Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"To nie jest pęknięta szyna". MPK przejmuje torowiska od ZDiUM-u

Marcin Kruk
Popękane szyny tramwajowe nie są rzadkością. Wykolejenia tramwajów robią wrażenie już tylko wtedy, kiedy zdarzają się trzy razy w jeden dzień. Przekazanie torowisk w zarząd MPK ma poprawić jakość dbania o ich stan. W MPK powstał już wydział zajmujący się torami, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy formalnie torowiska i sieć przejdą w zarząd przewoźnika
Popękane szyny tramwajowe nie są rzadkością. Wykolejenia tramwajów robią wrażenie już tylko wtedy, kiedy zdarzają się trzy razy w jeden dzień. Przekazanie torowisk w zarząd MPK ma poprawić jakość dbania o ich stan. W MPK powstał już wydział zajmujący się torami, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy formalnie torowiska i sieć przejdą w zarząd przewoźnika Fot. mk
Popękane szyny tramwajowe nie są rzadkością. Wykolejenia tramwajów robią wrażenie już tylko wtedy, kiedy zdarzają się trzy razy w jeden dzień. Przekazanie torowisk w zarząd MPK ma poprawić jakość dbania o ich stan. W MPK powstał już wydział zajmujący się torami, ale jeszcze nie wiadomo, kiedy formalnie torowiska i sieć przejdą w zarząd przewoźnika.

- Na pl. Słowiańskim szyna tramwajowa jest pęknięta w trzech miejscach. Tylko czekać na następne wykolejenie – alarmuje czytelnik. Szynie przyjrzeli się merytoryczni pracownicy ZDiUM-u: - Uszkodzenie widoczne na zdjęciu nie jest pęknięciem szyny. Ten element to zwrotnica i wymaga naprawy konserwacyjnej niektórych elementów – powiedziała rzeczniczka Ewa Mazur i wyjaśniła, że to wykonawca za każdym razem zamawia elementy zwrotnic u producenta: - Gdyż w momencie ogłaszania przetargu trudno przewidzieć, co dokładnie i w którym miejscu się zepsuje.

W najbliższym czasie będą naprawiane zwrotnice m.in. na pl. Bema, na ul. Słowiańskiej, na Jedności Narodowej i Nowowiejskiej. Potrzebne części mają dotrzeć do połowy listopada.

ZDiUM robi przeglądy okresowe torowisk w cyklach co pięć lat i co roku. Na podstawie tych przeglądów urzędnicy tworzą plan inwestycji i remontów. Oprócz tego drogowcy, jak zapewnia Ewa Mazur, reagują na zgłoszenia od MPK – sprawdzają je i jeśli można naprawić od ręki, robią to.

Czytaj także"Buspas skraca życie" - twierdzi profesor i apeluje o likwidację wydzielonych jezdni

- Jeśli jest to jednak bardziej skomplikowana naprawa lub wymiana, to wymaga uzgodnienia terminu naprawy pod kątem wyłączenia komunikacji z wydziałem transportu, uzgodnienia ewentualnych utrudnień w ruchu kołowym z organem zarządzającym ruchem drogowym, często opracowaniem projektu remontu i zorganizowaniem przetargu na wybranie wykonawcy – zastrzega Mazur. Rzeczniczka podkreśla, że aby skrócić czas napraw i nie czekać na dostawę potrzebnych części, ZDiUM zamówił 17 rozjazdów torowych.

Podobne szyny, jak te na pl. Słowiańskim można znaleźć w wielu miejscach. Stan torowisk sprawia, że często dochodzi do awarii. Wiele osób nie chce korzystać z komunikacji publicznej mówiąc, że nigdy nie są pewni, czy dojadą na czas.

W czerwcu Jacek Sutryk zapowiedział, że jesienią zarząd nad torowiskami i siecią zostanie zabrany ZDiUM-owi i przekazany wrocławskiemu MPK. Zdaniem prezydenta ma to usprawnić prace związane z utrzymaniem torowisk.

- Przekazanie zarządu nad torowiskami w ręce MPK jest procesem długotrwałym i skomplikowanym z uwagi na konieczność zachowania procedur dotyczących m.in. ustawy o zamówieniach publicznych, finansów publicznych czy budżetowania zadaniowego. Proces ten rozpoczął się 2 września - wyjaśnia Aleksander Łoś, rzecznik MPK. Urzędnik szacuje, że do końca października może potrwać przejmowanie przez przewoźnika umów, które zostały zawarte przez ZDiUM.

Czytaj takżePociągiem do centrum z Jagodna. PKP PLK zapowiada, że już w przyszłym roku

Aleksander Łoś przekonuje, że spółka MPK jest gotowa do zarządzania torowiskami. - Zainwestowaliśmy w nowy sprzęt. Na potrzeby prac torowych przystosowaliśmy nasz wóz techniczny, tramwaj Konstal N oraz dwa samochody, które będą służyć nowo powołanemu Wydziałowi Torów i Sieci. Nowa komórka MPK będzie odpowiedzialna za naprawę uszkodzonych torowisk – mówi rzecznik dodając, że w nowym wydziale pracują także osoby, które będą kontrolowały jakość wykonywanych robót.

MPK zapowiada, że kiedy już wszystkie formalności zostaną przeprowadzone, ruszy nowa polityka informacyjna. Każdego miesiąca mają być przedstawiane harmonogramy prac na najbliższe 30 dni. Dzięki temu kierowcy i pasażerowie będą mogli wcześniej dowiedzieć się o planowanych utrudnieniach.

Czytaj takżeTrudny weekend na Sobieskiego. Korki mogą być gigantyczne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska