Zgodnie z wewnętrznymi przepisami wrocławskiego MPK tramwaje pod wiaduktami nie mogą jeździć szybciej niż 10 km/h, zaś na mostach nie wolno im przekroczyć prędkości 15 km/h.
Zdaniem MPK prowadzący tramwaje zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania tych ograniczeń ze względów bezpieczeństwa.
Tymczasem z moich codziennych obserwacji wynika, że we Wrocławiu normą jest nieprzestrzeganie przez motorniczych tych zapisów „Instrukcji zakładowej motorniczych”, które dotyczą ograniczeń prędkości. W dniach od 10 marca 2014 r. do 19 maja 2014 r. zapisywałem prędkości (odczyt z prędkościomierza w kabinie motorniczego), z jakimi tramwaje przejeżdżały pod wiaduktem kolejowym na al. Hallera. Okazało się, że nawet najostrożniejszy z motorniczych przekroczył dozwoloną prędkości dwukrotnie (20 km/h zamiast 10 km/h). Przeciętnie tramwaje przejeżdżały pod wiaduktem z prędkością około 40 km/h, czyli 4 razy szybciej niż powinny. Rekordziści jechali pod wiaduktem z prędkością nieco ponad 50 km/h, przekraczając dozwoloną prędkość o ponad 40 km/h (szczegóły w tabeli poniżej).
Jestem przekonany, że wyniki moich obserwacji dobitnie pokazują, że omawiane zapisy instrukcji, choć w teorii winny być bezwzględnie przestrzegane, w praktyce są przez motorniczych ignorowane.
Czy mimo to można stwierdzić, że prowadzący wrocławskie tramwaje jeżdżą bezpiecznie?
Czy weryfikacja przestrzegania zapisów instrukcji jest skuteczna?
A może zapisy instrukcji są zbyt restrykcyjne?
Data | Prędkość rzeczywista [km/h] | Prędkość dozwolona [km/h] | Przekroczenie [km/h] |
2014-03-10 | 30 | 10 | 20 |
2014-03-11 | 50 | 10 | 40 |
2014-03-14 | 40 | 10 | 30 |
2014-03-17 | 30 | 10 | 20 |
2014-03-19 | 30 | 10 | 20 |
2014-03-20 | 40 | 10 | 30 |
2014-03-21 | 50 | 10 | 40 |
2014-03-24 | 50 | 10 | 40 |
2014-03-24 | 40 | 10 | 30 |
2014-03-25 | 30 | 10 | 20 |
2014-03-26 | 35 | 10 | 25 |
2014-03-27 | 50 | 10 | 40 |
2014-03-28 | 45 | 10 | 35 |
2014-03-31 | 50 | 10 | 40 |
2014-04-01 | 40 | 10 | 30 |
2014-04-01 | 30 | 10 | 20 |
2014-04-02 | 40 | 10 | 30 |
2014-04-02 | 35 | 10 | 25 |
2014-04-03 | 50 | 10 | 40 |
2014-04-04 | 40 | 10 | 30 |
2014-04-08 | 35 | 10 | 25 |
2014-04-10 | 40 | 10 | 30 |
2014-04-14 | 30 | 10 | 20 |
2014-04-16 | 30 | 10 | 20 |
2014-04-17 | 40 | 10 | 30 |
2014-04-18 | 50 | 10 | 40 |
2014-04-23 | 30 | 10 | 20 |
2014-04-24 | 45 | 10 | 35 |
2014-04-25 | 45 | 10 | 35 |
2014-04-28 | 45 | 10 | 35 |
2014-04-29 | 45 | 10 | 35 |
2014-04-29 | 45 | 10 | 35 |
2014-04-30 | 50 | 10 | 40 |
2014-05-06 | 50 | 10 | 40 |
2014-05-07 | 35 | 10 | 25 |
2014-05-08 | 20 | 10 | 10 |
2014-05-08 | 50 | 10 | 40 |
2014-05-09 | 35 | 10 | 25 |
2014-05-12 | 50 | 10 | 40 |
2014-05-13 | 40 | 10 | 30 |
2014-05-14 | 30 | 10 | 20 |
2014-05-14 | 45 | 10 | 35 |
2014-05-15 | 45 | 10 | 35 |
2014-05-16 | 40 | 10 | 30 |
2014-05-19 | 50 | 10 | 40 |
2014-05-19 | 50 | 10 | 40 |
Średnia | 41 | 10 | 31 |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?