Tramwaj na Ołtaszyn: Trasa znana, ale są ogromne trudności

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Tramwaj na Ołtaszyn był obiecany, ale miasto nie zapytało wcześniej kolei o przecięcie linii tramwajowej z kolejową. Podobnie jak w przypadku Jagodna. Odsuwa to budowę tej trasy w przyszłość i nikt nie potrafi podać terminu jej rozpoczęcia. Trudności powstały także z planowanym, wspólnie z Gminą Kobierzyce, przedłużeniem tej linii do miejscowości Wysoka.

Tramwaj na Ołtaszyn to kolejna inwestycja, obok np. tramwaju na Jagodno, na Nowy Dwór, czy na Popowice, która miała być lekiem na komunikacyjne problemy Wrocławia. I podobnie jak w przypadku linii na Jagodno, jej powstanie oddala się w czasie.

Początki były obiecujące: we wrześniu 2017 r. były pierwsze konsultacje społeczne. Zaprezentowano 8 wariantów przebiegu linii tramwajowej. Wygrała propozycja nazwana 1a, która zakłada początek linii koło pętli na Ślężnej, następnie jej przebieg przez ogródki działkowe i koniec w ul. Zwycięskiej. W październiku 2018 r. ówczesny prezydent miasta Rafał Dutkiewicz ogłosił, że linia będzie przedłużona do Wysokiej (gm. Kobierzyce) i ślubował, że będzie gotowa do końca 2022 r.

Od 2018 r. w sprawie tramwaju na Ołtaszyn niewiele się działo. W ostatnich dniach roku 2019 PKP PLK negatywnie zaopiniowały projekt skrzyżowania kolejowo-tramwajowego dla linii na Jagodno. Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji zapewnia, że były prowadzone analizy. Linia tramwajowa na Ołtaszyn napotyka te same problemy, co linia na Jagodno. Także w tym przypadku musi przecinać linię kolejową Wrocław – Świdnica. Jak twierdzi Nowak, na potrzeby opracowywania dokumentacji technicznej projektant zasięgał opinii Zakładu Linii Kolejowych, jednak żadnej korespondencji na ten temat nie prowadzono: - W ramach zadania „Budowa trasy tramwajowej do osiedla Ołtaszyn” nie została wystosowana odrębna korespondencja władz Wrocławia do PKP, z uwagi na założenie, iż odpowiedź PKP w ramach zadania „tramwaju na Jagodno” posłuży jako materiał wyjściowy dla wielu inwestycji o tak szczególnym uwarunkowaniu – przekonuje Bartosz Nowak.

Dziś wiadomo, że PKP PLK nie zgadza się na skrzyżowania kolejowo-tramwajowe w poziomie i konsekwentnie proponuje prowadzenie ruchu nad lub pod linią kolejową: - W przypadku Ołtaszyna, jeśli chodzi o przecięcie linii kolejowej w poziomie szyn, ze strony PLK była sugestia „przerzucenia” linii tramwajowej ponad torami linii 285. Warianty przecięcia linii w poziomie szyn PLK zaopiniowały negatywnie – informuje Mirosław Siemieniec.

To nie jedyna trudność, jak się pojawiła. Linia tramwajowa od ul. Zwycięskiej miała być przedłużona do Wysokiej, miejscowości w gminie Kobierzyce. Dziś wójt Ryszard Pacholik zwraca uwagę, że decyzja marszałka województwa o budowie wschodniej obwodnicy Wrocławia przez Wysoką stawia pod znakiem zapytania powstanie i przebieg linii tramwajowej. Jak jednak dodaje Pacholik, jego gmina czeka na propozycje Wrocławia dotyczące zarówno przebiegu linii, jak i kwestii finansowych. Szef gminy Kobierzyce przyznaje, że wielkim problemem dla Wrocławia jest skrzyżowanie torowisk kolejowego i tramwajowego, a termin zakończenia inwestycji zapowiedziany na rok 2022 nazywa nierealnym.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 123

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil Cywicki
27 stycznia, 01:03, bystrzak2000:

I kolejna idiotyczna decyzja Urzędu Marszałkowskiego. Za 40 baniek można wyremontować niejedną linię kolejową, np. Karpacz albo Lwówek. A oni dokładają do jakichś krzaków gdzie pies z kulawą nogą nie wsiądzie do pociągu. Już obecną trasą pociągi do Świdnicy wożą powietrze. A do Lwówka mieszkańcy nie mogą doprosić się remontu torów!

