Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na wycinkę drzew

Marcin KaźmierczakZaktualizowano 
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Wszystko wskazuje na to, że na razie nie ruszy budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór. Kolejny przetarg nie przyniósł pozytywnego rezultatu. Choć urzędnicy podzielili inwestycję na osiem odrębnych zadań, pieniędzy wystarczy jedynie na wycinkę drzew. Oferty na pozostałe części inwestycji przekroczyły budżet nawet dziesięciokrotnie. W przetargu nie zostało ujęte też najważniejsze zadanie, czyli budowa torowiska tramwajowego od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej.

W przetargu firmy złożyły sześć ofert. Tylko jedna - na wycinkę drzew na całej długości przyszłej trasy tramwajowo-autobusowej od pl. Orląt Lwowskich do ul. Rogowskiej - zmieściła się w kosztorysie. Jeśli przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji zaakceptowaliby ofertę, wycinka kosztowałaby niespełna 443 tys. zł.

Najbardziej niedoszacowana - aż 10 razy droższa niż spodziewali się urzędnicy - okazała się budowa "tramwajowej relacji skrętnej", czyli torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu Podwala i ul. Sądowej. Miasto planowało wydać na to zadanie 590 tys. zł, tymczasem Zakład Sieci i Zasilania zażądał - bagatela - 6,15 mln zł.

Trzy razy więcej pieniędzy oferenci oczekiwali za położenie sieci podziemnych i budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Robotniczej ze Śrubową, Strzegomskiej z Nowodworską, Gubińską, Rogowską i nowym przebiegiem ul. Babimojskiej, a także modernizację stacji prostownikowej przy ul. Nabycińskiej. Przeszło dwa razy więcej - 7,8 zamiast 4,5 mln zł - kosztowałaby budowa 200 metrów torowiska oraz wpięcie go w już istniejące przy ul. Strzegomskiej, a o 1,5 mln zł więcej miasto zapłaciłoby za budowę trakcji tramwajowej od ul. Smoleckiej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym.

Żadna firma nie zgłosiła się za to do wykonania prac archeologicznych i budowy łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską a Fabryczną. Niestety, w przetargu nie zostało uwzględnione najważniejsze zadanie, czyli budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej. Zostanie na nie rozpisany odrębny przetarg.

Urzędnicy przeanalizują teraz, czy dołożyć pieniądze, czy ponownie unieważnić przetarg. Problem ze znalezieniem wykonawcy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór trwa już od wiosny ubiegłego roku. W październiku na niczym spełzło podzielenie przez miejskich urzędników inwestycji na 22 odrębne zadania. Urzędnicy chcieli w ten sposób zwiększyć szanse na pozyskanie mniejszych wykonawców, których na rynku jest więcej. Ci zgłosili się tylko do 13 inwestycji, a jedynie w trzech przypadkach zaproponowali stawki, na które stać miasto. Żadna z firm nie chciała zrealizować wówczas najważniejszych części inwestycji, czyli blisko trzech kilometrów torowiska pomiędzy wiaduktem nad ul. Smolecką na tyłach Dworca Świebodzkiego do ul. Strzegomskiej. Na początku listopada urzędnicy unieważnili przetarg.

Miastu daleko było także do zrealizowania tych trzynastu części inwestycji, na które znaleźli się chętni wykonawcy. Urzędnicy chcieli przeznaczyć na nie 160 mln zł a najtańsi oferenci oczekiwali niemal dwa razy tyle - 294 mln zł. Najbardziej niedoszacowana - aż 15-krotnie okazała się budowa łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską i Fabryczną. Budowa sygnalizacji kosztowałaby z kolei miasto trzy razy więcej niż zamierzało wydać, a zaprojektowanie i wybudowanie torowiska na ul. Rogowskiej razem z pętlą przy stacji Wrocław Nowy Dwór dwa razy. Budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do ul. Smoleckiej razem z wiaduktem kosztowałaby z kolei o 40 mln więcej (62 proc.).

Taśmy wrocławskiej drogówki. Pomagali znajomym (STENOGRAMY)

Zobacz też

Rower miejski we Wrocławiu - nowe zasady

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na wycinkę drzew - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 180

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
h
hmm

najważniejsze jest przeprowadzenie drugiej nitki strzegomskiej przynajmniej do ostatniego grosza,

jakiegokolwiek poszerzenia,dołożenia transportu pasów torowiska, czegokolwiek co jeździ wzdłuż braniborskiej/robotniczej/strzegomskiej/fabrycznej/traktowej itd.
"mordor" się dusi, a tam są firmy i ludzie którzy pracua na PKB tego miasta

zgłoś
?

Przecież już działacze Owczarka ten tramwaj zaprojektowali, torowisko wybudowano, tramwaj dojechał i się wielokrotnie zepsuł!

zgłoś
o
oło

Dlaczego tylko ograniczyć? Zlikwidować. Przecież są ścieżki rowerowe i wypożyczalnie. A tam gdzie nie ma - wymalować. I zabronić poruszania się po mieście innym pojazdem niż rower. A w ogóle to po co się przemieszczać? Należy zatrudnić się nie dalej niż w promieniu 1 km od miejsca pracy, rodziny z dziećmi obok szkoły i przedszkola i problem sam się rozwiąże.

zgłoś
o
oło

Nie po to miasto wydaje nasze podatki na malowanie kolejnych ścieżek rowerowych żeby nikt po nich nie jeździł. Jego świetlistość dba o kondycję od najmłodszych do najstarszych mieszkańców i gości. Dlatego będzie można wypożyczyć rower dla dziecka, tandem oraz rower bagażowy. Brakuje mi tutaj rowerów 3-kołowych dla staruszek (takich jak ja). A tu wciąż niezadowolenie. Jak się będziecie buntować to miasto nam zrobi nieustający dzień pieszego pasażera- i co im zrobicie?

zgłoś
A
Amen

tylko w tym mieście, nikt nie zdaje sobie sprawy ze skali nakładów (nie tylko finansowych, ale też know-how!) jaka musiałaby być poniesiona na komunikację zbiorową, żeby stworzyć chociażby namiastkę tego co jest w Berlinie, Wiedniu, Monachium, Amsterdamie, czy innym Lipsku. Bez tego narastać będzie tylko frustracja i korki, bo nikt rozsądny nie zrezygnuje z połowy swoich dochodów w imię mrzonek co niektórych że powinien przesiąść się na rower i pedałować dziennie 60 czy 100km albo korzystać z KZ i poświęcać na nią jakieś 6 godz przy zachowaniu dotychczasowego rozkładu swoich zajęć

zgłoś
A
Amen

przynajmniej mieszkańców Nowego Dworu ominie nieustanny dzień "pieszego pasażera" spowodowany jak nie wykolejeniem, to pęknięciem szyny albo zerwaniem trakcji, zamarznięciem zwrotnicy, awarią trafostacji tudzież samego tramwaju, względnie kolizją z autem, innym tramwajem, pieszym, rowerzystą*
*niepotrzebne skreśl;)
Skoro już niektórzy muszą mieć tramwaj, to proponuje te z Chin i Australii- nie potrzebują szyn i trakcji, a jeżdżą po specjalnych namalowanych na jezdniach liniach;)

zgłoś
100% vitaminy C

Zaraz , zaraz ale to już oficjalnie powiedział ten, tamten, ta i tamta. Znamy już przystanki, trasę. W tym roku albo najpóźniej w 2020 tramwaj będzie jeździł. Co to za jaja ? Z artykułu wynika, że to albo jawne oszustwo, albo kompletny brak profesjonalizmu Urzędników. To miasto się sypie. Już w ok 2004 roku widzieliśmy wizualizacje tramwaju ( Trasa Strzegomska ) . Ej, weźcie się do pracy bo tego Wam ludzie juz nie wybaczą.

zgłoś
D
Dik

I aby do następnych wyborów a przed wyborami zaś stara śpiewka gdzie to tramwaj nie pojedzie.

zgłoś
-

korki można łatwo zlikwidować stosując metody jakie zastosowali an zachodzie.
Wystarczy ograniczyć ruch aut.
No ale warunkiem jest zainwestowanie w KZ i ścieżki rowerowe

zgłoś
-

Tramwaje to inwestycja bo są tańsze w dłuższej perspektywie.Pory toczenia tramwaju są 8 razy mniejsze niż kol autobusu a energia to główne koszty transportu, pomijać wiele innych kwestii jak smog czy zdolnosć przewozowa w szczycie.Zamiar dwóch kierowców zatrudniasz jednego motorniczego.Odpadają koszty obsługi codziennej.Trwałość tramwai jest dwa razy większa a awaryjność 10 razy mniejsza

zgłoś
R
Rudie

Wiadomo było, że tak będzie.

zgłoś
f
frajer podtnik

przyznajcie sie urzedasy ze wolicie przyznawac sobie pensyjki i nagrody i im dluzej trwa ten cyrk tym wam lepiej

zgłoś
w
w2

kreatywna księgowość przy okazji robót na Złotnikach.
Jak miasto wyliczyło, że wycinka drzew kosztuje tylko 150 tyś zł mniej niż przebudowa całego skrzyżowania w samym centrum?

zgłoś
W
W-w

Wszyscy mówili że Sutryk będzie gorszy od Dutkiewicza (ten przynajmniej inteligentny był ale miał potłuczone pomysły) i tak jest a na co głosowali Mieszkańcy Wrocławia - na gorszą kontynuację dzieła Dutkiewicza więc mają to co chcieli (rzeźby, drogi dla rowerów, rujnowanie komunikacji, tworzenie korków, tęczowe inicjatywy )

zgłoś
W
W-w

Pan Zenek łowca pedofili, który upiera się, że mówił że jako Monika ma 14 a nie 21 lat i na randkę przychodzi z mundurowymi matołami, którzy ci tłumaczą, że ponieważ umówiłeś się z 21 letnią Moniką, którą był pan Zenek, który udawał, że ma 14 lat to podpadasz pod paragraf 200a kk i aresztują cię za pedofilię.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3