Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Urzędnikom popsuły się...

    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Urzędnikom popsuły się kalkulatory?

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Urzędnikom popsuły się kalkulatory?

    ©Jaroslaw Jakubczak / Polska Press

    Kolejne fiasko w przetargu na budowę trasy tramwajowej na Nowy Dwór. Choć miasto za budowę 7-kilometrowego odcinka zamierza przeznaczyć 230 mln zł, pieniędzy w tej chwili nie starczy nawet na połowę inwestycji. Brakuje też chętnych do budowy dwóch z czterech odcinków torowiska.
    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Urzędnikom popsuły się kalkulatory?

    ©Jaroslaw Jakubczak / Polska Press

    Na niczym spełzło podzielenie przez miejskich urzędników budowy linii tramwajowej na Nowy Dwór na 22 odrębne zadania. Urzędnicy chcieli w ten sposób zwiększyć szanse na pozyskanie mniejszych wykonawców, których na rynku jest więcej. Ci zgłosili się tylko do 13 części inwestycji, a jedynie w trzech przypadkach zaproponowali stawki, na które stać miasto. To budowa kanalizacji, sygnalizacji świetlnej i przebudowa podziemnych sieci na odcinku od ul. Smoleckiej do Rogowskiej oraz budowa łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską i Fabryczną.

    Żadna z firm nie chce zrealizować za to najważniejszych części inwestycji, czyli blisko trzech kilometrów torowiska pomiędzy wiaduktem nad ul. Smolecką na tyłach Dworca Świebodzkiego do ul. Strzegomskiej. Wykonawcy nie zgłosili się także do wycinki i nasadzeń zieleni, badań archeologicznych, przebudowy kanalizacji deszczowej na buspasie na ul. Strzegomskiej oraz budowy stacji prostownikowej na ul. Nabycińskiej, łuku na skrzyżowaniu ul. Sądowej i Podwala i sieci trakcyjnej.

    Miastu daleko także do zrealizowania tych trzynastu części inwestycji, na które znaleźli się chętni wykonawcy. Miasto zamierza wydać na nie 160 mln zł, a najtańsi oferenci oczekują niemal dwa razy tyle - 294 mln zł. Najbardziej niedoszacowana - aż
    15-krotnie okazała się budowa łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską i Fabryczną. Budowa sygnalizacji kosztowałaby z kolei miasto trzy razy więcej niż zamierza wydać, a zaprojektowanie i wybudowanie torowiska na ul. Rogowskiej razem z pętlą przy stacji Wrocław Nowy Dwór dwa razy. Budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do ul. Smoleckiej razem z wiaduktem kosztowałaby z kolei o 40 mln więcej (62 proc.).

    Podobny problem miasto ma także z budową linii tramwajowej na Popowice. Po dwóch nieudanych przetargach, w których najtańsze oferty były droższe najpierw o 160, a potem 100 mln zł, urzędnicy postanowili podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszym, do 2020 r. miałby powstać odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Poznańską przy Tesco do budynków Politechniki Wrocławskiej. Przebudowany zostałby także wiadukt kolejowy nad ul. Długą i przystanek kolejowy Wrocław Szczepin, na który pieniądze wyłoży PKP PLK. Do 2021 r. powstałyby z kolei dwa odcinki torowiska - od ul. Jagiełły do Poznańskiej i od Politechniki Wrocławskiej do ul. Milenijnej. Mimo tego, najtańsza oferta, którą złożył Banimex była o 36 mln droższa od pieniędzy, jakie na pierwszy etap inwestycji zamierza przeznaczyć miasto i PKP PLK. Większe dysproporcje w cenie występują jednak w miejskiej, a nie kolejowej części inwestycji.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (295)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jedną z rzeczy która Dutkiewiczowi nie wychodzi prawie zawsze

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    to nowe inwestycje tramwajowe. Mówi, mówi, ogłasza a potem jak zwykle nic.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ile kosztował arlekin? Milion złotych?

    Sutryk to Dutkiewicz bis (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

    Na dodatek Sutryk jest homo niepewny. To znaczy pewny. Pedalarz.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ROZLICZYĆ dupkiewicza

    POtościerwo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Władze miasta pozbyły się sieci ciepłowniczej w 2004 r. prywatyzując Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Właścicielem MPEC stała się fińska firma Fortum. Prezydent Rafał Dutkiewicz w...rozwiń całość

    Władze miasta pozbyły się sieci ciepłowniczej w 2004 r. prywatyzując Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Właścicielem MPEC stała się fińska firma Fortum. Prezydent Rafał Dutkiewicz w 2004 r. tłumacząc swoją decyzję mówił, że nie ma ryzyka, iż wzrosną ceny ciepła w mieście, a miasto pilnie potrzebuje pieniędzy, bo w 2004 r. trzeba było zapłacić 150 mln zł za budowę mostu Tysiąclecia.

    Dr hab. Bartłomiej Nowotarski z Uniwersytetu Ekonomicznego, były wiceprezydent i radny miejski, już w 2004 r.był przeciwny prywatyzacji sieci cieplnej. - Prywatny monopol nad publicznymi usługami to błąd. Nie uważam, że jedynym sprawdzianem jakości usług dla mieszkańców powinien być rynek. Pakiet kontrolny powinien pozostać w publicznych rękach. Dziś postawiłbym na większy nadzór mieszkańców - mówi dr Nowotarski.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    www.CashPay40.Com

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Moja ostatnia wypłata wyniosła 32746 € Działając online. Jestem studentem na pełny etat i pracuję przez dwie godziny każdego dnia na moim laptopie. Czuję się tak dobrze, zarabiając tyle pieniędzy,...rozwiń całość

    Moja ostatnia wypłata wyniosła 32746 € Działając online. Jestem studentem na pełny etat i pracuję przez dwie godziny każdego dnia na moim laptopie. Czuję się tak dobrze, zarabiając tyle pieniędzy, kiedy inni ludzie muszą pracować za dużo mniej. Aby uzyskać stanowisko, przepisuję ci reakcjję juuż teraz! Więc po prostu podążaj za tą stroną ...

    .......... ❥❥❥ ❥❥ ❥❥❥ www.CashPay40.Comzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A mówiłem

    Juju (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Haa a już dawno pisałem, że nie będzie tramwaju!
    Jednak moja jednoosobowa pikieta zadziałała i się przestraszyli ;)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zacytuję klasyka

    Czaskowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Po co trawmaj na Nowy Dwór, skoro mamy tramwaje w Berlinie?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Precz z Dutkiewiczem i jego słupem Sutrykiem

    antyDutkiewicz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12

    Dość przekrętów, stadionów z ukradzinymi 300 bańkami, zdjęć MM i fontann. Dość rozpadających się torowisk, dość kolesiostwa i firmy Intersystem wygrywającej wszystkie przetargi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co

    fil (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12

    Po co tramwaj na Nowy Dwór skoro jest doskonale przejezdna ul. Strzegomska ( w godzinach nocnych!)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po grzyba mi jakiś tramwaj?

    kochanka łysego (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Po mnie zawsze podjeżdżają jak jedziemy do biskupa o 6 rano.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najpierw tramwaj ul. Borowską do szpitala

    Alina (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Tam potrzebny bardziej i przedłużyć go do Wysokiej, bo gmina Kobierzyce chce pokryć część kosztów. Ale za to pewnie znajdą się środki na tramwaj na Jagodno, za czym lobbują budujący tam osiedla...rozwiń całość

    Tam potrzebny bardziej i przedłużyć go do Wysokiej, bo gmina Kobierzyce chce pokryć część kosztów. Ale za to pewnie znajdą się środki na tramwaj na Jagodno, za czym lobbują budujący tam osiedla deweloperzy.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo