Tramwaj na Swojczyce we Wrocławiu. Ruszyły pierwsze prace

az
Wizualizacja nowej pętli na Swojczycach we Wrocławiu. Wrocławskie Inawestycje
Nowa linia poprowadzona zostanie z Sepolna do nowej pętli w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej. Pracę rozpoczęli już projektanci, którzy mają teraz ponad rok, by wszystko zaplanować. W przyszłym roku trzeba będzie wybrać wykonawcę prac budowlanych, by mogły one ruszyć w 2023 roku.

Wybrana z końcem czerwca firma projektowa ma ponad rok na zaprojektowanie nowej linii tramwajowo-autobusowej we Wrocławiu. Nowa trasa wydłuży do Swojczyc obecną linię tramwajową kończącą się na pętli Sępolno. Inwestycja obejmie także przebudowę drogi wojewódzkiej 455 oraz budowę dróg rowerowych i chodników w tym rejonie miasta.

Nową linię tramwajową projektuje wrocławska firma Biprogeo-Projekt. Przygotowanie projektu ma potrwać 15 miesięcy i będzie kosztować ponad 1,7 mln zł.

Przebieg nowej linii tramwajowo-autobusowej ( ok. 1,7 km długości) planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (będą budowane z torowiskiem) i dalej ulicą Swojczycką. Tramwaj będzie dojeżdżał tam z Sępolna. Pętla na Swojczycach powstanie w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-Laskowice) między ulicą Magellana, a cmentarzem. Obok planowany jest parking „Park and Ride” na 181 aut. Miasto jest już na finiszu uzgodnień projektowych w sprawie budowy nowych mostów Chrobrego, a w Gdyni powstają już elementy stalowe nowych przepraw na Odrze.

Oto koncepcja przebiegu nowej trasy tramwajowo-autobusowej do Swojczyc:

Pętla na Sępolnie do przebudowy

Gruntowna przebudowa czeka też obecną pętlę tramwajowo-autobusową na Sępolnie. Tamtejszy przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową - dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.

Przebudowa kluczowego skrzyżowania

Skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Monte Cassino zostanie gruntowanie przebudowane. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A na skrzyżowaniu Swojczyckiej z Mydlaną powstanie sygnalizacja świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

W sumie projekt obejmie przebudowę blisko 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, budowę dróg rowerowych, chodników, przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej, przebudowę sieci podziemnych oraz fragmentu nowego odcinka ul. Marco Polo, który połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planami, to prace budowlane będą mogły się rozpocząć w 2023 roku.

Spis Powszechny 2021: są pierwsze kary za odmowę spisania się

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Tramwaj to przeżytek w 21 wieku
G
Gość
20 lipca, 21:14, Gość:

Tramwaje napędzane wodorem wymagają do działania naziemnych stacji tankowania, ale jednocześnie wyeliminowano taką podstawową infrastrukturę, jak linie napowietrzne i podstacje trakcyjne, więc ogólne wymagania dotyczące infrastruktury są mniejsze.

We Wrocławiu byłoby przestrzenniej bez trakcji, problematycznych stacji zasilania prądem stałym.

Podobnie z autobusami na wodór. Powinien być absolutny zakaz wjazdu samochodów ciężarowych do centrum samochodów ciężarowych, bo te diesle strasznie smrodzą

m
mieszkaniec
Tam z tego park and ride i tak korki będą - tam akurat zwykle są największe :) ta pętla powinna być na wysokości Wojnowa aby było dobrze :P
G
Gość
https://investmap.pl/wroclaw-coraz-blizej-budowy-nowej-trasy-autobusowo-tramwajowej-na-swojczyce-wizualizacje.a148015
G
Gość
Łatwiej o tramwaje dwusystemowe na wodór

https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-jesli-marszalek-nie-stworzy-kolei-aglomeracyjnej-magistrat-wprowadzi-tramwaje-dwusystemowe/ar/9134286
G
Gość
Tramwaje napędzane wodorem wymagają do działania naziemnych stacji tankowania, ale jednocześnie wyeliminowano taką podstawową infrastrukturę, jak linie napowietrzne i podstacje trakcyjne, więc ogólne wymagania dotyczące infrastruktury są mniejsze.

We Wrocławiu byłoby przestrzenniej bez trakcji, problematycznych stacji zasilania prądem stałym.
G
Gość
Tramwaj wodorowy – chiński sposób na zeroemisyjny transport

Dzień 30 grudnia 2019 r. można uznać za rozpoczęcie „ery wodoru” w miejskim transporcie szynowym. Tego dnia w dzielnicy Gaoming, chińskiego miasta Foshan, rozpoczęła się komercyjna eksploatacja pierwszej na świecie linii tramwaju wodorowego. Przedstawiciele firmy CRRC Qingdao Sifang zgodzili się uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieli nam, jaka była droga do powstania tego pojazdu.

https://raportkolejowy.pl/tramwaj-wodorowy-chinski-sposob-na-zeroemisyjny-transport/
G
Gość
20 lipca, 16:02, Gość:

Skoro unia europejska zakłada eliminację samochodów zasilanych silnikami spalinowymi w ciągu 15 lat to bzdurą jest robienie linii tramwajowej na Swojczyce. Tym bardziej, że rzut beretem od torów znajduje się producent autobusów elektrycznych. No chyba, że cała ta inwestycja ma służyć wyprowadzeniu pieniędzy do prywatnych kieszeni, wtedy przepraszam, nie miałem zamiaru kablować do CBA.

