Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Popowice zalicza opóźnienia. Kiedy koniec remontu ważnego skrzyżowania? [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Skrzyżowanie ul. Jagiełly i ul. Dmowskiego mogło zostać oddane do użytku kilka miesięcy wcześniej
Skrzyżowanie ul. Jagiełly i ul. Dmowskiego mogło zostać oddane do użytku kilka miesięcy wcześniej Paweł Relikowski / Polska Press
Przy budowie trasy tramwajowej na Popowice cały czas toczą się prace, które według zapowiedzi miały zakończyć się pod koniec tego roku. Mamy prawie listopad, a do zrobienia zostało dużo. M.in. przebudowa ważnego skrzyżowania ul. Jagiełły i ul. Dmowskiego, na otwarcie którego czekają kierowcy. Są też prace nieprzewidziane: przy ul. Długiej wchodzącej w Starogroblową kilka miesięcy temu zostały położone obrzeża budowanego torowiska tramwaju na Popowice. Jednak wykonawca zamontował je źle i musi to zrobić ponownie. Kiedy w końcu pojedziemy nową trasą?

Spis treści

Skrzyżowanie Jagiełły i Dmowskiego. Kiedy pojadą nim kierowcy?

Zacznijmy od przywrócenia pełnego ruchu na skrzyżowania ul. Jagiełły i ul. Dmowskiego. Prowadzone tam prace, kierowcy muszą pokonywać je objazdami, przez co tworzą się korki. Dlaczego przebudowa trwa tak długo i kiedy kierowcy będą mogli nim bezproblemowo jeździć?

- Skrzyżowanie zostanie oddane do ruchu do końca miesiąca (października - przyp. red.). Wpływ na przebieg tych prac miały realne opóźnienia po stronie firmy Tauron, która zwlekała z przyłączami sieci energetycznej oraz inne kolizje wynikające ze struktury podziemnej tego skrzyżowania - mówi Michał Kulicki, kierownik projektu Wrocławskie Inwestycje.

Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji tłumaczy nam, że gdyby nie opóźnienia spowodowane przez Tauron termin oddania skrzyżowania do użytku mógłby zostać skrócony. O ile? Mówi się, że o 2-3 miesiące. Na skrzyżowaniu dalej toczą się prace m.in. przy montowaniu okablowania świateł sygnalizatora - Wrocławskie Inwestycję wyjaśniają, że wynikają one z kolejności działań: najpierw przyłączenie sieci przez Tauron, później reszta prac przy sieci elektrycznej. W tamtym tygodniu na jezdni ułożona została warstwa bitumiczna.

- Staramy się zrobić wszystko, aby przywrócić przejezdność. Po oddaniu skrzyżowania dla ruchu prace będą prowadzone jeszcze na chodnikach i sieci, ale to normalne, bo skrzyżowanie nie będzie miało końcowego odbioru - mówi Bartosz Nowak.

Skrzyżowanie ul. Jagiełły i Dmowskiego:

Tramwaj na Popowice - betonowe obrzeża torowiska do poprawy, dziury w chodnikach! Co tam się dzieje?

Nowa trasa na Popowice boryka się również z innymi problemami. Okazało się, że dodatkowe, nieprzewidziane prace dotyczą elementów wyglądem przypominającym krawężniki - betonowych obrzeży torowiska wzdłuż ul. Długiej, która wchodzi w ciąg ul. Starogroblowej, zaraz przy przystanku Długa (Politechnika).

Zamontowane kilka miesięcy wcześniej obrzeża muszą zostać zdemontowane i osadzone jeszcze raz
Zamontowane kilka miesięcy wcześniej obrzeża muszą zostać zdemontowane i osadzone jeszcze raz Czytelnik

Obrzeża torowiska zostały zamontowane kilka miesięcy wcześniej. W czwartek (13 października) pracownicy musieli je zdemontować i muszą umieścić na nowo. Dlaczego?

- Wykonawca musi je poprawić. Inspektor nadzoru wskazał, co należy zmienić i wykonawca te zalecenia realizuje. Koszty dodatkowych prac pokrywa oczywiście wykonawca - mówi Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji, miejskiej spółki, która nadzoruje prace.

Jak dowiedzieliśmy się, do poprawienia jest wysokość betonowych obrzeży.

Mieszkańcy wskazują również na wykopaną od ponad 3 miesięcy głęboką dziurę w chodniku, na skrzyżowaniu ul. Młodych Techników i Długiej. Widać w niej sieci podziemne, a żeby ją wykopać, należało rozebrać dopiero co położoną kostkę chodnikową. Aby ominąć dziurę, piesi muszą wchodzić na ścieżkę rowerową, co z kolei nie podoba się wrocławskim rowerzystom. I dochodzi do konfliktów. Zapytaliśmy Wrocławskich Inwestycji, kiedy dziura zostanie zakopana oraz dlaczego tyle to trwa. W tej sprawie cały czas czekamy na odpowiedź.

Generalnym wykonawcą II etapu tramwaju na Popowice, czyli odcinka od ul. Jagiełły do ul. Milenijnej jest firma Pro-Tra Building. Swoje prace wyceniła na blisko 150,3 mln zł. Według pierwotnych zapowiedzi tramwaj na Popowice miał zostać oddany do użytku do końca tego roku. Tak się nie stanie, a przewidywany termin końca prac to kwiecień 2023. Dlaczego prace się wydłużają?

- Na tak dużej budowie liczba składowych jest bardzo duża. Wśród nich jest przebudowa dodatkowych elementów infrastruktury kanalizacyjnej na skrzyżowaniu Milenijnej i Popowickiej. Trzeba było tak wymienić fragmenty kolektora ściekowego, bo jego stan był zły. To spowodowało wstrzymanie innych prac w tym rejonie. Do tego liczne kolizje z infrastrukturą, wojna na Ukrainie i pandemia, dłuższe prace przy wzmacnianiu mostu itd. - wylicza Krzysztof Świercz.

Skrzyżowanie ul. Jagiełly i ul. Dmowskiego mogło zostać oddane do użytku kilka miesięcy wcześniej

Tramwaj na Popowice zalicza opóźnienia. Kiedy koniec remontu...

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska