Tramwaje pojadą Hubską od soboty. Hiszpanie zapłacą miastu...

    Tramwaje pojadą Hubską od soboty. Hiszpanie zapłacą miastu 700 tys. zł kary za półtora miesiąca "obsuwy"?

    Marcin Kaźmierczak, fot. Paweł Relikowski

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Przebudowa ulicy Hubskiej - stan na 9 października 2018 roku
    1/20
    przejdź do galerii

    Przebudowa ulicy Hubskiej - stan na 9 października 2018 roku ©Pawel Relikowski / Polska Press

    Wszystko wskazuje, że spełni się ostatnia deklaracja hiszpańskiej firmy Balzola, która buduje torowisko tramwajowe na ul. Hubskiej i tramwaje pojadą nim w najbliższą sobotę. Tym samym tramwaje wrócą na Huby, Gaj i Tarnogaj ponad miesiąc po pierwotnym terminie. Jeśli Balzola nie wykaże obiektywnych powodów opóźnień, za każdy dzień zwłoki będzie musiała zapłacić 0,05 proc. wartości kontraktu, czyli około 17,5 tys. zł. Licząc zgodnie z tą umową, w tej chwili licznik wskazałby ponad 700 tys. zł kary.
    Praca na budowie torowiska na ul. Hubskiej wre. Najwięcej robotników można spotkać na feralnym skrzyżowaniu ul. Glinianej z Hubską. Szyny na skrzyżowaniu są już przymocowane do podłoża. W tej chwili trwa betonowanie torowiska oraz montaż sieci trakcyjnej. Pojawiły się już także znaki informacyjne o zmianie organizacji ruchu, która ma wejść w najbliższą sobotę 13 października z chwilą puszczenia tramwajów przez skrzyżowanie.


    W czwartek i piątek (11-12 października) robotnicy będą demontować krańcówkę na ul. Glinianej, na której tramwaje linii 8, 31 i 32 kończą w tej chwili trasę i zmieniają tor. Podczas prac tramwaje linii 8 będą jeździły do pętli Park Południowy a linii 31 i 32 zostaną skierowane od Dworca Głównego w obu kierunkach przez ul. Małachowskiego i Pułaskiego do pl. Wróblewskiego. W tym czasie na osiedla Huby, Gaj i Tarnogaj będą jeździły specjalne linie autobusowe: 708 na trasie Dworzec Główny PKP - Tarnogaj (w obu kierunkach przez ulicę Glinianą, Gajową, Kamienną, Bardzką, Armii Krajowej i Tarnogajską) oraz 732 na trasie Dworzec Główny PKP - Gaj (w obu kierunkach przez ulicę Glinianą, Gajową, Kamienną, Bardzką).

    Hiszpańska firma Balzola budująca torowisko na ul. Hubskiej udrożni skrzyżowanie ul. Glinianej i Hubskiej dla ruchu tramwajowego dwa tygodnie po pierwotnym terminie. Jak informuje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują prace, kary będą naliczane przede wszystkim za niezrealizowanie całej inwestycji w terminie. Na budowę całego torowiska, aż do już istniejącego na ul. Pułaskiego, Balzola ma czas do końca roku. Jednak za zwłokę na odcinku Gliniana - Hubska wykonawca najprawdopodobniej nie uniknie kar. Tym bardziej, że w umowie znalazł się zapis zobowiązujący firmę Balzola do oddania skrzyżowania do 30 sierpnia, a dla ruchu tramwajowego do 26 sierpnia.

    – Nie jesteśmy zadowoleni z tempa prac. Kary, przewidziane kontraktem, nalicza się, cały czas, za każde odstępstwo od umowy – informuje Marek Szempliński.

    Jak wynika z umowy, Balzola za oddanie torowiska po terminie - o ile nie wykaże obiektywnych powodów opóźnienia, będzie musiała zapłacić 0,05 proc. wartości kontraktu za każdy dzień zwłoki, czyli w przybliżeniu 17,5 tys. zł. Jeśli kary zostałyby naliczone w całości, już teraz hiszpańska firma powinna zapłacić miastu 700 tys. zł.

    Hubska została zamknięta jesienią 2017 roku


    – Oczywiście to nie oznacza, że wykonawca automatycznie musi przelać pieniądze. Po pierwsze, jeśli wykaże, że uchybienia nie były spowodowane z jego winy mamy obowiązek odstąpić od kary. Po drugie, kary odejmowane są od ogólnych rozliczeń, wiec ma czas zarówno na obronę jak i naprawę uchybień. W przypadku opóźnień na Hubskiej obserwujemy zarówno niedociągnięcia wykonawcy jak i wiele przyczyn, na które nie ma on wpływu, więc ogólny bilans kar trudno na razie oszacować – tłumaczy Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji.

    Znacznie dłużej potrwają prace na skrzyżowaniu Dyrekcyjnej i Hubskiej, gdzie budowa torowiska i włączenie go do już istniejącego na ul. Pułaskiego okazało się bardziej skomplikowane niż przypuszczano. Wykonawca odkrył pod wiaduktem kolejowym na Pułaskiego nieznane i nieistniejące na planach konstrukcje, które okazały się pozostałościami dawnej linii kolejowej. Pojawiło się ryzyko uszkodzenia wiaduktu kolejowego. Zwiększył się zakres robót i trzeba było zmienić projekt. Ponadto Balzola miała problemy ze znalezieniem podwykonawców. Według umowy, także to skrzyżowanie miało być gotowe do końca wakacji.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (70)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    MPK WROCLAW

    JK WROCLAWIANIN (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    TRAMWAJE POJADA ALE NIE ICH ZBUDOWANYM TOROWISKIEM TYLKO TYM CO BYLO UNIJNYM Z LAT 2012 2013 PO GLINIANA W PRAWO PO ZDJĘCIU TYMCZASÓWKI I NIC WIĘCEJ DLA MIESZKANCA GAJ CZY HUBY SIE NIE LICZY POZA...rozwiń całość

    TRAMWAJE POJADA ALE NIE ICH ZBUDOWANYM TOROWISKIEM TYLKO TYM CO BYLO UNIJNYM Z LAT 2012 2013 PO GLINIANA W PRAWO PO ZDJĘCIU TYMCZASÓWKI I NIC WIĘCEJ DLA MIESZKANCA GAJ CZY HUBY SIE NIE LICZY POZA POGODA CZY BILET MENNICY LUB ZDIUM NA TE TRAMWAJE 3132 8 MOZNA TEZ DAC WIECEJ LINII TRAMWAJU Z TARNOGAJU DO PILCZYCE LUB DOKERSKA Z POWROTEM DO PILCZYCKA ANIMA WIECEJ LUDZI Z KOZANOWA BY WSIADALO I PLACILO TAM HOCBY ZLIKWIDOWANE 22 UZUPELNILO BY 33 CO SIE WYDLUZYLI NA SEPOLNO.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najpierw DUdziu podpisuje umowy o wykonanie inwestycji

    wroc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    a później nalicza im kary i tym samym zadłużenie miasta jest łatane. Tak samo było z firmą hydrobiel. Gratuluje pajacowi ramiszowskiemu

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    NIech zrobia to dobrze nie szybko

    wroclawianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Mieszkam przy samym skrzyzowaniu i sledze to inwestycje od momentu koncepcji, mi ten balagan nie przeszkadza niech bedzie to rozkopane nawet i kolejny miesic czy dwa. HIszpanie wcale nie sa tacy...rozwiń całość

