Tramwaje MPK są jednak niebezpieczne? (OPINIA EKSPERTA)

Marcin MonetaZaktualizowano 
Tomasz Hołod
- Napięcie akumulatorów wynoszące nieco ponad 32 V jest zbyt niskie i taki tramwaj ma osłabione hamulce - ocenia dr Jacek Skowron z Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. - Właściwe napięcie akumulatorów powinno wynosić około 40 V.

O napięciu akumulatorów w tramwajach wrocławskiego MPK pisaliśmy już kilka razy. O sprawie zrobiło się głośno, gdy jeden z motorniczych nagrał podczas jazdy kilka filmów ze swojej kabiny. Przedstawiają one kontrolki ze stanem napięcia akumulatorów, które spadało.

Motorniczy uważa, że taka sytuacja może grozić brakiem hamowania tramwaju, szczególnie w sytuacji awarii sieci elektrycznej. Wg niego MPK zdaje sobie sprawę z problemu, ale do tej pory nie rozwiązało sprawy, a on sam wielokrotnie zgłaszał nieprawidłowości przełożonym.

CZYTAJ TEŻ:

TRAMWAJE ŚMIERTELNIE GROŹNE DLA PASAŻERÓW> ZOBACZ FILM I LIST MOTORNICZEGO

Zdaniem motorniczego problem tkwi głównie w oszczędnościach MPK, które pozawala jeździć tramwajom z wysłużonymi akumulatorami i przetwornicami.

Na zarzuty motorniczego odpowiedziało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Zarząd MPK w wysłanym do Gazety Wrocławskiej piśmie zdecydowanie zaprzeczył, by tramwaje mogły być zagrożeniem dla mieszkańców. Wskazywał też na niedawne kontrole stanu technicznego pojazdów, które nie wykazały niczego niepokojącego.

- Na bieżąco monitorujemy stan akumulatorów we wszystkich naszych pojazdach i nie mamy żadnych niepokojących sygnałów. Badając sprawę, jeszcze raz przyjrzeliśmy się naszym procedurom i uważamy, że są jak najbardziej właściwie a ich przestrzeganie jest gwarancją bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych - podkreśla Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

CZYTAJ TEŻ:

MPK ODPOWIADA NA ZARZUTY - TRAMWAJE SĄ BEZPIECZNE

O zdanie w tej sprawie postanowiliśmy spytać specjalistę. Doktor Jacek Skowron z Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej obejrzał filmy nagrane przez wrocławskiego motorniczego. Naukowiec podkreśla, że spadki napięcia mogą skutkować osłabieniem bardzo ważnego dla hamowania w sytuacjach nagłych i awaryjnych hamulca szynowego, nie oznaczają jednak, że tramwaj całkowicie traci możliwość hamowania.

-Tramwaje, o których mowa (Konstal 105N) mają trzy systemy hamowania: oprócz szynowego także hamulec szczękowy i elektrodynamiczny. Te hamulce powinny działać nawet mimo słabych baterii - ocenia naukowiec.

Dr Skowron podkreśla, że niskie wskazania na kontrolkach nie muszą oznaczać słabych akumulatorów: - W starszych tramwajach to same kontrolki mogą być zepsute, by znać napięcie baterii, trzeba przeprowadzić badanie urządzeniami pomiarowymi - dodaje.

- Nie wierzę w to, by puszczano w trasę tramwaje z tak słabymi akumulatorami. Jeśli jednak by tak było, oznaczałoby to rażącą nieodpowiedzialność i niedopełnienie obowiązków - podkreśla dr Skowron. Naukowiec dodaje też, że motorniczy widząc tak niskie wskazania kontrolek, powinien niezwłocznie wrócić do zajezdni.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 44

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx

wątek z przeładowaniem tramwajów sprzętem, który ciągnie prąd brzmi wiarygodnie... przedobrzyli chłopaki

105Na

Panie Redaktorze, czy ma Pan jakieś nagranie wypowiedzi specjalisty? Albo chociaż autoryzację tekstu? Bo wierzyć mi się nie chce, że ktoś z doktoratem może pleść takie farmazony.

Cała flota wagonów typu 105N/Na i pochodnych jest wyposażona w akumulatory zasadowe, najczęściej typu KPL100 lub KPL110. Bateria takich akumulatorów ma NAPIĘCIE ZNAMIONOWE 30V (5 akumulatorów x 5 ogniw x 1,2V na ogniwo), natomiast NAPIĘCIE ŁADOWANIA powinno wynosić 40V +/- 5%. Podstawowym problemem jest jednak to, że wspomniane akumulatory nie są przystosowane do dużych obciążeń. Znamionowy prąd rozładowania dla akumulatorów KPL100 wynosi 25 amperów, ponieważ są to akumulatory do zastosowań takich jak np. podtrzymanie zasilania awaryjnego. Również maksymalny prąd ładowania takiego akumulatora to 25 amperów. Obecnie stosowane przetwornice mają układ pomiaru prądu ładowania i do momentu doładowania akumulatora ograniczają napięcie. Praw fizyki nie zmienimy.

Istota sprawy polega na tym, że w ciągu ostatnich lat w wagonach tramwajowych zamontowano wiele prądożerczych urządzeń (wyświetlacze, biletomaty itp.), a nie zwiększono wydajności akumulatorów. Stąd przy zaniku napięcia sieci (a co za tym idzie brakiem pracy przetwornicy i ładowania) pobór energii z akumulatorów przekracza ich dopuszczalną obciążalność, prowadząc do drastycznego spadku napięcia sieci pokładowej i zaniku hamowania. Konstal Chorzów w Dokumentacji wagonów 105Na ustalił próg zadziałania styczników (np. hamowania) na 28V. Poniżej tego napięcia stycznik hamowania może zadziałać, ale nie musi. Załączenie hamulców szynowych przy braku ładowania pogarsza jeszcze sprawę, ponieważ wprowadza dodatkowe obciążenie około 40 amperów. Tego akumulatory typu KPL100 nie wytrzymują po prostu.

C.D.N.

b
breslauer55

Co było do udowodnienia

s
santo

"Problem akumulatorów jest tak samo złożony jak kwestia rozrastającego się, towarzyskiego zarządu MPK Wrocław." - podobno ładują akumulatory "na przyszłość"

k
kli

ołowiowe!!!!! to mi gościu rozwalił rzęsy ha ha ha

w
ww69

Dobry dziennikarz przed każdą publikacją przygotowuje się do niej merytorycznie. To czasem tytaniczna praca, szczególnie jeśli chodzi o dziedziny niezbyt szeroko znane w społeczeństwie. Pan woli gonić za tanią sensacją i publikuje kolejne artykuły będące zlepkiem brukowych newsów, jakimiś wypowiedziami (z pokryciem lub bez) i wyrwanymi z kontekstu fantasmagoriami. Nie ma czarno-białej rzeczywistości. Taka istnieje wyłącznie w głowach decydentów, sterowana dobrymi pensjami dla siebie i przyjaciół. Problem akumulatorów jest tak samo złożony jak kwestia rozrastającego się, towarzyskiego zarządu MPK Wrocław. Przytaczając stary skecz... "- Koło się urwało! - Ale trzy dobre! - A czy to nie to samo? - No ale jak brzmi? -"

Ale to temat na rozmowę z Panem. Konkretną i wyjaśniającą niedomówienia. Obiecuję się odezwać pod koniec miesiąca. Pozdrawiam.

a
ag

To - zdaniem autora - ma być ciekawe? fajne? nowatorskie?

A
Aloiz

Czy pan ekspert zaprojektował w życiu ze dwa produkowane i jeżdżące tramwaje? Czy tylko widział przejeżdżające obok, albo też mieszkał koło zajezdni?

Pytanie do gazety cz dla was każdy z dr albo i prof zw. przed nazwiskiem to już zaraz EKSPERT? A może podać w skrócie dorobek "eksperta" by można samemu ocenić czy delikwent umie się chociaż umiejętnie chwalić.

M
Mpk-owiec

W tramwajach nie stosuje sie akumulatorów ołowiowych tylko zasadowe.

b
bleff

widziałeś chłopie ten filmik? facet tam pokazuje siebie wnętrze kabiny, widok na drogę i wszystko podczas jazdy tramwajem? co ma być sfałszowane? W UFO to nagrywał twoim zdaniem, czy jak?

A
Aloiz

Każdy wypadek w MPK podnosi wskaźnik wypadkowości a to powoduje zwiększenie opłat na ubezpieczenie to z kolei zmniejsza ilość pieniędzy na naprawy, wypłaty, premie itd. O naprawy, jak widać, nikt się nie martwi ale już o premie czy podwyżki to już wszyscy. Teraz już się domyślacie dlaczego są podwyżki cen biletów.
I to by było na tyle....

//////////////////////

skąd ten instytut wie, że ten filmik nie był sfałszowny. albo jaka jest sytuacja w tramwaju wrocławskaiego mpk

z
zdunek

sprawdzić wydolnosć akumulatorów i będzie BUM - we wrocławiu to w sumie prawie codzienność

w
wokp

32V dla akumulatora o napięciu znaniomowym 40V może oznaczać jego zużycie. Co to znaczy? Że hamulce podziałają troszkę przez kilka sekund a potem akumulator zaniemoże. Takie uroki akumulatorów ołowiowych... Dlatego należy je wymienić a nie udawać że spadek o 8V to pikuś.

p
pf

wagony to są w pkp

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3