20 lipca, 17:14, Gość:

za 15 lat to Polska już nie będzie w unii

20 lipca, 18:50, Gość:

Za 15 lat już nie będzie Polski.

Mogą być tramwaje na wodór

Chiny skonstruowały pierwszy tramwaj napędzany wodorem07.04.2015r. 12:59

Jak poinformował BiznesAlert.pl, Chiny ogłosiły wprowadzenie do produkcji pierwszego w świecie tramwaju napędzanego wodorem. Pojazd został opracowany przez firmę Sifang należącą do jednej z chińskich linii kolejowych i wszedł do produkcji w ubiegłym tygodniu. Ogniwa wodorowe to już dość stary wynalazek, który był testowany w wielu różnych pojazdach w tym w autobusach, ale nigdy nie próbowano go w tramwajach. Dwa lata zajęło rozwiązanie problemów technologicznych.

Wodorowe tramwaje są atrakcyjnym rozwiązaniem transportowym z wielu powodów. Wodór jest łatwo dostępny i pozyskiwany z wielu źródeł: odnawialnych i nieodnawialnych. Ogniwa wodorowe nie emitują zanieczyszczeń, a efektem ubocznym ich działania jest jedynie woda. Pojazdy napędzane w ten sposób są bardzo tanie w eksploatacji. Na jednym zbiorniku tramwaj może przejechać nawet sto kilometrów. Jego tankowanie zajmuje jedynie trzy minuty.

Przeciętna trasa tramwaju ma w Chinach długość 15 km, co oznacza, że na jednym tankowaniu można ją pokonać trzykrotnie - czytamy w BiznesAlert.pl.

https://www.cire.pl/item,109045,1,0,0,0,0,0,chiny-skonstruowaly-pierwszy-tramwaj-napedzany-wodorem.html

G
Gość
20 lipca, 19:07, Gość:

Skąd te ceny 2 bańki za sam projekt, grubo za dużo!

dużo kartek a każda kosztuje . Cena umowna

G
Gość
Skąd te ceny 2 bańki za sam projekt, grubo za dużo!
G
Gość
Jeszcze mostu nawet nie zaprojektowano, a im się marzy tramwaj.
G
Gość
20 lipca, 16:02, Gość:

Skoro unia europejska zakłada eliminację samochodów zasilanych silnikami spalinowymi w ciągu 15 lat to bzdurą jest robienie linii tramwajowej na Swojczyce. Tym bardziej, że rzut beretem od torów znajduje się producent autobusów elektrycznych. No chyba, że cała ta inwestycja ma służyć wyprowadzeniu pieniędzy do prywatnych kieszeni, wtedy przepraszam, nie miałem zamiaru kablować do CBA.

20 lipca, 17:14, Gość:

za 15 lat to Polska już nie będzie w unii

Za 15 lat już nie będzie Polski.

G
Gość
Jest okazja zaprojektować linię do Psiego Pola , ale brakuje urbanistów patrzących perspektywicznie w przyszłość w tym mieście . Układ komunikacyjny przy zmianach zaleceń UNII narzucają nowe wyzwania. Ale cóż robi się z Wrocka Bangladesz i to wystarczy.

70 lat „wielkiego” Wrocławia. Jak miasto powiększyło swoje terytorium

https://www.wroclaw.pl/portal/70-lat-temu-wroclaw-powiekszyl-swoje-terytorium
G
Gość
20 lipca, 16:02, Gość:

Skoro unia europejska zakłada eliminację samochodów zasilanych silnikami spalinowymi w ciągu 15 lat to bzdurą jest robienie linii tramwajowej na Swojczyce. Tym bardziej, że rzut beretem od torów znajduje się producent autobusów elektrycznych. No chyba, że cała ta inwestycja ma służyć wyprowadzeniu pieniędzy do prywatnych kieszeni, wtedy przepraszam, nie miałem zamiaru kablować do CBA.

za 15 lat to Polska już nie będzie w unii

G
Gość
20 lipca, 16:00, Gość:

Przydał by się przystanek blisko cmentarza na Smętnej. Dzisiaj starsze osoby chcące odwiedzić groby swoich bliskich musza spory kawałek przejść od pętli piechotą, co dla ludzi schorowanych, zwłaszcza na nogi nie jest sprawą łatwą. A nie każdy ma możliwość jazdy samochodem.

Raczej przystanek lub kilka na Strachocinie i Wojnowie. Ale to może za 20 lat.

Dodaj ogłoszenie