Dokładnie. Zapowiada się paraliż dojazdu do centrum z osiedli Ołtaszyn, Wojszyce - przejazd dodatkowych pociągów zwiększy i tak ogromne już korki

b
bystrzak2000

I kolejna idiotyczna decyzja Urzędu Marszałkowskiego. Za 40 baniek można wyremontować niejedną linię kolejową, np. Karpacz albo Lwówek. A oni dokładają do jakichś krzaków gdzie pies z kulawą nogą nie wsiądzie do pociągu. Już obecną trasą pociągi do Świdnicy wożą powietrze. A do Lwówka mieszkańcy nie mogą doprosić się remontu torów!

Ś
ŚWIDNICZANIN

A DLA KOGO TA LINIA BEDZIE SWIDNICA -WROCŁAW PRZEZ SOBÓTKE???????? PRZECIEZ TO BEDZIE OK 2 GODZIN JAZDY ....ANI TO LINIA ZE TAK UJME TURYSTYCZN-WIDOKOWA ANI TO KONIECZNOSC DODATKOWEGO TRANSPORTU LUDZI ZE WZGLEDOW NA DUZY RUCH I OGROM LUDZI ....JEST POŁACZENIE PRZEZ JAWORZYNE ALE I TO PUSTE WIECEJ JEDZI JAK ZAPEŁNIONE .....MOZE LEPIEJ ZAIWESTOWAC TE PIENIADZE NA OTWORZENIE LINII KOLEJOWEJ SWIDNICA - ZAGÓRZE SLĄSKIE MOZE GDZIES DALEJ DO GŁUSZYCY NA SZTOLNIE ....TO BARDZIEJ BEDZIE TURYSTYCZNA I ZAPEWNIAM BEDZIE DUZO CHETNYCH W SEZONIE I POZA JESLI BEDZIE TO GDZIES GDZIE MOZNA POJEZDZIC NA NARTACH .....

A
Andrzej Sosna
27 stycznia, 01:01, Maciej Miłosz:

Mieszkańcy Sobótki nic nie robią, żeby kolej do nich wróciła a we Wrocławiu pociągi tylko spowodują niepotrzebne korki. Mieszkańcy Lwówka od lat walczą o remont torów a władze wojewódzkie wypіęły się do nich tуłem i nic nie robią. Piękną mamy władzę na Dolnym Śląsku, która wogóle nie wsłuchuјe się w głos mieszkańców. Panie marszałku - pora odejść i zrobić miejsce dla lepszych!

Obecna władza podcina gałąź na której siedzi. Wciskają kolej na siłę, której mieszkańcy nie chcą (wystarczy poczytać komentarze na różnych portalach). A mieszkańcy Lwówka, Karpacza czy Świeradowa nie mogą doprosić się pociągów. Za tę kasę, jak zauwazyli poprzednicy, można by wyremontować przynajmniej kilka dużo bardziej potrzebnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku. A oni uparli się na drugą linię do Świdnicy za pół miliarda. Dlaczego? Bo tak najłatwiej. Wpakować całą kasę przeznaczoną na kolej w jedną linię i nie martwić się projektami, składaniem wniosków itd. Jeden nieudacznik Rachwalski wyleciał już ze stołka, najwyższy czas pogonić resztę tych nieudaczników!

M
Maciej Miłosz

Mieszkańcy Sobótki nic nie robią, żeby kolej do nich wróciła a we Wrocławiu pociągi tylko spowodują niepotrzebne korki. Mieszkańcy Lwówka od lat walczą o remont torów a władze wojewódzkie wypіęły się do nich tуłem i nic nie robią. Piękną mamy władzę na Dolnym Śląsku, która wogóle nie wsłuchuјe się w głos mieszkańców. Panie marszałku - pora odejść i zrobić miejsce dla lepszych!

V
Viper Wiprowski

Linia do Sobótki nadaje się tylko do tego, żeby przerobić ją na ścieżkę rowerową. I tak nikt tam nie będzie jeździł pociągami. A wyremontować trzeba linię do Lwówka Śląskiego, która jest tysiąc razy atrakcyjniejsza turystycznie.

W
Wrocławianin
26 stycznia, 22:28, Jacek Kaźmierczak:

Wbijcie sobie do łba tępe gówniarze, że żadnej kolejki do Sobótki nie będzie. Mieszkańcy Dolnego Śląska nie będą finansować kolejnych bieda promocji dla kmiotów z Wsiocławia, których nie stać na bilety kolejowe. Natomiast zostanie wyremontowana linia kolejowa do Lwówka Śląskiego, bo potrzebują jej mieszkańcy i jest dużo atrakcyjniejsza turystycznie niż jakaś linia do Wsiobudki po krzakach. Zajarzyłeś tępoto? To przestań spamować wszystkie portale swoją zasraną Sobótką!

27 stycznia, 00:39, Gość:

No właśnie będzie uruchomiona w przyszłym roku i prace na linii już trwają od roku, na wielu odcinkach tory są kładzione od nowa i są przebudowywane stacje xD

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

J
Jacek Kaźmierczak

Wbijcie sobie do łba tępe gówniarze, że żadnej kolejki do Sobótki nie będzie. Mieszkańcy Dolnego Śląska nie będą finansować kolejnych bieda promocji dla kmiotów z Wsiocławia, których nie stać na bilety kolejowe. Natomiast zostanie wyremontowana linia kolejowa do Lwówka Śląskiego, bo potrzebują jej mieszkańcy i jest dużo atrakcyjniejsza turystycznie niż jakaś linia do Wsiobudki po krzakach. Zajarzyłeś tępoto? To przestań spamować wszystkie portale swoją zasraną Sobótką!

w
wieprz ze Świniar

Pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla wrocławskiej biedoty zza Buga.

H
Hrabia z Wiekopolski

We Wrocławiu powinny powstać 4 linie kolei aglomeracyjnej:

- Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica

- Oborniki Dolnośląskie - Stolec

- Świniary - Sołtysowice

- Muchobór - Gaj (specjalna leśna kolej aglomeracyjna dla kleszczy i much)

Beka na maksa w wsioków.

w
wsiocławiak wszawiak

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

b
bekacz

Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica. Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD

d
do Karol Kaźmierczak

Wydaje ci się, że jesteś groźny pisząc te dziecinne wulgaryzmy? Naprawdę byłbyś skłonny przyjechać do Warszawy? Zginąłbyś na pierwszym skrzyżowaniu lub ze wstydu, że nie potrafisz skasować biletu w tramwaju. Pytałem o twoją wieś bo chciałem ci paczkę wysłać. Dostałbyś rzeczy których nie znasz- mydło do mycia, oranżadę do picia, gumę do żucia i młotek. Tym młotkiem mógłbyś piznąć się w swój zakuty łeb, na pewno ci nie zaszkodzi a kto wie może by pomogło. Do paczki dorzucę prezerwatywy dla ciebie i rodziny żebyście się już nie rozpleniali jak króliki. Chciałem też wysłać lusterko ale wstrząs na widok swojej mordy mógłby cię zabić a tego bym nie chciał. Wiesz czemu? Bo największą karą dla takiego upośledzonego patola jest życie w świecie którego nie ogarnia. Takie pomyje jak ty są potrzebne- jedni cię biją, inni gwałcą a jeszcze innym ty robisz dobrze. Dobrze, że się z tym pogodziłeś bo na bank nic nie zmienisz. I możesz tu dalej pisać swoje gorzkie żale ale pamiętaj- człowiek ze wsi wyjdzie, wieś z człowieka nigdy.

b
bekacz

Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica. Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD

D
Dolnoślązak
26 stycznia, 01:14, Viper Wiprowski:

Linia do Sobótki nadaje się tylko do tego, żeby przerobić ją na ścieżkę rowerową. I tak nikt tam nie będzie jeździł pociągami. A wyremontować trzeba linię do Lwówka Śląskiego, która jest tysiąc razy atrakcyjniejsza turystycznie.

A na co komu ta linia do Sobótki? Kto będzie jeździł po wyludnionych wiochach? Mało jest linii do reaktywacji na Dolnym Śląsku?? Lwówek, Karpacz, Kowary, Świeradów, a dopiero potem "kolej aglomeracyjna" po wiochach..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3