Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Jagodno dzięki Kolei Plus. Powstaje studium skrzyżowania bezkolizyjnego

Marcin Kruk
Pawe£ Relikowski / Polskapress
Firma doradcza opracowuje dwa warianty budowy drugiego toru linii kolejowej z Wrocławia do Kobierzyc. Jeden z nich zakłada budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, co jest szansą dla tramwaju na Jagodno. Sprawdzamy, kiedy będzie wiadomo, który wariant jest rekomendowany.

Szansy na tramwaj na Jagodno mieszkańcy tego osiedla upatrują teraz w rządowym programie Kolej Plus. W tym programie na projekty kolejowe przewidziane jest 85-procentowe dofinansowanie od państwa. W przypadku uzyskania dofinansowania samorządy muszą zagwarantować utrzymanie ruchu co najmniej przez 5 lat 4 par pociągów na wyremontowanych dzięki temu programowi liniach kolejowych. Wśród projektów zgłoszonych przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego jest odbudowa drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny - Kobierzyce. To skrzyżowanie torowiska tramwajowego z tą linią jest przeszkodą w powstaniu owianego już legendą "tramwaju na Jagodno".

Analizy do studium wykonalności projektu dotyczącego linii kolejowej nr 285 prowadzi warszawskie biuro Infra. Doradcy skupiają się obecnie na dwóch wariantach rozbudowy linii kolejowej. Oba zakładają budowę drugiego toru, budowę nowych przystanków i przebudowę stacji Kobierzyce. Różnią się tym, że wariant drugi proponuje budowę bezkolizyjnych skrzyżowań na odcinku Wrocław Gaj Zachód - Wrocław Partynice. Przyjęcie do realizacji tego wariantu oznaczałoby, że linia kolejowa przebiegałaby pod ruchliwymi ulicami - m.in. Zwycięską, Grota Roweckiego i właśnie Buforową - lub nad nimi. Dzięki przyjęciu tego wariantu planowane torowisko tramwajowe linii na Jagodno nie kolidowałoby z linią kolejową.

Co dalej z wariantami?

W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli Infry z mieszkańcami Jagodna. Do wtorku, 12 października, można także mailem pod adres [email protected] wyrazić poparcie dla wariantu W2. Przedstawiciel firmy Infra przyznaje, że dotychczas wpłynęło sporo głosów, a mieszkańcy są bardzo zaangażowani.

Przedstawiciel firmy Infra wyjaśnia, że urząd marszałkowski w połowie listopada musi przedstawić opracowaną dokumentację uwzględniającą przygotowywane przez centrum doradcze wstępne studium planistyczno-prognostyczne.

- Nasze opracowanie, które uwzględnia szereg różnych czynników, również kosztowych i technicznych, będzie gotowe do połowy listopada wraz z rekomendacją danego wariantu. To nie jest jeszcze w żaden sposób droga zamykająca możliwe zmiany tych rozwiązań, które zostaną wskazane. Tak naprawdę wszystko wyjaśni się, jeżeli projekt przejdzie kolejną weryfikację w ramach programu Kolej Plus. W lutym 2022 r. będzie ostateczna lista rankingowa, która wskaże projekty zakwalifikowane się do realizacji. Wtedy będzie tworzone kolejne opracowanie - studium wykonalności ze szczegółowymi rozwiązaniami technicznymi dotyczącymi realizacji projektu - przekazuje specjalista Centrum Doradczego Infra.

Na terenie dawnego targowiska przy ul. Zielińskiego rozpoczęły się prace budowlane

Maszyny budowlane wjechały na dawne targowisko przy Zielińsk...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska