Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajem z centrum na Nowy Dwór w 20 minut. Oto trasa

Marcin Kaźmierczak
.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Trasa tramwajowa na Nowy Dwór będzie miała 7 kilometrów długości. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, poprowadzi wzdłuż drogi za Domarem (między Braniborską a Robotniczą na terenach kolejowych), następnie wzdłuż Robotniczej, Strzegomskiej, do skrzyżowania z ul. Rogowską. W środę pokonaliśmy ją na rowerach.

Jest już gotowy projekt tego fragmentu trasy. Drugą częścią inwestycji będzie budowa torowiska na ul. Rogowskiej, od skrzyżowania ze Strzegomską do pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór, dzięki czemu linia tramwajowa otoczy od zachodu i północy osiedle, na którym obecnie żyje prawie 17 tys. wrocławian.

W ubiegłym tygodniu Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na trasę tramwajową na Nowy Dwór, a wczoraj mieliśmy okazję przekonać się, którędy w terenie poprowadzą tory. Tramwajem na Nowy Dwór pojedziemy jesienią 2020 r.

Wzdłuż całej trasy powstaną ścieżki rowerowe, a tam, gdzie ich nie ma - chodniki, którymi pasażerowie dotrą do przystanków. Tych może powstać nawet 15. W większości mają być zlokalizowane przy obecnych przystankach autobusowych.

Tramwaj ma być alternatywą dla autobusów i samochodów korkujących codziennie rano i po południu ul. Strzegomską i Robotniczą. W godzinach szczytu dojazd z osiedla do pl. Orląt Lwowskich lub pl. Jana Pawła II potrafi zająć nawet ponad pół godziny. Tramwaj 7-kilometrową trasę pokona w 20 minut. Po drodze zatrzyma się na 12 przystankach. Od pl. Orląt Lwowskich do Gądowianki będzie ich aż 10, a więc średnio co 400 metrów.

Na budowie linii tramwajowej zyskają także rowerzyści. Wzdłuż torów powstanie ścieżka rowerowa, która połączy istniejące już fragmenty drogi dla rowerów na ul. Strzegomskiej.

Według wstępnych szacunków, inwestycja będzie kosztowała około 220 mln zł.

TRASA TRAMWAJU NA NOWY DWÓR

.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

Trasa tramwaju na Nowy Dwór poprowadzi nowym przebiegiem ul. Robotniczej - tzw. ulicą Noworobotniczą. Tory pobiegną w szpalerze drzew. Powstanie też nowy wiadukt nad linią kolejową Wrocław – Legnica.

Do tramwaju jadącego na Nowy Dwór wsiądziemy na placu Orląt Lwowskich - na istniejących przystankach w pobliżu Podwala.
Pierwszy nowy przystanek znajdzie się po 300 metrach, przy Dworcu Marchijskim. Dalej linia tramwajowa poprowadzi pomiędzy ul. Braniborską a Robotniczą. W tej chwili jest tam brukowana droga pomiędzy magazynami na terenie kolejowym a Domarem. Bruk zniknie. Zastąpi go asfalt, a na nim torowisko. Wzdłuż torów poprowadzą: ścieżka rowerowa i chodnik. Nowa droga będzie nieprzejezdna dla samochodów.

Jak informuje Monika Pec-Święcicka, na tym odcinku zasadzonych zostanie kilkadziesiąt dębów i klonów. Wzdłuż całej trasy tramwajowej zasadzonych zostanie 750 drzew.

Następnie tramwaj zatrzyma się na tyłach Domaru. Droga w tym miejscu będzie miała 16 metrów długości. - W tym miejscu mamy dziś nieuporządkowaną sytuację właścicielską. PKP zobowiązały się jednak przekazać część swojego terenu - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w magistracie.

Po kolejnych 500 metrach dojedziemy do istniejącego wiaduktu nad ul. Smolecką, która łączy pl. Strzegomski z ul. Robotniczą. W tej chwili na wiadukcie rosną drzewa i krzaki.

- Wiadukt zostanie kompletnie przebudowany. Będzie miał około 30 metrów długości i 16 szerokości. Trzeba będzie go wzmocnić, żeby wytrzymał obciążenia generowane przez tramwaje - mówi Sławomir Kanik, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Tramwaj zatrzyma się na przystanku, który powstanie przed wiaduktem.

Ścieżka rowerowa pobiegnie po południowej stronie torów. Jak informuje Daniel Chojnacki, miejski oficer rowerowy, dobudowane zostaną zjazdy na ul. Strzegomską, Góralską i Tęczową.

Czterysta metrów dalej tramwaj zatrzyma się przy ul. Śrubowej, tuż przy biurowcach Green Tower, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się przystanek linii 23. - Nowe przystanki powstaną na wylotach w kierunku centrum. W tym miejscu możliwość wjazdu na torowisko zyskają też autobusy. Nowe torowisko wepnie się w istniejące kawałek dalej za wiaduktem, po którym biegnie linia kolejowa Wrocław - Poznań - wyjaśnia Sławomir Kanik.

Ważne zmiany - również dla kierowców - nastąpią w pobliżu Wrocławskiego Parku Przemysłowego, gdzie pętlę mają w tej chwili tramwaje linii 23. Ulica Robotnicza od skrzyżowania z ul. Fabryczną - w tej chwili jednokierunkowa - zostanie wyłączona z ruchu samochodowego. Jedynie mieszkańcy domu przy pętli będą mogli dojechać do swojej posesji. Po obu stronach torowiska zbudowane zostaną pasy rowerowe. Kawałek za pętlą nowa ul. Robotnicza zacznie się wznosić i utworzy wiadukt nad linią kolejową Wrocław - Legnica.

- Wiadukt pozwoli uniknąć na trasie tramwaju wąskich gardeł - zauważa Monika Kozłowska-Święconek. Wiaduktem poprowadzony zostanie także ruch autobusów. Budowla będzie się kończyła na wysokości Wyższej Szkoły Bankowej. Ścieżka rowerowa zostanie puszczona już pod wiaduktem.

Kolejny przystanek - już dziesiąty - znajdzie się przy Centrum Zarządzania Kryzysowego. W tym miejscu torowisko przetnie południową jezdnię Strzegomskiej, aby „wpiąć się” w pas zieleni pomiędzy jezdniami. W ten sposób tramwaj pojedzie aż do istniejącego przystanku przy ul. Nowodworskiej, a dalej wydzielonym pasem dla autobusów pomiędzy jezdniami - podobnie jak na tzw. osi Grunwaldzkiej.

Choć początkowo trasa tramwaju miała kończyć się na skrzyżowaniu Strzegomskiej z Rogowską, ostatecznie zakończy się na pętli przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Na początkowym odcinku ul. Rogowskiej torowisko zostanie poprowadzone środkiem jezdni. Na łuku przed skrzyżowaniem z ul. Sukielicką tory rozejdą się ku krawędziom jezdni, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Kierowcy zyskają też lewoskręt z ul. Rogowskiej w Sukielicką.

Przystankiem końcowym będzie pętla przy ul. Rogowskiej. Pomiędzy nią a stacją Wrocław Nowy Dwór powstanie parking Parkuj i Jedź na blisko 60 miejsc. Poprawione zostaną też dojścia z peronów stacji na pętlę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Tramwajem z centrum na Nowy Dwór w 20 minut. Oto trasa - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska