Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Swojczyce we Wrocławiu. Ruszyły pierwsze prace

az
Wizualizacja nowej pętli na Swojczycach we Wrocławiu.
Wizualizacja nowej pętli na Swojczycach we Wrocławiu. Wrocławskie Inawestycje
Nowa linia poprowadzona zostanie z Sepolna do nowej pętli w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej. Pracę rozpoczęli już projektanci, którzy mają teraz ponad rok, by wszystko zaplanować. W przyszłym roku trzeba będzie wybrać wykonawcę prac budowlanych, by mogły one ruszyć w 2023 roku.

Wybrana z końcem czerwca firma projektowa ma ponad rok na zaprojektowanie nowej linii tramwajowo-autobusowej we Wrocławiu. Nowa trasa wydłuży do Swojczyc obecną linię tramwajową kończącą się na pętli Sępolno. Inwestycja obejmie także przebudowę drogi wojewódzkiej 455 oraz budowę dróg rowerowych i chodników w tym rejonie miasta.

Nową linię tramwajową projektuje wrocławska firma Biprogeo-Projekt. Przygotowanie projektu ma potrwać 15 miesięcy i będzie kosztować ponad 1,7 mln zł.

Przebieg nowej linii tramwajowo-autobusowej ( ok. 1,7 km długości) planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (będą budowane z torowiskiem) i dalej ulicą Swojczycką. Tramwaj będzie dojeżdżał tam z Sępolna. Pętla na Swojczycach powstanie w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-Laskowice) między ulicą Magellana, a cmentarzem. Obok planowany jest parking „Park and Ride” na 181 aut. Miasto jest już na finiszu uzgodnień projektowych w sprawie budowy nowych mostów Chrobrego, a w Gdyni powstają już elementy stalowe nowych przepraw na Odrze.

Oto koncepcja przebiegu nowej trasy tramwajowo-autobusowej do Swojczyc:

Pętla na Sępolnie do przebudowy

Gruntowna przebudowa czeka też obecną pętlę tramwajowo-autobusową na Sępolnie. Tamtejszy przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową - dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.

Przebudowa kluczowego skrzyżowania

Skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Monte Cassino zostanie gruntowanie przebudowane. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A na skrzyżowaniu Swojczyckiej z Mydlaną powstanie sygnalizacja świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

W sumie projekt obejmie przebudowę blisko 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, budowę dróg rowerowych, chodników, przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej, przebudowę sieci podziemnych oraz fragmentu nowego odcinka ul. Marco Polo, który połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planami, to prace budowlane będą mogły się rozpocząć w 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska