Tramwaj Plus wreszcie przyspieszył. Ale czeka na przystanku!

Marcin Torz
Udostępnij:
Na odcinku od Gaju do dworca PKS wreszcie działa Inteligentny System Transportu, włączający zielone światło na skrzyżowaniach tramwajom. Tyle, że motorniczowie nie mogą z niego korzystać!

- Na razie system nie został jeszcze odebrany. Teoretycznie to wciąż plac budowy, choć właściwie można powiedzieć, że już funkcjonuje - mówi Błażej Trzcinowicz, inżynier zatrudniony w
magistracie przy wdrażaniu systemu.

Ale choć rzeczywiście system zapala tramwajom zielone światło, czas podróży się nie zmienił. Bo
wciąż obowiązuje stary rozkład jazdy, który nie uwzględnia ITS. Motorniczowie muszą się go trzymać, stąd też albo jadą powoli na odcinkach, na których mogliby się rozpędzić (np. na Świeradowskiej i Glinianej), albo stoją dłużej na przystankach, mimo że mają zielone światła.

Wrocławianie muszą uzbroić się w cierpliwość. Nowy rozkład jazdy zostanie wprowadzony najwcześniej w połowie stycznia. - Na stałe chcemy wprowadzić nowe rozkłady, gdy będziemy pewni, że kolejnych zmian już nie będzie. Czyli po zakończeniu odbiorów - mówi Janusz Krzeszowski z biura prasowego MPK.

Z naszych wyliczeń (potwierdza je także Błażej Trzcinowicz) wynika, że dzięki ITS odcinek od Gaju do PKS tramwaj mógłby pokonać w ok. 10 minut, zamiast w 15 (tak jak jest teraz na rozkładzie).

Cały ITS zostanie wprowadzony na wiosnę przyszłego roku.

Gdzie tramwaje będą miały pierwszeństwo

Etap I - priorytet dla tramwaju na 10 skrzyżowaniach
Piłsudskiego/ Stawowa
Borowska/ Swobodna
Kamienna/ Hubska
Borowska/ Gliniana
Dyrekcyjna/ Borowska
Piłsudskiego/ Zielińskiego
Armii Krajowej/ Bardzka
Świeradowska/ Orzechowa
Świeradowska/ Bardzka
Bardzka/ Krynicka

Etap II - elektroniczne tablice informacyjne na przystankach
Arkady - 4
Bardzka - 2
Bardzka-Krynicka - 2
Bardzka-Świeradowska - 2
Dworzec PKS - 2
Ferio Gaj - 1
Kamienna - 2
Jana Pawła II - 3
pl. Legionów - 3
pl. Orląt Lwowskich - 2
Świeradowska-Krynicka - 2

Etap III - priorytet dla tramwaju na 33 skrzyżowaniach grupy

Sądowa/Podwale
Podwale/ Świdnicka
Kołłątaja/ Kościuszki
Kołłątaja/ Podwale
Traugutta/ Krasińskiego
Traugutta/ Podwale
pl. Powstańców Warszawy -pl. Społeczny
Szewska/ Grodzka
Kazimierza Wielkiego/ Szewska
Świdnicka - Arkady
Świdnicka/ Bożego Ciała
Piłsudskiego/ Kołłątaja
Świdnicka - Hortex
Nabycińska/ Braniborska
Powstańców Warszawy/ Purkyniego
Podwale/ Sikorskiego
Legnicka/ Nabycińska
Piłsudskiego/ Gwarna
Grodzka- most Pomorski
Pomorska/Księcia Witolda
Grodzka/Piaskowa
Wita Stwosza/Sw. Katarzyny
Piaskowa/Purkyniego
Braniborska/Robotnicza
Kraińskiego/Purkyniego
Kraińskiego - przejście dla pieszych
Kościuszki/Stawowa
Św. Mikołaja - apteka-przejście dla pieszych
Skargi/Teatralna
Kościuszki/Czysta
Podwale/Czysta
Legnicka/Sokolnicza
Kazimierza Wielkiego/Gepperta

Etap IV - elektroniczne tablice informacyjne na przystankach
Bajana - 2
Broniewskiego - 2
Cmentarz Grabiszyński - 1
DH Astra - 2
Dokerska - 1
Dubois - 2
Dworzec Główny PKP - 2
FAT - 2
Galeria Dominikańska - 4
Grabiszyńska - 2
Gwarecka - 2
Hala Targowa - 2
Hallera - 2
Ignuta - 1
Kolista - 2
Kowale - 1
Kozanowska - 2
Stadion końcowa - 1
Krzyki - 1
Kwiska - 2
mosty Warszawskie - 2
Małopanewska - 2
Marino - 1
Metalowców - 2
Młodych Techników - 2
Modra - 2
most Grunwaldzki - 2
Kochanowskiego - 2
NIedźwiedzia - 2
Nowowiejska - 2
Pilczyce - 2
Oławska 1
pl. Bema - 3
pl. Strzegomski - 2
Renoma - 2
Rondo - 2
Rynek - 3
Lotnicza - 2
Stadion Olimpijski - 1
Stalowa - 2
Świdnicka - 3
Zachodnia - 2

Etap V - sterowania ruchem na 44 skrzyżowaniach
pl. Jana Pawła II
pl. Orląt Lwowskich
pl.Legionów
Kołłątaja/ Kościuszki
Kołłątaja/ Podwale
Traugutta/ Krasińskiego
Traugutta/ Podwale
pl. Powstańców Warszawy - pl. Społeczny
pl. Powstańców Warszawy/ Purkyniego
Kazimierza Wielkiego/ Szewska
Kazimierza Wielkiego/ Gepperta
Kazimierza Wielkiego/ Krupnicza
Kazimierza Wielkiego/ Ruska
Nowy Świat/ Św. Mikołaja
Świdnicka - Arkady
Świdnicka/ Bożego Ciała
Piłsudskiego/ Świdnicka
Piłsudskiego/ Zielińskiego
Piłsudskiego/ Kołłątaja
Piłsudskiego/ Gwarna
Świdnicka - Hortex
pl. Dominikański
Nabycińska/ Braniborska
Podwale/ Sikorskiego
Legnicka/ Nabycińska
Legnicka/ Sokolnicza
Grodzka - most Uniwersytecki
Grodzka - most Pomorski
Grodzka/ Piaskowa
Pomorska/ Księcia Witolda
Braniborska/ Robotnicza
Kraińskiego/ Purkyniego
Kraińskiego - przejścia dla pieszych
Kościuszki/ Stawowa
Kościuszki/ Czysta
Św. Mikołaja - apteka - przejście dla pieszych
Skargi/ Teatralna
Podwale/ Czysta

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bajan
Jak tramwaj Plus ma jezdzić szybko skoro na tym torowisku jężdzą zwykłe tramwaje.
Wydano niepotrsebnie tyle pieniedzy na " inteligentne" skrzyżowania a to nic w konsekwencji nie daje
Da to tyle, ze kierowcy będą musieli dłużej czekać na skrzyzowaniach aby przepuscić Plus.. tylko po to aby i tak swoje odstał na przystanku za zwykłym tramwajem
Przecież to paranoja..
B
BreBre
Dobrze, że mają na co zwalić tzn. na rozkłady.
Tu się pojawia nowa logika opracowana jak widać przez mistrza Dynamizmu w kooperacji jak sądzę z kolejnym mistrzem Wildem - wynika z niej, że czas przejazdu "Te gniota" zależy od rozkładu jazdy - bre bre chyc chyc - to kuźwa na co czekacie, skracajcie czasy na rozkładzie i będzie SUPER!!!
w
właściciel fiata 126 pl
Wszyscy wobec prawa są równi. Mam takie samo prawo szybkiego dotarcia do celu swoim samochodem jak pasażer tramwaju skoda. Wszyscy są równi, ale pasażerowie tramwaju równiejsi?
j
jeddd
Kwestia stworzenia rozkładu jazdy tramwajów to wysoce zaawansowana logistyka. I akurat komputer tutaj pomoże, ale nie jest w stanie uwzględnić wszystkich czynników, które poźniej powodują problemy. Wystarczy spojrzeć w jakich mękach uruchamiany jest ITS. Wystarczy, że przesuniesz o 2 min rozkład jednego tramwaju i musisz przeanalizować jaki ma to wpływ na całą sieć, czy nie będzie kolizji kursów na skrzyżowaniach, albo na pętle w jednym czasie nie przyjedzie za dużo składów.
B
Borek
z zawieszeniem tramwajów, co to mają najpierw światła, potem przystanek a potem znowu światła?
l
lolek
to tramwaj powoduje korki w godzinach po za szczytem a w czasie szczytu powoduje ich zwiększenie

cóż nieudolność systemu jest adekwatna do poziomu magistratu
i
izabela
Przed klawiaturą Twojego kompa siedzi 100% onanizatorów.
r
rYt
Wszystko pięknie - a gdzie terminy wprowadzania poszczególnych etapów??!! Niedoróbka dziennikarska.
M
MaG
Nawet po zlikwidowaniu wszystkich tramwajów korki i tak nie znikną, a nawet się zwiększą. To nie tramwaje są ich przyczyną, tylko wzrost liczby aut. Dużo samochodów zostało sprowadzonych zza granicy, a stare w międzyczasie nie poszły na złom, tylko zostały odsprzedane dalej i tym samym zostały w obiegu.
m
motorniczy
Słownictwo przypomina mi coś.
l
lolek
bo urzędasy są niestety ograniczone i do tego żerują na naszych podatkach nie dając nic
i dlatego będą za chwilę wydzielać na borowskiej bus pas bo kilka linii autobusów stać będzie bo tramwaj jedzie glinianą

ps tramwaj jedzie szybciej bo na glinianej zlikwidowano 1 przystanek obok szkoły i tu są 2 minuty zaoszczędzone
x
x_X_x
Nie ma lepszego środka transportu niż motocykl! Większej przyjemności z jazdy się nie znajdzie, a na pewno nie w śmierdzących tramwajach z żulami i rozwrzeszczanymi gimbusami. Poza tym 2,40 obowiązuje do końca roku a potem cena tej wątpliwej przyjemności wzrasta do 3,00
t
tytus
Chyba że masz podwyższone zawieszenie
w
władek
ciekawe czy ci wszyscy pieprzeni krytykanci są tacy dokładny w swojej pracy. Na pewno nie, jakie społeczeństwo takie służby , nagle nie będziemy jak Niemcy. Proponuję zabrać się do pracy zamiast wylewać żale w internecie, połowa siedzących tutaj i piszących to onanizatorzy
a
an
...pójdzie dalej , autobus zjedzie na bok a tramwaj sparaliżuje miasto
a te cacka skody prosto z fabryki powinny pojechać na złom
Dodaj ogłoszenie