiego.

Nośność mostu naukowcy badali specjalnymi, zamontowanymi na przeprawie urządzeniami. Mierzyli, jakie siły działały na most. Początkowo odbyła się próba statyczna, podczas której na przeprawę wjechały cztery pojazdy ciężarowe, każdy o wadze 30 ton (łącznie 120 ton). Były ustawiane w różnych miejscach, co dało możliwość zmierzenia zarówno ugięcia obu przęseł mostu, jak również osiadania podpór w trakcie obciążenia. Była też próba dynamiczna, z użyciem dwukierunkowego tramwaju Skoda 19T o masie całkowitej (bez pasażerów) 37360 kg.

- Próba dynamiczna wykonywana jest przez przejazd pojazdu szynowego przez most z różnymi prędkościami, startując mniej więcej od 10 km/h, zwiększając tę prędkość stopniowo, do maksymalnej 40 km/h. Próba dynamiczna da nam odpowiedź, czy drgania które wystąpią w konstrukcji mostu będą mieściły się w parametrach, które mamy przewidziane jako projektowane oraz czy most można będzie użytkować komfortowo – wyjaśnia Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Ostatecznie próby obciążeniowe wypadły pomyślnie. Trwa ich analiza, ale wstępnie dowiedzieliśmy się, że wykonawca nie będzie musiał wprowadzać żadnych poprawek.

Most Dmowskiego już gotowy. Co z innymi pracami na trasie na Popowice? Kiedy nią pojedziemy?

Testowany dzisiaj most Dmowskiego był przewidziany w swoim projekcie pod budowę linii tramwajowej na Popowice już w latach 80. Ówczesne tramwaje były jednak dużo lżejsze niż te, które dzisiaj jeżdżą po Wrocławiu. Wtedy nośność mostu, która wynosiła do niedawna 30 ton mogłaby wytrzymać napór starych Konstali 105Na, praktycznie niespotykanych już we Wrocławiu. Teraz tramwaje są cięższe, lepiej wyposażone i większe. Dlatego konstrukcja mostu musiała zostać wzmocniona i sprężona. Prace przy samym moście Dmowskiego trwały blisko 9 miesięcy.

Zobacz historyczny przejazd przez most Dmowskiego:

od 16 lat

- Zakończyliśmy przebudowę mostu, która polegała na wzmocnieniu jego konstrukcji poprzez wspawanie specjalnych wzmocnień w konstrukcję oraz poprzez sprężenie dłuższego przęsła, które znajduje się bezpośrednio nad nurtem rzeki. Na moście zostały ułożone szyny tramwajowe, wcześniej podbudowa betonowa. Można powiedzieć, że prace konstrukcyjne na moście zostały zakończone - opisuje Michał Kulicki z Wrocławskich Inwestycji.

Jak wyglądają prace na innych odcinkach trasy na Popowice?

- Inwestycja jest praktycznie w ostatniej fazie realizacji. Wykonawca kończy roboty budowlane, porządkuje teren, by za chwilę zgłosić prace do odbioru. Już za chwilę będziemy mogli otworzyć nową linię tramwajową. Prace przewidziane są do końca kwietnia tego roku – odpowiada Justyna Kleczewska-Strąg, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Jak dodaje, nowe linie tramwajowe na Popowice mają ruszyć w maju tego roku.

- Realizacja zadania trwała ponad 2 lata. Wymiernym jego efektem będzie oddanie nowej linii tramwajowej o łącznej długości 3,6 km, z czego 1,5 km to torowisko zielone. W ramach inwestycji przebudowano układ drogowy, wybudowano nowe drogi rowerowe i chodniki, a stare istniejące uległy przebudowie tak, aby zachowały pełny funkcjonalny układ w nowym stanie. W ramach inwestycji zadbaliśmy o zieleń, w bliskim sąsiedztwie nowej linii tramwajowej posadziliśmy 259 drzew - kontynuuje Justyna Kleczewska-Strąg.

Cała budowa trasy tramwaju na Popowice to koszt ponad 222 mln zł, jest dofinansowana z Unii Europejskiej.

O próbach obciążeniowych i historycznym momencie na mostach Dmowskiego opowiada Michał Kulicki, kierownik projektu. Zobacz film autorstwa Wrocławskich Inwestycji:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska