Torowisko na Kozanowie do naprawy. Skody zrujnują Wrocław?

Bartosz Józefiak, Agata Wojciechowska
Skody od 2012 r. obsługują linie tramwajowe: 31, 32 i 33 Plus. Zakup czeskich składów od początku wzbudzał kontrowersje
Skody od 2012 r. obsługują linie tramwajowe: 31, 32 i 33 Plus. Zakup czeskich składów od początku wzbudzał kontrowersje Tomasz Hołod
Już po półtora roku trzeba poprawiać torowisko na Kozanowie, z którego korzystają wyłącznie nowe tramwaje Skoda. Pękają bowiem betonowe płyty położone między przystankami. Jak się dowiedzieliśmy, naprawa ma się rozpocząć na przełomie września i października. Nie wiadomo jeszcze, czy na czas remontu trzeba będzie wstrzymać kursy tramwajów.

Już w marcu alarmowaliśmy, że pojawiły się pęknięcia na betonowej kostce, którą wyłożono przystanki i przejścia dla pieszych przy torach. Rysy znaleźliśmy na przystankach: Kolista, Pilczycka (Anima), Modra i Kozanowska. Było to o tyle zaskakujące, że po tych torach dopiero od marca 2012 r. jeżdżą tramwaje - od skrzyżowania Legnickiej i Na Ostatnim Groszu przez Kozanów do Stadionu Wrocław. Wrocławskie Inwestycje - miejska spółka, która odpowiadała za budowę torowiska - informowała nas w marcu, że wie o sprawie i zbada przyczyny pękania betonu.

- Projektant zrobił inwentaryzację stanu nawierzchni na wszystkich skrzyżowaniach i zaproponował sposoby naprawy spękań - mówi Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje. - Obecnie zapoznaje się z tym wykonawca, któremu chcemy zlecić naprawę w ramach gwarancji. Prawdopodobnie roboty będą realizowane na przełomie września i października.

Naprawa konieczna
Co trzeba będzie zrobić? - Skala problemu zależy od tego, jak skonstruowana jest betonowa płyta - tłumaczy dr inż. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej. - Jeśli ma zbrojenie wystarczająco odporne na odkształcenia, to wystarczy wypełnić szczeliny masą elastyczną, żeby woda nie dostawała się do środka. Jedno jest pewne: bez naprawy stan torowiska będzie się stopniowo pogarszał.

Po tym torowisku jeżdżą tylko nowe tramwaje - Skody kupione przez władze Wrocławia z myślą o szybkich liniach. Czy zatem zawiniła technologia wykonania torowiska, czy może to Skody doprowadziły do uszkodzeń? Na tę drugą przyczynę wskazują wrocławscy motorniczowie, którzy jeżdżą na innej trasie, prowadzącej przez pl. Społeczny. W lipcu wykoleiły się tam dwa tramwaje. Motorniczowie sugerują, że winę ponosi rozwiązanie techniczne zastosowane w tramwaju.

Wstrzymają kursy tramwajów na czas remontu?
Budowa torowiska na Kozanów trwała ponad rok i kosztowała 105 mln zł. Teraz trzeba będzie je naprawiać. Czy prace oznaczają wstrzymanie kursowania tramwajów? Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje twierdzi, że to mało prawdopodobne.
- Technika naprawy jeszcze nie została ostatecznie wybrana, ale rysy są powierzchniowe, konstrukcja jest nienaruszona, więc nie ma powodu do rozbiórki i wstrzymania tramwajów - zaznacza Szempliński.
- Wypełnienie masą elastyczną zajmuje kilka godzin. Te prace można przeprowadzić w nocy - dodaje dr inż. Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej.

Skody zbyt sztywne na nasze torowiska?
Problem z torowiskiem, po którym jeżdżą tramwaje Plus, pojawił się też na pl. Społecznym. W lipcu wykoleiły się tam dwa tramwaje. Jednym z nich była skoda. MPK informowało wtedy, że powodem był kamień, który pojawił się na rozjeździe torów. Na zdjęciach z miejsca wypadku widać jednak wyraźnie, że doszło do niego na prostym odcinku torów (ZOBACZ ZDJĘCIA Z WYKOLEJENIA). Motorniczowie zgodnie twierdzą, że winę za to zdarzenie ponoszą sztywne wózki tramwajów Plus (czyli mocowania kół do pudła tramwaju), które są źle dopasowane technicznie do torów na pl. Społecznym. Powoduje to wypychanie z toru jazdy pierwszego członu składu przez drugi.

Co prawda, rzecznik MPK Janusz Krzeszowski podkreślał, że twarde zawieszenie nie jest przyczyną tych kłopotów, ale niewykluczone, że dopóki skody będą jeździły po torach na pl. Społecznym - będzie istniało zagrożenie wykolejeniami. Dodajmy, że w starych typach tramwajów nie ma tego problemu, ponieważ ich wózki są ruchome, bardziej plastyczne. - Skoda rzeczywiście nie ma klasycznych skrętnych wózków. Klasyczne składy na bardziej wyeksploatowanych torach są bardziej tolerancyjne - wyjaśnia dr Igor Gisterek. Dodaje, że z tego co mu wiadomo, skody mają elektroniczne zabezpieczenia, które uniemożliwiłyby wykolejenie w takiej sytuacji. Podobnie ekspert ocenia przyczynę pęknięć w betonowym podłożu na Kozanowie. Skody raczej nie są winne.

Torowisko na pl. Społecznym ma być remontowane w 2015 r. Mimo iż zgodnie z wytycznymi motorniczowie mają jeździć tamtędy nie szybciej niż 10 km/h, to większość z nich sunie ok. 5 km/h.

Wrocław nie ma szczęścia do nowych torowisk. Problemy ze świeżo oddanym torowiskiem mieliśmy także na rondzie Reagana. Wybudowane w 2008 r. torowisko zapadało się, bo zostało ułożone na tzw. podsypce cementowo-piaskowej, z której deszcz wypłukuje piasek. Już 2 lata później nadawało się do wymiany. Miasto poszło wtedy na ugodę z wykonawcą i dało 1 mln zł (ok. 40 proc. kosztów).

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 92

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kabexxx

W SF i innych miastach JEST DOŚĆ ROZWINIĘTA KM, a miasta rozpaczliwie chcą przekonać mieszkańców do porzucenia samochodów.

k
kret

ze az SKODA gadac,nastepny z POlitechniki Ukrainsko-Komunistycznej

:-)

pepik z kims od nas sie w brukseli dogadali. pogmeraj na wiki kto i co w 2005 za konfitury smazyl :)

:-)

to bylo w ramach jakiegos programu unijnego 2005 rok :-)

prikaz przyszedl z brukseli. juz sie tam dogadali kto, komu i za co.

poszukaj kto wtedy byl tu, a kto tam i u pepikow.

sprawa na zacny reportaz 8)

S
SATYR

JANO Tylko potwierdzam w Wie PESY takie sympatyczniejsze nie przypominające czołgu a komfort jazdy taki sam jak nie lepszy. A przede wszystkim zrobione rękoma polskich pracowników.

k
kiler

tylko na przystankach, reszta jest pokryta trawą, a w miejscu ulic asfaltem.

M
Marek

Wystarczy, że większość osób wykupi i już miasto ma niewiele do gadania. Remont z reguły jest od środka: mieszkanie, klatka a elewacja na samym końcu. Zresztą nie ukrywajmy, remont zabytkowej elewacji jest cholernie drogi.

Zresztą podobnie w spółdzielniach, jak popatrzeć na informacje z ksiąg wieczystych to 20-30 letnie mieszkania spółdzielcze są z reguły prywatne, 10-20 letnie jeszcze nie (chodzi o 50%).

Niestety stadionu ani tramwajów nikt nie przejmie, w najlepszym przypadku przynosiłyby gigantyczne straty.

Wniosek prosty, każdy kto proponuje własność miejską, gminną, państwową czy inną socjalistyczną to złodziej albo idiota.

M
Marek

Właśnie zaczyna im się wieźć lepiej. Prawie całkowity monopol na autobusy dostała jedna firma. Rozwój wydarzeń oczywisty, nikt nie chciał jeździć autobusem.

Inna sprawa, że Amerykanie jeżdżą po kilkadziesiąt kilometrów do pracy. Benzyna jest 3x tańsza to 3x dalej jeżdżą (upraszczając). Jak to się ma do gówna tramwajowego? SF nie było, nie jest i nie będzie gęsto zabudowanym miastem i praktycznie nikt nie chce tam transportu zbiorowego a już na pewno nie państwowego.

M
Marek

Które z największych miast świata ma jeszcze tramwaje? Nie, symboliczna ilość się nie liczy.

M
Marek

Tramwaje zajmują 1 pas w każdym kierunku niezależnie od ilości ich na drodze. Większość plusów jest pusta (prawie) nawet w godzinach "szczytu". Samochodów jednak wtedy na pasach obok nie brakuje.

Co ma piernik (35 autobusów) do wiatraka (20 tramwajów)? 35 autobusów jest tańsze a i zmieszczą się samochody pomiędzy. Nowy pas dojdzie zamiast idiotycznych torowisk. Same plusy, no prawie, mniej łapówek do brania za stumilionowe zakupy tramwajów i przetargi na torowiska.

M
Marek

Tramwaje to zabytek i mają trafić do muzeum. Kierowcy (autobusów też) doskonale sobie poradzą po zastąpieniu pasami drogowymi torowisk zagracających centrum.

A jak argument odnośnie zabytku nie trafia to powinien trafić koszt, Wrocławia nie stać na takie wyrzucanie pieniędzy w błoto.

M
Marek

Posmarowali i poszło do Wrocławia. Chętnie usłyszę konkurencyjne, logiczne wyjaśnienie.

J
Jano

Ostatnie 4 lata mieszkałem we Wrocławiu. Pamiętam czytałem jakie były cyrki z tą Skodą - wszedzie modernizacja torów bo Skoda nie przejedzie. Kruche to, nieprzystosowane, piszy , trzeszczy. Jak dla mnie zakup Skody to pomysł średni. Od roku mieszkam w Wawie, zaskoczyła mnie PESA. Nic nie trzeszczy, nie piszczy przy starcie. Nie raz widziałem w wawie tragicznie krzywe torowiska i myślałem "za cholere tu nowe tramwaje nie pojada" - doswiadczenie wyniesione z Wroclawia. Ale jak mocno sie mylilem , PESA leci bo takich torach bez najmniejszego problemu. A ponoć we Wrocławiu maja kupowac kolejne Skody... eh...

w
wieszcz

Hurrraaaaaa! 135 wróci! I, 403 na plac Jana Pawła Ii znów będzie jeździć. A tak poważnie. Ludzie, czy wy wiecie, że wymiana szyn na Kozanowie to budowanie torowiska niemal od nowa, bo szyny są tam zabetonowane. I, niech nikogo nie myli położony na wierzch dywanik z trawy.

c
czytelnik

trzeba było się starać a nie być kanarkiem krytykować kanarków a potem być uzdrowicielem hiiiii

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3