    Mieszkam przy samym skrzyzowaniu i sledze to inwestycje od momentu koncepcji, mi ten balagan nie przeszkadza niech bedzie to rozkopane nawet i kolejny miesic czy dwa. HIszpanie wcale nie sa tacy zli, no coz terminow zupelnie nierealnych nie dotrzymali to prawda ale to tylko miesiac dwa, czym to jest w porownaniu do naszych urzednikow ktorzy ten przetarg prowadzili przez 2 lata, moze im naliczyc tez kary umowne? widac ze przez partactwo UM trudno pociagnac do odpowiedzialnosci a ze sa wybory to przecierz o tym gazety nie napisza. I naprawde zapisy umowy to ja mam w nosie bo kto tsie na nie nie zgodzi nie podpisze kontraktu wiec jakie oni mieli wyjscie? Mam nadzieje ze po wyorach zmieni sie podejscie do inwestycji w tym miescie. Jestem za tym ze zarowno zamawiajacy jak i wykonawca powinni placic kary umowne, to pokaze szybko gdzie jest problem - bo cos tu jest nie tak ze firma za spoznienie ma zaplacic a miasto za kilkukrotnie dluzsze opoznienie nie ponosi konsekwencji. NIech miasto placi nam mieszkanca okolicznych budynkow proponujezwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wiedzieli, nie rozpoznali, nie obejrzeli, nie pytali - wszyscy nieprzytomni - na czele z Wrocław

    KOLEJARZ STARY (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8

    Wystarczyło popatrzeń na stare plany w dawnej DDOKP - tam WSZYSTKO BYŁO NARYSOWANE I NAPISANE.
    Nawet o tym, jak w czasie budowy nastawni przy wiadukcie natrafiono na leżący ponad 3 m niżej stary...rozwiń całość

    Wystarczyło popatrzeń na stare plany w dawnej DDOKP - tam WSZYSTKO BYŁO NARYSOWANE I NAPISANE.
    Nawet o tym, jak w czasie budowy nastawni przy wiadukcie natrafiono na leżący ponad 3 m niżej stary układ torowy i o tym, jak prof.Wiłun (geotechnik) zalecał wykonać fundamenty tej nastawni.
    Tylko CEPY z Urz.Miasta, nieznajace historii rozwoju Wrocławia mogą mówić o "nieznanych konstrukcjach pod wiaduktem" !!!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wynik wyborów

    Mary K. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16

    Z Hubskiej zrobił się już taki smród, który będzie miał wpływ na wynik wyborów. Teraz napiszą że będą naliczone kary (ze znakiem zapytania) a po wyborach okaże się, że prace opóźnione z winy...rozwiń całość

    Z Hubskiej zrobił się już taki smród, który będzie miał wpływ na wynik wyborów. Teraz napiszą że będą naliczone kary (ze znakiem zapytania) a po wyborach okaże się, że prace opóźnione z winy miasta. Proszę, niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu takiego myślenia.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a wyszło jak zawsze

    myśleli że jakoś to będzie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 3

    nerwy - kłótnie - afery - wypadki - korki - brak przedszkoli , brak miejsc postojowych , arogancka i butna straż miejska - tak zapamiętam Dutkiewicza


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    p

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    SM trzeba rozwiązać jeśli nie zacznie nakładać więcej mandatów na idiotów nielegalnie parkujących

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komentarz

    ank (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Lepiej puśćcie poprzedni mój komentarz.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Za co kara

    ank (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Był brak Zagospodarowania Przestrzennego Terenu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Od Hiszpanów? To niemożliwe.

    Bogumił Kozłowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 13

    Tusk i Komisja Europejska nigdy na to nie pozwoli.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sprzęt podpisany skanska

    Haha (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

    Nie lepiej było bez pośredników zatrudnić sprawdzoną firmę?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmmm

    hehe (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

    Nie!. Hiszpanie wygrali przetarg a sprawdzona firma postarała się aby już więcej nie próbowali startować. Tak to działa jak wchodzi się na obce żerowiska to lokalne drapieżniki mogą cię przegonić....rozwiń całość

    Nie!. Hiszpanie wygrali przetarg a sprawdzona firma postarała się aby już więcej nie próbowali startować. Tak to działa jak wchodzi się na obce żerowiska to lokalne drapieżniki mogą cię przegonić. Wolny rynek nie taki wolny.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo