Tragiczny rok na dolnośląskich drogach. Najwięcej osób zginęło na krajowej "ósemce" (STATYSTYKI)

Przemysław Wronecki
Droga Krajowa nr 8 odcinek dolnośląski od stycznia do listopada 2013 w liczbach.Zginęły: 24 osoby; Ranni: 175; Wypadki:132; kolizje: 1255
Droga Krajowa nr 8 odcinek dolnośląski od stycznia do listopada 2013 w liczbach.Zginęły: 24 osoby; Ranni: 175; Wypadki:132; kolizje: 1255 Przemysław Wronecki
Najniebezpieczniejszą drogą w regionie jest krajowa "ósemka", na której w tym roku zginęły 24 osoby. Na drugim miejscu znajduje się "piątka" - 22 ofiary śmiertelne, a później "trójka" - 11 zabitych osób. Tak wynika z policyjnych statystyk z ostatnich 11 miesięcy. Bez wątpienia bezpieczeństwo na dwóch ostatnich trasach poprawi wybudowanie nowych odcinków S3 i S5. Niestety, na nowe odcinki S8 przyjdzie nam długo poczekać.

Z policyjnych statystyk z ostatnich 11 miesięcy wynika, że najniebezpieczniejszą drogą na Dolnym Śląsku jest droga krajowa nr 8. Szczególnie na odcinku Wrocław - Kłodzko. Od stycznia do listopada zginęły tutaj 24 osoby, a 175 zostało rannych. Na tej trasie doszło do 132 wypadków. Dla porównania na dolnośląskim odcinku autostrady A4 zginęło 9 osób, 65 zostało rannych, a doszło tam do 40 wypadków.

Kierowcy narzekają, że na krajowej "ósemce" nagminnie łamane są przepisy ruchu drogowego. I nie chodzi tylko o nadmierną prędkość. – To dość trudna trasa z wieloma zakrętami i wzniesieniami. Sporo porusza się po niej tirów, które bardzo trudno wyprzedzić – przekonuje Marcin Bączyński z Kłodzka, który przynajmniej raz w tygodniu jedzie "ósemką" do Wrocławia. Przyznaje, że niektórym szoferom brakuje cierpliwości i wyprzedzają w sposób nieprzepisowy i dochodzi do nieszczęść.

Ilość zdarzeń drogowych w 2013 od stycznia do listopada

Numer DrogiZabiciWypadkiRanniKolizje
DK8241321751255
DK5221191641000
DK396092924
DK3577297616
DK9451061461068
A494065853

Funkcjonariusze potwierdzają, że do wypadków często dochodzi podczas wyprzedzania. Tak było choćby w zeszły weekend koło Barda. – Kierujący oplem 20-letni mieszkaniec powiatu augustowskiego w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w tył ciężarowego Daf-a. Następnie odbił się od niego i zderzył się czołowo z nadjeżdżającym fordem, kierowanym przez mieszkankę powiatu ząbkowickiego. Następnie zahaczył jeszcze o toyotę, a po chwili opel zjechał do rowu i stanął w płomieniach – relacjonuje asp. sztab. Ilona Golec. Na szczęście 20-latkowi udało się wydostać z auta.

Ta sytuacja szybko nie ulegnie zmianie. Budowa nowej drogi ekspresowej z Wrocławia w kierunku czeskiej granicy mogłaby zmniejszyć ilość wypadków. Na razie nie ma jednak konkretnych planów dotyczących inwestycji. Projekt wydłużenia S8 nie znalazł się także w programie budowy dróg krajowych przygotowanym przez ministerstwo transportu. Dokument dotyczy dróg, które miałyby powstać do 2020 r.

Na drugim miejscu tragicznej listy znalazła się droga krajowa nr 5 (trasa Wrocław - Poznań). Z "wynikiem": 22 ofiary śmiertelne, 119 wypadków i 167 rannych. Policjanci przekonują, że tu kierowcy muszą szczególnie uważać na odcinku między Trzebnicą a granicą województwa dolnośląskiego. W październiku doszło tu do zderzenia cysterny i karetki. Oba auta doszczętnie spłonęły. Na miejscu zmarł kierowca ambulansu. Po zakończeniu akcji komendant straży pożarnej w Trzebnicy mł. bryg. Bogusław Brud komentował, że nie ma tygodnia, by jego ludzie nie musieli udzielać pomocy na krajowej "piątce" podczas wypadków. W tym roku też na DK5 pod Żmigrodem zginęła czwórka studentów podczas zderzenia auta z koparką.

Za trzy lata powinno się tu zrobić bezpieczniej. Na początku przyszłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybierze wykonawców trzech odcinków o łącznej długości ok. 50 kilometrów. Połączą one Wrocław z granicą województwa w Korzeńsku. Prace przy ich budowie powinny ruszyć jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku. Kierowcy mają nimi pojechać w 2016 roku.

Pierwszą trójkę zamyka droga krajowa nr 3, która wiedzie od granicy z województwem lubuskim przez Zagłębie Miedziowe, Jelenią Górę do granicy z Czechami. Statystyki pokazują, że najwięcej wypadków dochodzi tu na odcinku między Jelenią Górą a Legnicą. W ciągu minionych 11 miesięcy zginęło tu taj 11 osób, 92 zostały ranne i doszło do 60 wypadków.

Przed świętami Bożego Narodzenia we Wrocławiu wiceminister rozwoju i infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz oficjalnie przyznał, że będą pieniądze na budowę S3. Na razie rząd sfinansuje jednak tylko część trasy - chodzi o część południowego odcinka S3 z Legnicy do Bolkowa. Przetargi na budowę nowej drogi mają być rozpisane na początku przyszłego roku.

Policjanci przekonują, że porównując okres od stycznia do listopada w 2012 i 2013 na drogach jest bezpieczniej. O 15, czyli 7%, spadła ilość ofiar śmiertelnych. – W 2012 zginęło 219 osób. O 21 procent mniej jest również osób poszkodowanych w wypadkach. Rok temu mieliśmy ich prawie cztery tysiące – informuje asp. Tomasz Słuszniak z wydziału ruchu drogowego komendy wojewódzkiej policji we Wrocławiu. Dodaje, że największa ilość wypadków była spowodowana przez zbyt dużą prędkość oraz niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze. – Z tego powodu doszło do 607 wypadków, w których zginęły 64 osoby – wylicza asp. Słuszniak.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
Jak masz za dużo pieniędzy - to sfinansuj to z własnej kieszeni. Jak nie - to naucz się kulturalnie jeździć, a nie jak debil. Po prostu.
l
lubinianin
Uczcie się kultury jazdy, a nie autostrad żądacie. Nie będą podatnicy finansować drogi szybkiego ruchu dla każdego wroclawskiego ćwoka, który nie potrafi jeździć. Dać wam taką drogę, to tak jak dać wam nóż - tylko się pokaleczycie.
r
realista
Możesz sobie jedynie poskomleć na forach za swoją S8, bo nikt nie będzie budował ekspresówek wieśniakom i burakom.
A
AdamWro-Klo
gdyby był z K-ka nie chciałby S3 tylko zrobienia DK8
a
as
od razu widać, że jesteś wsiokiem z Kłodzka i tyle. Proponuję maść na ból d***
321
Statystyki lepsze niż na wojnie...
g
gg
którzy przy suchej nawierzchni,dobrej widoczności wloką się 60km/h z nosem przy przedniej szybie,tworząc za sobą kilkukilometrowy sznurek.
P
Piotr z Wrocławia
Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie krzyczał, że dana lokalizacja fotoradaru nie jest właściwa, choćby jej wybór podyktowany był ogromną liczbą wypadków w tym właśnie miejscu.
Rolą mediów jest ugruntowywanie w świadomości kierowców nieuchronności kary za przekraczanie dopuszczalnje prędkości. Niestety, nasze dziennikarzyny piszą o sposobach wyłgania się od odpowiedzialności, o głupcach walczących z tymi, którzy radary obsługują, o wysokości kwot, jakie ITD ma ściągnąć z kierowców itp. To wszystko sprawia, że kierowcy czują się usprawiedliwieni, wręcz przymuszeni do gnania na złamanie karku, bo przecież tak trzeba, bo Polak od lat się buntuje przeciw władzy, nakazom, zakazom. W efekcie strach dziecko do szkoły puścić, bo jakiś dureń może je rozjechać.
A gdyby już ktoś rozjechał, dziennikarze natychmiast pochylą się nad losem biednego dzieciątka, bo kliknięć będzie bez liku. Redaktor naczelny zacierał będzie rączki, bo tragedia napędzi reklamodawców. I tak to wygląda. Media podpuszczają, by zbierać żniwo.
d
dolnoślązak
Pozostałe drogi (np. S8) stracą wówczas na znaczeniu, gdyż cały ruch tranzytowy przeniesie się na S3. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby wybudować tę właśnie ekspresówkę. Zamiast zająć się realnymi problemami transportu na Dolnym Śląsku, władze województwa topią kolejne miliony w pseudo obwodnice Wrocławia, które tak naprawdę nikomu nie służą. Wrocław już teraz się "zwija", a Dolny Śląsk na zakupy, wycieczki, lotnisko etc. częściej korzysta z zagranicy niż zapyziałego Wrocka, gdzie wszystko wręcz śmierdzi buractwem i wieśniactwem.
G
Gość
Taka jest niestety prawda. Zabijają się w swojej wiosce, żeby znaleźć trochę lepsze w korku, i potem przenoszą swoje patologiczne zwyczaje także na drogi poza wioską. I efekty widać. Patologiczny, trzeci świat. W zimie większość samochodów lądujących w przydrożnych rowach w górach, to są wrocławskie cioty, które wybrały się na święta lub na ferie zimowe w góry i nie wiedzą, że należałoby zrobić przynajmniej minimum i zmienić opony na zimowe.
l
lex
Z twojego wykładu wynika, że o "niebezpiecznie jeżdżących i wyprzedzających na wariata" trzeba dbać, budować dla nich bezkolizyjne drogi, zlikwidować radary, itd. A może by tak zacząć wzorować się na innych, bardziej cywilizowanych krajach i bezwzględnie (!) egzekwować przepisy i stosować takie kary jak tam ??? Taniej wychodzi i skutek lepszy.
z
zed
Nie widzą i nie słyszą, że DK-8 to droga śmierci! Ruch na niej jest jak na autostradzie, ciągi tirów i wypadków! Ale w planach nie ma budowy trasy szybkiego ruchu! Już w latach 30-tych poprzedniego wieku Niemcy widzieli problem i konieczność zbudowania autostardy Wrocław-Brno, wybuch wojny przerwał budowę i trasa po Polskiej stronie nigdy nie powstała, pozostały stojące gdzieś w polu elementy wiaduktów. Nasz rząd nie widzi potrzeby i problemu!
G
Gość
ale czy na 8 nie mozna zrobic wiecej tych pasow do wyprzedzania. Co kilka kilometrow wystarczy zrobic 3pasy raz w jedna raz w druga. 4pasmowka w takim terenie bedzie bardzo kosztowna.
J
Ja
Nikt nie mówił/pisał, że fotoradary są złem samym w sobie bo dobrze oznakowane i ustawione w ODPOWIEDNIM miejscu na pewno służą bezpieczeństwu. Problem w tym, że w Polsce próbowano doprowadzić to do granic absurdu, w którym bezpieczeństwo na drodze było tylko usprawiedliwieniem łatania dziury budżetowej. Podobnie jest ze strażą miejską i gminną która zamieniła się w drogowe ORMO a jak pokazują statystyki nie wiele to dało jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Na niebezpieczną jazdę i wyprzedzanie na wariata nie pomogą fotoradary ale nowe drogi bezkolizyjne. Niestety nowej drogi do Kłodzka szybko się nie doczekamy :(
k
kamilo
Taki z niego Breslałer jak koziej d*** trąba. Zwykły trol !
Dodaj ogłoszenie