Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na...

    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na wycinkę drzew

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na wycinkę drzew

    ©Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

    Wszystko wskazuje na to, że na razie nie ruszy budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór. Kolejny przetarg nie przyniósł pozytywnego rezultatu. Choć urzędnicy podzielili inwestycję na osiem odrębnych zadań, pieniędzy wystarczy jedynie na wycinkę drzew. Oferty na pozostałe części inwestycji przekroczyły budżet nawet dziesięciokrotnie. W przetargu nie zostało ujęte też najważniejsze zadanie, czyli budowa torowiska tramwajowego od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej.
    Tramwaj na Nowy Dwór za drogi. Pieniędzy wystarczy tylko na wycinkę drzew

    ©Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

    W przetargu firmy złożyły sześć ofert. Tylko jedna - na wycinkę drzew na całej długości przyszłej trasy tramwajowo-autobusowej od pl. Orląt Lwowskich do ul. Rogowskiej - zmieściła się w kosztorysie. Jeśli przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji zaakceptowaliby ofertę, wycinka kosztowałaby niespełna 443 tys. zł.

    Najbardziej niedoszacowana - aż 10 razy droższa niż spodziewali się urzędnicy - okazała się budowa "tramwajowej relacji skrętnej", czyli torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu Podwala i ul. Sądowej. Miasto planowało wydać na to zadanie 590 tys. zł, tymczasem Zakład Sieci i Zasilania zażądał - bagatela - 6,15 mln zł.

    Trzy razy więcej pieniędzy oferenci oczekiwali za położenie sieci podziemnych i budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Robotniczej ze Śrubową, Strzegomskiej z Nowodworską, Gubińską, Rogowską i nowym przebiegiem ul. Babimojskiej, a także modernizację stacji prostownikowej przy ul. Nabycińskiej. Przeszło dwa razy więcej - 7,8 zamiast 4,5 mln zł - kosztowałaby budowa 200 metrów torowiska oraz wpięcie go w już istniejące przy ul. Strzegomskiej, a o 1,5 mln zł więcej miasto zapłaciłoby za budowę trakcji tramwajowej od ul. Smoleckiej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym.

    Żadna firma nie zgłosiła się za to do wykonania prac archeologicznych i budowy łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską a Fabryczną. Niestety, w przetargu nie zostało uwzględnione najważniejsze zadanie, czyli budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej. Zostanie na nie rozpisany odrębny przetarg.

    Urzędnicy przeanalizują teraz, czy dołożyć pieniądze, czy ponownie unieważnić przetarg. Problem ze znalezieniem wykonawcy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór trwa już od wiosny ubiegłego roku. W październiku na niczym spełzło podzielenie przez miejskich urzędników inwestycji na 22 odrębne zadania. Urzędnicy chcieli w ten sposób zwiększyć szanse na pozyskanie mniejszych wykonawców, których na rynku jest więcej. Ci zgłosili się tylko do 13 inwestycji, a jedynie w trzech przypadkach zaproponowali stawki, na które stać miasto. Żadna z firm nie chciała zrealizować wówczas najważniejszych części inwestycji, czyli blisko trzech kilometrów torowiska pomiędzy wiaduktem nad ul. Smolecką na tyłach Dworca Świebodzkiego do ul. Strzegomskiej. Na początku listopada urzędnicy unieważnili przetarg.

    Miastu daleko było także do zrealizowania tych trzynastu części inwestycji, na które znaleźli się chętni wykonawcy. Urzędnicy chcieli przeznaczyć na nie 160 mln zł a najtańsi oferenci oczekiwali niemal dwa razy tyle - 294 mln zł. Najbardziej niedoszacowana - aż 15-krotnie okazała się budowa łącznika kanalizacji deszczowej pomiędzy ul. Strzegomską i Fabryczną. Budowa sygnalizacji kosztowałaby z kolei miasto trzy razy więcej niż zamierzało wydać, a zaprojektowanie i wybudowanie torowiska na ul. Rogowskiej razem z pętlą przy stacji Wrocław Nowy Dwór dwa razy. Budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do ul. Smoleckiej razem z wiaduktem kosztowałaby z kolei o 40 mln więcej (62 proc.).



    Zobacz też

    Rower miejski we Wrocławiu - nowe zasady





    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (183)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nowy dwór, to sobie

    hmm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    najważniejsze jest przeprowadzenie drugiej nitki strzegomskiej przynajmniej do ostatniego grosza,

    jakiegokolwiek poszerzenia,dołożenia transportu pasów torowiska, czegokolwiek co jeździ wzdłuż...rozwiń całość

    najważniejsze jest przeprowadzenie drugiej nitki strzegomskiej przynajmniej do ostatniego grosza,

    jakiegokolwiek poszerzenia,dołożenia transportu pasów torowiska, czegokolwiek co jeździ wzdłuż braniborskiej/robotniczej/strzegomskiej/fabrycznej/traktowej itd.
    "mordor" się dusi, a tam są firmy i ludzie którzy pracua na PKB tego miastazwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak to?!

    ? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Przecież już działacze Owczarka ten tramwaj zaprojektowali, torowisko wybudowano, tramwaj dojechał i się wielokrotnie zepsuł!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    na rowery!

    oło (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Nie po to miasto wydaje nasze podatki na malowanie kolejnych ścieżek rowerowych żeby nikt po nich nie jeździł. Jego świetlistość dba o kondycję od najmłodszych do najstarszych mieszkańców i gości....rozwiń całość

    Nie po to miasto wydaje nasze podatki na malowanie kolejnych ścieżek rowerowych żeby nikt po nich nie jeździł. Jego świetlistość dba o kondycję od najmłodszych do najstarszych mieszkańców i gości. Dlatego będzie można wypożyczyć rower dla dziecka, tandem oraz rower bagażowy. Brakuje mi tutaj rowerów 3-kołowych dla staruszek (takich jak ja). A tu wciąż niezadowolenie. Jak się będziecie buntować to miasto nam zrobi nieustający dzień pieszego pasażera- i co im zrobicie?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mają szczęście;)

    Amen (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    przynajmniej mieszkańców Nowego Dworu ominie nieustanny dzień "pieszego pasażera" spowodowany jak nie wykolejeniem, to pęknięciem szyny albo zerwaniem trakcji, zamarznięciem zwrotnicy, awarią...rozwiń całość

    przynajmniej mieszkańców Nowego Dworu ominie nieustanny dzień "pieszego pasażera" spowodowany jak nie wykolejeniem, to pęknięciem szyny albo zerwaniem trakcji, zamarznięciem zwrotnicy, awarią trafostacji tudzież samego tramwaju, względnie kolizją z autem, innym tramwajem, pieszym, rowerzystą*
    *niepotrzebne skreśl;)
    Skoro już niektórzy muszą mieć tramwaj, to proponuje te z Chin i Australii- nie potrzebują szyn i trakcji, a jeżdżą po specjalnych namalowanych na jezdniach liniach;)
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    2019-2020

    100% vitaminy C (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Zaraz , zaraz ale to już oficjalnie powiedział ten, tamten, ta i tamta. Znamy już przystanki, trasę. W tym roku albo najpóźniej w 2020 tramwaj będzie jeździł. Co to za jaja ? Z artykułu wynika, że...rozwiń całość

    Zaraz , zaraz ale to już oficjalnie powiedział ten, tamten, ta i tamta. Znamy już przystanki, trasę. W tym roku albo najpóźniej w 2020 tramwaj będzie jeździł. Co to za jaja ? Z artykułu wynika, że to albo jawne oszustwo, albo kompletny brak profesjonalizmu Urzędników. To miasto się sypie. Już w ok 2004 roku widzieliśmy wizualizacje tramwaju ( Trasa Strzegomska ) . Ej, weźcie się do pracy bo tego Wam ludzie juz nie wybaczą. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Duk

    Dik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    I aby do następnych wyborów a przed wyborami zaś stara śpiewka gdzie to tramwaj nie pojedzie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zrzutka dla Wrocławia

    mw (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    https://zrzutka.pl/x2mtua

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    HAHAHA

    Rudie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Wiadomo było, że tak będzie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    przyznajcie sie urzedasy ze wolicie przyznawac sobie pensyjki i nagrody

    frajer podtnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6

    przyznajcie sie urzedasy ze wolicie przyznawac sobie pensyjki i nagrody i im dluzej trwa ten cyrk tym wam lepiej

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez

    Jaj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Znowu ? Masakra kto tym miastem rządzi... powinna już trwać budowa!!!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo